Motorsåg och handhållet

Husqvarnas kvalitet?

22 inlägg 10236 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Husqvarnas kvalitet?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25984 Hej, jag har ett skogsvårdsföretag så våra sågar går hårt och många timmar/år, de ligger ute hela barmarkssäsongen förutom när jag skruvar med dem..
När jag började, tog över efter farsan heter det kanske, köpte jag 252RX som vi var riktigt nöjda med.
Sen köpte jag 345FXT, skönt som fan med värmehantag när det är kallt och blött. Ergonomin är klart bättre än 252.
Men, de har krånglat en del, jobbigaste har det varit avbrutna gasvajrar (tunna som sytråd) handtaget är galet designat så det är nästan omöjligt att byta vajer i skogen, för mycket småpill helt enkelt.
En såg spottar tillbaka så mycket bränsle genom förgasaren vid avslag att filtret täcks av oljan, Husqvarna bytte förgasare av nån anledning men det hjälpte inte.
Låter kanske som att jag tycker att Husqvarna är dåliga, det gör jag inte, men är lite tveksam till kvalitén på 345, och det gör att jag tvekar när det blir läge att köpa nytt, ska man hålla sig vid husky eller prova Stihl?

Samma gäller stövlar, mina huggarstövlar höll mindre än en säsong, före det höll de 2 år. Farsans 15år gamla är fortfarande hela :?
Nu kör jag i kängor och Tretorns stövlar när det behövs.
Jackor, hjälmar och handskar däremot har hållit bra!

Är det bara jag som har otur med Husqvarnas produkter eller har de varit lite sämre de senaste åren?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25990 Alla mina nyare prylar spottar tillbaka ohemult med bränsle i filtret.
Någon som vet varför? Rengöra med tryckluft blir inget vidare, utan kemikalier måste till om det skall bli rent.
Tycker problemet minskat lite på de sågar som blivit av med cat-dämparen,men bra är det inte.
Kör oftast med miljösoppa+helsyntetolja om det nu skulle ha någon betydelse. Min 345:a har hållit bra,men vinkelväxeln känns rätt glapp o sladdrig jmf med stihlröjarna.

/Nisse

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25994 Ren bensin brukar vara modellen till luftfilter.
Har de goja i sig som den inte löser du lär inte sågen se grann ut inuti.

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26018
nisse skrev:Alla mina nyare prylar spottar tillbaka ohemult med bränsle i filtret.
Någon som vet varför? Rengöra med tryckluft blir inget vidare, utan kemikalier måste till om det skall bli rent.
Tycker problemet minskat lite på de sågar som blivit av med cat-dämparen,men bra är det inte.
Kör oftast med miljösoppa+helsyntetolja om det nu skulle ha någon betydelse. Min 345:a har hållit bra,men vinkelväxeln känns rätt glapp o sladdrig jmf med stihlröjarna.

/Nisse

att dom spottar tillbaka bränslet brukar bero på att dom är så tillsnörpta i ljudämparen själv kör jag med en sthil fs 480 som är öppnad i dämparen och den går utav bara helvete sen är förgasaren lite mixtrad med så man kan ge den mera på högvarv har även en som är orörd ännu men den går så illa så innan den skall andvändas så måste den modifieras.

Användarvisningsbild
sågmek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26021 jag har byggt om några 345FXT man kan ta en ljuddämpare utan cat då blir sågen piggare & spottar inte alls så mycket ..... :D ett bekymmer till brukar vara den automatiska kompventilen hela cylindern blir full med klet :( men det finns ju manuell ventil :D

Användarvisningsbild
Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26036 Tror inte det är cat på mina, är inte helt säker dock så jag kikar på det imorrn!
Är det skillnad i gasrespons med de olika ljuddämparna? Skulle inte skada om den var lite rappare...

Decompen är OK, det var det första jag kollade, men tack för tipsen, alltid bra med tips utifrån.
Det är bara en av de som spottar tillbaka bränsle, mer än normalt för 2-taktare.
Stihl har ju nåt system just för att minska detta.
Angående om bränslet påverkar, jag kör endast med Aspen 2-takt, tyckte det med ljuddämparen lät mest troligt.
Måste dock säga att Husqvarna-åf här i stan är grymt bra att ha att göra med och det är ju jäkligt viktigt när man behöver hjälp/delar snabbt.

Hade en 345FXT som var jäkligt bra, men den blev stulen förra året 😡

   TS
Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26038 Jag tror alla 345 har kat-dämpare.

/Nisse

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26055 Det är viktigt att de andas. Gör de inte det spottar de o fräser såm en han katt i Mars instängd i en källare.

De ska andas in OCH ut!

Användarvisningsbild
Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26111 Sågmek: tog du dämparen från en 343 och satte på 345? Stämmer bra att alla 345 har kat, det visste jag inte.

Knaggen: Har du modifierat dämparen på måfå? En 2-taktare ska ju ha ett visst mottryck, finns det inte risk att man tappar effekt istället?
Vet inte hur känsliga sågar är men på crosshojar räcker det med en buckla på avgasröret för att tappa effekt.
Ifs har min monstermotorsåg en hemmabyggd dämpare och den går bra.

   TS
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26127 Tvåtaktare ska ha ett visst motstånd, men inget man behöver tänka mycket på för vår del eftersom vi vill ha lite ljuddämning o då blir det motstånd.

Man kan utan större bekymmer hitta på rätt mycket med dämparna, förutsatt är då att man ser till att de går rätt efteråt.
Allt man gör påverkar helhet o justeringar hit o dit är tvunget för o se hur o var det går bäst.

I bde första modellerna av HVA såg var det rör från utblåset ner i botten på ljuddämparen. Där vändes röret o ljuddämparen blev expansions kammare.
Ett kortare utblås rör ut sen.
Man kan närmast förklara det som ett expansions system som används på en cross ex.

Detta med röret ut från cylinder tror jag på! Det är där vi kan påverka emmissioner o ändå låta den andas.
En tvåtakt "Andas" in o ut från båda håll vilket då med ett sånt här rör ger mer fullständig förbränning o gör nog mer nytta än efterbrännare/kat.

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26296 Det är väl rätt många modeller som har olika typer av invändiga rör för att få lite längd på utblåset ?

Nackdelen är förstås tillverkningskostnad,annars skulle säkert ett litet "ormbo" göra nytta.

/Nisse

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26318 Vilka modeller skulle detta vara?

Användarvisningsbild
Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29449 Nu börjar det bli ordning på sågarna!
Vi kom fram till att gasvajrarna går av i förgasaränden, i den lilla svängda tappen som sitter i gasreglaget. En klick fett där gör att vajern inte rör sig så mycket vid varje gasning, det blir rakare belastning på vajern.
Känslan i gashandtaget vart bättre, inget glapp.

En öppnare ljuddämpare gjorde susen för gasresponsen och jag tror den spottar tillbaka lite mindre olja/bensin också.

Nu skulle man bara lyckas skärma av förgasaren ordentligt så att det inte flyger in en massa barr som lägger sig på gasreglaget så att den inte går ner på tomgång.
Har vinterskyddet på men det blir nog för varmt sen när det blir varmare ute. Kanske funkar om man slitsar sidorna istället, så det blir lite ventilation?

   TS
Användarvisningsbild
Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31088 Liten uppdatering, sågen med öppnare ljuddämpare spottar definitivt mindre kladd tillbaka till filtret och har mycket rappare gasrespons!
Den blev så stark att kopplingen slirar om man inte är lite varsam :?
Kopplingen var nog på gång ändå, har ju hållit i 2.5år i proffstempo.

gött mos!

   TS
Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31118
Mange skrev:Vilka modeller skulle detta vara?


Min 262 -93 har en variant och jag är rätt säker på att en hel del sågar av den årgången har liknande.Fast det kanske var det du menade med första modellerna av hva..

/Nisse

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).