SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Motorsåg och handhållet

Husqvarna 536LiPX, batteri kedjeröjsåg, stångsåg

174 inlägg 87203 visningar 25 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 536LiPX, batteri kedjeröjsåg, stångsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#406087
Niking skrev:
Niking skrev:De blir väl snart beställningsbara, misstänker jag.

Bild på Lundhagssäcken (Fjäll Light 35) efter modifieringen får nog anstå tills jag låtit göra själva modifieringen...
/Niklas


Här kommer lite bilder på den modifierade Lundhagssäcken.

Invigde den i kväll och körde slut 4 st. 3,0 Ah-batterier på ca 3 timmar och 45 minuter. Lite väl mycket tyngd på höger axel, annars funkade ryggan bra.
/Niklas

Gjorde ytterligare en modifiering hos Gardells, som sydde på ett band på själva ryggsäcken ovanför infästningen till höger axelrem. Så nu hänger sågens vikt på detta band och i bröstspännet, vilket ska skona höger axel.

Invigdes idag med gott betyg. Mycket mindre vikt på höger axel, samt att sågen blir mer framåtvänd. Mindre risk att såga sig i benet, med andra ord. 3 tim och 54 minuter på 4 st 3.0 Ah-batterier idag.
/Niklas

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 536LiPX, batteri kedjeröjsåg, stångsåg

Icegrip  
#406248 Björn Ferry har just testat den och skrivit vad han tycker. Batteritiden verkar vara akilleshälen...

http://www.fossilfri.com/2016/09/05/tes ... djerojsag/

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 536LiPX, batteri kedjeröjsåg, stångsåg

Fredrik  
#406249 Spännande med Ferrys test! Han verkar dock ha BLi520 och inte den största ryggsäcken som jag testade med (BLi 940x). Ändå kom han 2h och 20 min med det. Det stämmer nog ganska bra mot det test jag gjorde. Jag estimerade att 940 kunde räcka i upp till 6h (effektiv arbetsdag) och eftersom han troligtvis "älgar" på värre än mig kan det stämma!

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 536LiPX, batteri kedjeröjsåg, stångsåg

Fredrik  
#406250 Skogsforums test: Test av Husqvarna 536LiPX med video

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 536LiPX, batteri kedjeröjsåg, stångsåg

Plassarn  
#406430
FB_IMG_1473202350546

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 536LiPX, batteri kedjeröjsåg, stångsåg

Bjärven  
#406431 Jag blev varse idag att jag inte hade det största batteriet! Förändrar ju en hel del. Jag tror stenhårt på eldrift, och längtar tills det kommer en såg med klinga.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 536LiPX, batteri kedjeröjsåg, stångsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#406432
Bjärven skrev:Jag blev varse idag att jag inte hade det största batteriet! Förändrar ju en hel del. Jag tror stenhårt på eldrift, och längtar tills det kommer en såg med klinga.

Det går nog att sätta en 200 mm klinga på HVA 536 LiRX, men den lär bli väldigt klen i skogen.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 536LiPX, batteri kedjeröjsåg, stångsåg

Hema  
#406515
Bjärven skrev:Jag blev varse idag att jag inte hade det största batteriet! Förändrar ju en hel del. Jag tror stenhårt på eldrift, och längtar tills det kommer en såg med klinga.

Jag har inte kunnat se på HVA:s hemsida vad ett löst ryggselebatteri går på, för det borde bli lite billigare att köpa ett löst extra. När jag har använt min 536 LIL (raka grästrimmern) så har jag inga problem att tömma batteriet på under timman, så du var nog ganska ekonomisk i din körning.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 536LiPX, batteri kedjeröjsåg, stångsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#406517 När det gäller grästrimning med batteritrimmer, så är det ju stor skillnad i batteriets drifttid, beroende på hur högt gräset är. Midjehögt gräs käkar ju uppenbart mycket mer batteri än vadhögt gräs.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Sv: Vilka sågar äger vi?

perpet98  
#427525 Är du nöjd med din husqvarna 536, liPX niking . Jag kände lite på den hos en återförsäljare och upplevde att den var klumpig och tung ute vid såg huvudet med det långa riggröret

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 536LiPX, batteri kedjeröjsåg, stångsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#427533 Den har definitivt sin plats i arsenalen, tycker jag. Den är inte alls tung, om du jämför med vanliga röjsågar. Sedan gäller det givetvis att ha upphängningsöglan i balanspunkten, precis som med en vanlig röjsåg.

Själv har jag låtit tillverka en egen sele till den av en Lundhagssäck (Fjäll Light 35), där jag får med 4 st 3,0 Ah-batterier, vatten (typ Camelback) och lite mackor till fika. Då klarar jag mig en halv dag, innan batterierna måste laddas igen.
/Niklas
Senast redigerad av Niking fre 03 feb 2017, 09:29, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 536LiPX, batteri kedjeröjsåg, stångsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#429113 Dessutom fungerar 536 LiPX även till att kapa rotben, som hamnat långt in i vältan. Det prövades framgångsrikt idag.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 536LiPX, batteri kedjeröjsåg, stångsåg

Bröderna byman  
#429532 Var hos en återförsäljare idag och klämde o kände på traditionell kedjeröjsåg och även batteriversionen. Upplevde den motordrivna som klumpig och otymplig men blev överraskad av hur nätt och smidig batterivarianten kändes. Det är ju en sak att stå i en affär och "prova", en annan att verkligen köra hela dagspass i skogen. Mycket av diskussionerna här har handlat om batterierna och hur länge de varar etc, men hur upplever ni som har kört längre pass med båda varianterna skillnaderna i det långa loppet? Effektivitet? Arbetssätt? Kroppspåverkan etc?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 536LiPX, batteri kedjeröjsåg, stångsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#429555 Med den bensindrivna midjeröjaren, så får du ju ingen snedbelastning på kroppen, vilket du faktiskt får med batteriröjaren.

Å andra sidan kör jag numera helst med batteriröjaren när jag kör med kedja. Den känns ändå trevligare på något sätt. Fast jag har ju hittat en ypperlig röjsele till den, som passar bra för mig och mina behov.

Sedan ska man komma ihåg att den bensindrivna midjeröjaren är egentligen en multimaskin på gott och ont, då alla tillbehör till Husqvarnas 525 multimaskiner även passar till 535 FBx. Jag kör gärna FBx med klinga (1110 mm riggrör) i klenare röjning.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 536LiPX, batteri kedjeröjsåg, stångsåg

brassel  
#429871
Niking skrev:låtit tillverka en egen sele till den av en Lundhagssäck
/Niklas

Låter intressant att se bild på :)
De selar Hq haft till 536 LiPXtycker jag sett och känts sådär.
Någon som testat Hq 536LiPX och Stihls bärsytem RTS-sele annars?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).