Motorsåg och handhållet

Oljeklet blandat med barr på cylinderflänsar

17 inlägg 7281 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26238 8hk är 33% mer än 6, 129cc är 61% större än 80cc, låter rimligt att den har 8hk.

Tillbaka till tråden, sättet som jag startar på gäller kall såg.
När sågen är varm gör jag så här:
1. Full gas
2. två-tre snabba ryck, fortsätt hålla ner gasen när den börjar tända.

Surar man ner de med choken så är det bara att vänta ett tag, onödigt att rycka då för den kommer inte att starta ändå.

Det här funkar på mina sågar som används varje dag, men prova lite olika metoder på din också, man ska inte behöva rycka 7-8 ggr för att starta den om stift, luftfilter och förgasarinställning är ok.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26293
Palms skrev:8hk är 33% mer än 6, 129cc är 61% större än 80cc, låter rimligt att den har 8hk.

Tillbaka till tråden, sättet som jag startar på gäller kall såg.
När sågen är varm gör jag så här:
1. Full gas
2. två-tre snabba ryck, fortsätt hålla ner gasen när den börjar tända.

Surar man ner de med choken så är det bara att vänta ett tag, onödigt att rycka då för den kommer inte att starta ändå.

Det här funkar på mina sågar som används varje dag, men prova lite olika metoder på din också, man ska inte behöva rycka 7-8 ggr för att starta den om stift, luftfilter och förgasarinställning är ok.


En varm såg startar normalt på första rycket på tomgång om den inte är nytankad efter att ha kört slut på soppan i förgasaren. Vissa sågar kan behöva startgas eller två ryck. Att behöva fullgas låter väldigt konstigt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).