Motorsåg och handhållet

Hjälp, vilken såg ska jag välja?

104 inlägg 46895 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hjälp, vilken såg ska jag välja?

webkocken  
#348426 Nu har jag hittat en Jonsered 2145 som finns i närheten av där jag bor. http://www.blocket.se/vasternorrland/Mo ... m?ca=4&w=1

Kan det här vara något som är värt pengarna, om man får ner den några hundralappar till i pris?

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Hjälp, vilken såg ska jag välja?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#348433 Jonsered 2145 ska väl vara en hygglig farmarsåg, om jag inte missminner mig. Motsvarar väl Husqvarna 345.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Hjälp, vilken såg ska jag välja?

axwell  
#348473
webkocken skrev:Nu har jag hittat en Jonsered 2145 som finns i närheten av där jag bor. http://www.blocket.se/vasternorrland/Mo ... m?ca=4&w=1

Kan det här vara något som är värt pengarna, om man får ner den några hundralappar till i pris?


Ungefär samma segment som dom du har tittat på tidigare, dvs slagvolymen 45 cc i underkant.
Kan fungera för dina tänkta jobb men inte idealisk för kontinuerlig vedsågning.

Mobilnumret i Söråker är inte registrerat, "Bertil" låter svenskt och tryggt, behöver inte vara något skumt, men..................
Nyaste 2145 ser inte ut som på bilden, sågen kan därför vara några år.

Säljaren borde ha en manual till köparen om han köpt den legalt som ny.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp, vilken såg ska jag välja?

webkocken  
#348476 Okej, ska se om jag får tag i honom.
Har nog tänkt att använda sågen ganska så hårt en vår och kapa en del, men sen kommer den inte att köras speciellt mycket. Klart att det är skoj med en såg som är lättarbetad och håller länge, men samtidigt så handlar mycket om pris med. Blir dyr ved om man ska lägga ner massor av pengar på material som inte kommer att användas så mycket sen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp, vilken såg ska jag välja?

jannee  
#348480 I mitt tycke billigt, betänk bara vad dunken kostar. 3 hk såg kommer du långt med, den drar lätt 15 tums svärd.
Jonsered = kvalitet. :grin:

Avatar Fallback

Re: Hjälp, vilken såg ska jag välja?

jannee  
#348483 Webkocken, förvara sedan din såg i ett varmt och torrt utrymme = undviker många problem. Har själv alltid förvarat sågarna i pannrummet, lättstartade även om de inte använts på ett halvår.

Användarvisningsbild

Jonserd CS2150 / (Husqvarna 350)

traktorz  
#348545 - Tja, det är ju en gammal såg, så kolla gärna serienumrets första siffror för tillverkningsåret.
- I viket skick är t.ex. kedjedrivhjulet? Luftfiltret?
- Hur lätt startar den? Hur stabil är tomgången?
- Är accet bra och varvvilligheten tillfredställande?

CS2145 är en bra såg, lite tips om den kan du få i en tråd med en snarlik modell:
Jonsered CS2150 / (Husqvarna 350)

Avatar Fallback

Re: Hjälp, vilken såg ska jag välja?

SawTroll  
#348567
Niking skrev:
Mangan skrev:
SawTroll skrev:Den kan dog ha en viss opplæringseffekt for folk som ikke vet hvordan de skal håndtere en motorsag.


Upplärningseffekten består i att det är ivägen och slår till om man inte vet att hantera en motorsåg.

Vet man det, är det inte ivägen.


Det är väl de som gnäller på Triobrake, som skulle behöva det mest. :wink:
/Niklas


Neppe - problemet er at den både kompliserer konstruksjonen, medfører extra vekt, og er i veien når man tar høyre hånd av sagen. Dessuten er den helt unødvendig - fremre håndtak og treghetsutløsning er nok "overkill" som det er.

Uansett er den jo bedre enn QSS systemet til Stihl, som kan være direkte farlig.

Användarvisningsbild

Re: Sv: Hjälp, vilken såg ska jag välja?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#348575
SawTroll skrev:
Niking skrev:
Mangan skrev:[quote="SawTroll"]
Den kan dog ha en viss opplæringseffekt for folk som ikke vet hvordan de skal håndtere en motorsag.


Upplärningseffekten består i att det är ivägen och slår till om man inte vet att hantera en motorsåg.

Vet man det, är det inte ivägen.


Det är väl de som gnäller på Triobrake, som skulle behöva det mest. :wink:
/Niklas


Neppe - problemet er at den både kompliserer konstruksjonen, medfører extra vekt, og er i veien når man tar høyre hånd av sagen. Dessuten er den helt unødvendig - fremre håndtak og treghetsutløsning er nok "overkill" som det er.

Uansett er den jo bedre enn QSS systemet til Stihl, som kan være direkte farlig.[/quote]

Då du tycker triobrake är i vägen, låter det som att du skulle behöva ha det på dina sågar.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Hjälp, vilken såg ska jag välja?

webkocken  
#348593 Ok vänner... nu kanske det händer! :surp:

Jag ska iväg och kika på den här http://www.blocket.se/vasternorrland/Mo ... m?ca=4&w=1

Vad ska jag tänka på att kolla?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp, vilken såg ska jag välja?

JensSkoog  
#348603 Ser ju bra ut. Kolla dom vanliga saken, luftfilter, bränsleslang, stiftsladd och om kedjedrevet har spår efter mycket körning, är startsnoren i bra skick och drar sig in, har den kompresion. Om du får köra den lite, så gör det utan svärd och kolla om den ger kedjeolja. Se efter om det är stora mängder skit under kåpan, och om kedjebromsen funkar.

Avatar Fallback

Re: Hjälp, vilken såg ska jag välja?

axwell  
#348613 Blev det affär,

http://www.blocket.se/vasternorrland/Mo ... m?ca=4&w=1 ?

Tänkte annars skriva; testa med svärd och kedja, stänker det olja om du riktat svärdsspetsen mot ljust underlag på fullgas, går den på tomgång lika bra oavsett vilken sida den ligger på, är den lättstartad (3-5 drag kall, 1 drag varm), inget mekaniskt missljud.

Nu är vi nyfikna, hur gick det :?:

Användarvisningsbild

Re: Hjälp, vilken såg ska jag välja?

webkocken  
#348620 Tack alla!
Det blev ett köp.
Provkörde sågen lite, dock inte lika ingående som ni skrivit.
Gick bra, lät bra och startade lätt.
Fick sågen, bensin/oljedunk, kedjefil + mått, dragkrok (heter det så), 5 liter kedjeolja och 2,5 liter akylatbensin för 2100:-

Har som tanke att lämna in den på service med.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp, vilken såg ska jag välja?

jannee  
#348621 Varför?, En Jonsered kör man med, om den någonsin skulle börja gå dåligt - ja innan du själv går dåligt, lämnar man in den för service :grin:
Viktigast är att du håller luftfiltret rent, kedjan rätt spänd, sedan är det bara att tanka och köra.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp, vilken såg ska jag välja?

webkocken  
#348624 Ja då kanske jag bara tar in den på jobbet och rengör den och byter stift.
Sen tutar jag på. :-BD

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).