Motorsåg och handhållet

Husqvarna Batteribackpack BLi 520X 14,4Ah

14 inlägg 7498 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Husqvarna Batteribackpack BLi 520X 14,4Ah

Hema  
#347757 Fick för ett litet tag sedan fatt i ett lätt begagnat husqvarnabatteri som liknar en ryggäsck. Finns även en storebror på 26,1Ah (BLi 940X)
Bild


Jag har använt batteriet ihop med Husqvarnas "näst" största grästrimmer 536 LiL (samma elmotor, men 536LiR har röjsågsstyre):
Bild


Vanligtvis hänger det med ett enkelbatteri på 3Ah till maskinen. Jag tycker att ryggbatteriet sitter bra på selen och att selen även den sitter tämligen mycket bra. Tipset är att se till att den lägger mest vikt på höften. Det finns flera fästpunkter att fästa kabeln på och den sitter bra, samt ihopkoppling mellan kablarna från maskin och batteri känns även den riktigt bra. Tanken är väl att man ska gå runt och smådutta med maskinen efter man klippt gräsmattan och då går det även bra att använda trimmern på ekonomiläget (vilket förlänger batteritiden rätt markant), men när man ska röja grövre gräs, tjockt och med inslag av lite mjukt sly, ja då drar det uppenbarligen en massa effekt.

Jag har än sålänge endast hunnit köra två gånger med detta ryggbatteri (första gången låg laddningen på 95%) och totaltiden har då hamnat mellan 70-75min innan batterit varit slut. Så för ändamålet att röja högt och tjockt gräs, så är denna lösning inte en ersättare till bensinvarianten, men använder man den såsom det är tänkt kommer det nog visa sig att det blir ett helt annat resultat. Nu skulle jag vilja testa med batterisågen och se hur länge det skulle funka.

Ska kontakta Husqvarna om de körningstider som jag har fått, kan stämma eller om det är något fel på min utrustning (kan tycka att de är i kortaste laget), återkommer med svar.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Husqvarna Batteribackpack BLi 520X 14,4Ah

Hema  
#347758 Fann denna film som visar trimmern med röjsågsstyre (del1 av videon, trottoarrenasaren i del2 är inget originaltillbehör vad jag känner till):


Samt en sak som kanske kan spela roll för batteritiden är att jag valt att använda en tjocklek större än vad som satt i från början. Tanken var att tråden skulle hålla längre, men det kanske gör att det blir jobbigare för motorn att dra runt?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna Batteribackpack BLi 520X 14,4Ah

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#347759 Jag har förvisso bara kört med 3,0 Ah-batterier och originaltråd. Visst kortas batteritiden ner en hel del i tjockt gräs, särskilt om du inte kör med Save-E-läget. Men jag tycker nog ändå att din batteritid verkar närmast löjligt låg. Med Save-E och 2-3 dm högt gräs, borde det lilla ryggbatteriet räcka i ca 3 timmar kontinuerlig körning.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna Batteribackpack BLi 520X 14,4Ah

cruisern  
#347797 Jag tycker också att batteritiden på 70-75 min verkar låg med ett batteri på 14,4 Ah. Körtiden beror på vilken körstil man har: full gas 100% av tiden, full gas 3/4 av tiden eller får motorn ”andas” oftare. 520 Wh på full gas under 75 min blir ju ett genomsnittligt effektuttag på 416 W (0,56 hk). Kör man 3/4 av tiden med full gas, vilket kanske är mer rimligt, så bli ju effektuttaget 555 W (0,75 hk). Jag vet inte vilken effekt som motorn har och den variera en hel del beroende på belastningen. Om man vet effekten på motorn och tar hänsyn till sin körstil så kan man ju få en ungefärlig uppfattning om körtid.

Jag kör själv med 4,2 Ah batteri och originaltråd. Jag kör oftast i ekonomiläget och inte på full gas hela tiden och heller inte i särskilt högt gräs. Vid högt gräs får det bli min FS460 som får göra jobbet.

Skall bli intressant att höra hur det går med batterisågen. Jag kubbade upp björk som efter klyvning gav 1,5 m3. Jag behövde använda 2 st fulladdade 4,2 Ah batterier. Som tjockast var björken 45 cm i diameter. Jag är riktigt nöjd med resultatet.

1445768292_img_0617.jpg

Avatar Fallback

Re: Husqvarna Batteribackpack BLi 520X 14,4Ah

Hema  
#347849 Jag var lite otydlig. Motorsågen var en önskan, har ingen ännu.

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna Batteribackpack BLi 520X 14,4Ah

Hema  
#347930
cruisern skrev:Jag tycker också att batteritiden på 70-75 min verkar låg med ett batteri på 14,4 Ah. Körtiden beror på vilken körstil man har: full gas 100% av tiden, full gas 3/4 av tiden eller får motorn ”andas” oftare. 520 Wh på full gas under 75 min blir ju ett genomsnittligt effektuttag på 416 W (0,56 hk). Kör man 3/4 av tiden med full gas, vilket kanske är mer rimligt, så bli ju effektuttaget 555 W (0,75 hk). Jag vet inte vilken effekt som motorn har och den variera en hel del beroende på belastningen. Om man vet effekten på motorn och tar hänsyn till sin körstil så kan man ju få en ungefärlig uppfattning om körtid.

Jag kör själv med 4,2 Ah batteri och originaltråd. Jag kör oftast i ekonomiläget och inte på full gas hela tiden och heller inte i särskilt högt gräs. Vid högt gräs får det bli min FS460 som får göra jobbet.

Skall bli intressant att höra hur det går med batterisågen. Jag kubbade upp björk som efter klyvning gav 1,5 m3. Jag behövde använda 2 st fulladdade 4,2 Ah batterier. Som tjockast var björken 45 cm i diameter. Jag är riktigt nöjd med resultatet.

1445768292_img_0617.jpg

Det att den heter 536, kanske står för just att motorn är på 536W =~ 0,73hk och då stämmer ditt resonemang rätt bra.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna Batteribackpack BLi 520X 14,4Ah

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#347934
Hema skrev:
cruisern skrev:Jag tycker också att batteritiden på 70-75 min verkar låg med ett batteri på 14,4 Ah. Körtiden beror på vilken körstil man har: full gas 100% av tiden, full gas 3/4 av tiden eller får motorn ”andas” oftare. 520 Wh på full gas under 75 min blir ju ett genomsnittligt effektuttag på 416 W (0,56 hk). Kör man 3/4 av tiden med full gas, vilket kanske är mer rimligt, så bli ju effektuttaget 555 W (0,75 hk). Jag vet inte vilken effekt som motorn har och den variera en hel del beroende på belastningen. Om man vet effekten på motorn och tar hänsyn till sin körstil så kan man ju få en ungefärlig uppfattning om körtid.

Jag kör själv med 4,2 Ah batteri och originaltråd. Jag kör oftast i ekonomiläget och inte på full gas hela tiden och heller inte i särskilt högt gräs. Vid högt gräs får det bli min FS460 som får göra jobbet.

Skall bli intressant att höra hur det går med batterisågen. Jag kubbade upp björk som efter klyvning gav 1,5 m3. Jag behövde använda 2 st fulladdade 4,2 Ah batterier. Som tjockast var björken 45 cm i diameter. Jag är riktigt nöjd med resultatet.

1445768292_img_0617.jpg

Det att den heter 536, kanske står för just att motorn är på 536W =~ 0,73hk och då stämmer ditt resonemang rätt bra.


Snarare heter den 536 för att det är en proffstrimmer (500-serien) som går på 36 volts batterier.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Husqvarna Batteribackpack BLi 520X 14,4Ah

Hema  
#347957 Det låter helt klart logiskt, men jag gissar på att motorn borde ligga någonstans runt 500W hur som helst.

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna Batteribackpack BLi 520X 14,4Ah

Hema  
#348882 Har varit i kontakt med Husqvarna och (han hade ingen uppgift på motoreffekten) det lät på honom att om man kör konstant i högt gräs, likt äng, så var mina tider inte helt fel, dock menade han att det blir väldigt stor skillnad på om man använder trimmern efter gräsklipparen och klipper runt träd och rabatter. Vid "måttlig" användning skulle man ligga runt 2h på maxeffekt och runt kanske det dubbla med ekomonoiläget inkopplat.

Jag provade att låta maskinen ligga på golvet med låst gas (snurra fritt i luften). Efter 55min hade jag gått från 100% till 90%. Sedan så var det enligt honom också som så att en tjockare trimmertråd försämrade batteritiden. (Jag kör med ett steg tjockare än vad som hängde med, tror det är 2,2 eller 2,4 istf. 2,0mm. Då jag tänkte att tjockare tråd skulle stå emot slitage bättre.)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna Batteribackpack BLi 520X 14,4Ah

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#350887 Tjockt och högt gräs kräver maxeffekt för att över huvud taget kunna få ner gräset. Save E är mer för gräs som trimmas med 2-4 veckors mellanrum under sommaren.

F.ö. prövade jag idag "storebror" BLi 940X ihop med motorsågen 536 Li XP i en tämligen tät slyröjning. Batterisladden var förvisso tillräckligt lång för att funka ihop med motorsågen, men batteriets vikt gjorde det onödigt jobbigt att böja sig när träden björkarna skulle ner. Efter ca 40 minuters röjande valde jag att ta av ryggsäcksbatteriet och köra med mina vanliga 3,0 Ah batterier i stället. Betydligt trevligare kombo, som jag sedan körde i ca 1.5 timmar (1,5 batteri förbrukades) innan mörkret satte stopp.

Hur funkade det att slyröja med en lätt batteridriven motorsåg då? Förvånansvärt bra i alla fall, så länge jag satte armbågen mot knäet för att avlasta ryggen. Batterisågen kändes på många sätt flexiblare än den "traditionella" midjeröjsågen (HVA 535 FBx), där snabeln alltid begränsar en del. Däremot är det tveklöst mer kräm i en midjeröjare och att midjeröjaren är betydligt mer ergonomisk.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Husqvarna Batteribackpack BLi 520X 14,4Ah

Hema  
#350924 Iofs är det inte mycket gräs kvar nu, men testade du att köra ryggbatteriet med någon av dina trimrar och/eller häcksaxen?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna Batteribackpack BLi 520X 14,4Ah

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#350933 Nej! Men det blir kanske test med lövblåsen. Den drar ju klart mer kräm än trimmar och häcksax.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Husqvarna Batteribackpack BLi 520X 14,4Ah

Hema  
#350979 Oki, annars hade det varit väldigt intressant med tanke på mina erfarenheter.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna Batteribackpack BLi 520X 14,4Ah

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#397697 Idag blev det äntligen test av BLi 940 med trimmern. Den räckte till ca 4-5 timmars trimning på icke energisparläget. Hade förtrimmat för någon vecka sedan med treuddsklinga, så gräset var ca 1-3 dm.

Fick lite problem med den tillhörande putan, där sömmen på bandet som håller kroken gick upp, men det kunde lösas genom att dra om bandet. Men nog borde väl putan till Balance XT/Vector 4 också passa?

I övrigt funkade det rätt så bra, efter att bärremmarna förlängdes hos Gardells, men jag får fixa så att jag kan få med mig vatten.
/Niklas

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).