Motorsåg och handhållet

Husqvarnas kvalitet?

22 inlägg 10241 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31119
Palms skrev:Liten uppdatering, sågen med öppnare ljuddämpare spottar definitivt mindre kladd tillbaka till filtret och har mycket rappare gasrespons!
Den blev så stark att kopplingen slirar om man inte är lite varsam :?
Kopplingen var nog på gång ändå, har ju hållit i 2.5år i proffstempo.

gött mos!


Bytte du till en annan,eller öppnade du befintlig dämpare?

/Nisse

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31123 262 har med bara en liten stump, jag menar som det var på MS90 o 65:an bland annat, 10-15 cm.

Användarvisningsbild
Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31134
nisse skrev:
Palms skrev:Liten uppdatering, sågen med öppnare ljuddämpare spottar definitivt mindre kladd tillbaka till filtret och har mycket rappare gasrespons!
Den blev så stark att kopplingen slirar om man inte är lite varsam :?
Kopplingen var nog på gång ändå, har ju hållit i 2.5år i proffstempo.

gött mos!


Bytte du till en annan,eller öppnade du befintlig dämpare?

/Nisse


Satte i dämpare från 343.
Den andra 345an har jag original kat-ljuddämpare på som jag testade borra upp de hål som syns direkt innanför när man kollar från motorsidan. Vet ej om det är så bra, men man lär ju prova..Den tog jag upp utblåshålet på också, har kvar gnistnätet på båda.
Båda går ungefär lika bra nu, den borrade låter lite annorlunda, lite elakare 😈

   TS
Användarvisningsbild
sågmek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31167 Du hade bekymmer med att kopplingen slirade jag har haft flertal med läckande kompventil, då rinner det ner en massa klet i kopplingen. du kan ju kolla så att dina kompventiler är täta ....kopplingarna på 345 är väldigt slitstark jämfört med en 252 så håller den 3 ggr så länge. :D Det går att plugga kompventilen då blir det 100% tätt !! 😈

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31169 Var försiktig vid borrning i kat-plattan.Den skall visst innehålla div onyttiga saker.

Misstänkte nog att det var äldre sågar du menade.Redan det kortare röret borde vara en klar förbättring jmf med inget alls.

/Nisse

Användarvisningsbild
Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31203 Jag ska kika på dekompen, den har varit hyfsat kladdfri på den sågen, så det borde inte vara pga olja som kopplingen slirar, men man vet aldrig...Kan ju plugga den i värsta fall, en 2-taktare på ca 50cc behöver ingen dekomp öht.

På motorkåpan finns slitsar på förgasarsidan, där man kan sätta snöskydd på vintern. Den sidan är ju avskärmad från motorn så det är väl bara till för att ventilera ut värmen från förgasaren?
Tänkte att man kanske kan göra hål i sidorna istället och köra med snöskyddet hela tiden, så man slipper få in barr som lägger sig på gasreglaget på förgasaren.
Vad tror experterna?

Alternativet är att göra en skärm som ligger lite ovanför slitsarna och styr undan barren (och snön på vintern), gjorde en sån till 252an när jag röjde på vintern och det har funkat bra.

   TS
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31204 Dekompressions ventil är inte bara för din skull.
Den avlastar linhjul, startapparat o såg i allmänhet.

Har bytt massor uppslitna linhjul o start apparater på såg utan decomp, men knapt några på de som har haft använda decomp ventiler.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).