Motorsåg och handhållet

Husqvarna 562 XPG ...

31 inlägg 16780 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kedja till 562 XPG?

traktorz  
#345112 Husqvarna 562XP(G) levereras med vad jag förstår företagets H42 kedja, vilket ju är en helmejselkedja i 3/8" med 1,5mm drivlänkar. Den skall enligt uppgift filas med en 5.5mm rundfil.

Har därvid tänderna på H42 kedjan större skäryta, än Stihls motsvarande kedja i 3/8" som heter 36RS, vilken har den mindre filrekommendationen på 5.2 mm?

Undrar förresten om det finns Stihl 35RS kedja till Husqvarna 562XP? Inget som Stihl själva använder i alla fall?

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Kedja till 562 XPG?

SawTroll  
#345137
traktorz skrev:Husqvarna 562XP(G) levereras med vad jag förstår företagets H42 kedja, vilket ju är en helmejselkedja i 3/8" med 1,5mm drivlänkar. Den skall enligt uppgift filas med en 5.5mm rundfil.

Har därvid tänderna på H42 kedjan större skäryta, än Stihls motsvarande kedja i 3/8" som heter 36RS, vilken har den mindre filrekommendationen på 5.2 mm?

Undrar förresten om det finns Stihl 35RS kedja till Husqvarna 562XP? Inget som Stihl själva använder i alla fall?


35RS finnes, om du vil ha det, men det vil nok som oftest være bestillingsvare. Det er heller ikke sikkert at alle Stihl forhandlere vet at det finnes. Husk å spesifisere antall drivlenker ved bestilling.

Forskjellen i anbefalt filstørrelse kommer av at tennene på H42/73LPX er noe høyere I forkant enn på Stihl RS, og det er ingen tvil om at 5.2 mm fungerer bedre (innledningsvis) på RS, og 5.5 mm på H42.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 562 XPG ...

Jim_the_one  
#345254 562xpg säljs som motorkropp dvs utan svärd å kedja.
Men h42 kedjan använder jag 5.5mm fil till iaf.
Någon som har koll på vad/om det finns halvmejsel kedja i 3/8"?
Helmejsel är ju sådär att kvista med.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 562 XPG ...

SawTroll  
#345261 I 1.5 mm er vel Oregon 73DP og Stihl 35RM de mest aktuelle halvmeisel, men det finnes flere.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 562 XPG ...

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#348485
selsmoran skrev:Nej, jag sågar inte flera träd samtidigt.

Har många kunder som har stora tjocka träd.
Grövsta hittills var 120 cm där jag sågade.
Hjälper skördare med övergrova träd.
Räknar inte med att få nått nypris på, min 390, men vad bjuder du?
Den är mycket välskött.


Ett träd som är 120cm fäller man ju utan problem med ett 20-24 tums svärd! vad i hela friden ska man ha ett 42" svärd för i det fallet?? :roll: :roll:

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 562 XPG ...

Hema  
#348493 Ett sådant träd som tappat greppet och blivit vindfälle? :)

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 562 XPG ...

Peteflamingstar  
#348495
Huggarn skrev:
selsmoran skrev:Nej, jag sågar inte flera träd samtidigt.

Har många kunder som har stora tjocka träd.
Grövsta hittills var 120 cm där jag sågade.
Hjälper skördare med övergrova träd.
Räknar inte med att få nått nypris på, min 390, men vad bjuder du?
Den är mycket välskött.


Ett träd som är 120cm fäller man ju utan problem med ett 20-24 tums svärd! vad i hela friden ska man ha ett 42" svärd för i det fallet?? :roll: :roll:


Fäller också övergrovt och har hittills inte gått bet med 60 kubik och 18 tum! Till tomter och andra större träd har 70 kubik och 20 tum räckt hittills, annars börjar det snart likna Ax-men... :grin:

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 562 XPG ...

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#348499 nån har väl sett hur dom gör i bla amerika! ett svep rakt bakifrån bara! instick ifrån två håll eller instick ifrån ett håll o såga runt, eller såga instick i brytmån finns visst inte i sinnesvärlden! :smile: :smile: :roll:

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 562 XPG ...

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#348502
Hema skrev:Ett sådant träd som tappat greppet och blivit vindfälle? :)



ska man behöva ha 42" svärd för ett vindfälle som är 120cm? det ordnar man med 18-20" du borde veta bättre än så Hema! :smile: [-X

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 562 XPG ...

Peteflamingstar  
#348522
Huggarn skrev:nån har väl sett hur dom gör i bla amerika! ett svep rakt bakifrån bara! instick ifrån två håll eller instick ifrån ett håll o såga runt, eller såga instick i brytmån finns visst inte i sinnesvärlden! :smile: :smile: :roll:


Ja man kan utan problem såga instick av halva brytmånens totallängd utan att det egentligen påverkar hållfastheten nämnvärt, den är ändå som starkast längst ut!

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 562 XPG ...

Hema  
#348526
Huggarn skrev:
Hema skrev:Ett sådant träd som tappat greppet och blivit vindfälle? :)



ska man behöva ha 42" svärd för ett vindfälle som är 120cm? det ordnar man med 18-20" du borde veta bättre än så Hema! :smile: [-X

Ja jo, men det förenklar om det räcker med ett instick i övergrovt vindfälle.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 562 XPG ...

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#348527
Peteflamingstar skrev:
Huggarn skrev:nån har väl sett hur dom gör i bla amerika! ett svep rakt bakifrån bara! instick ifrån två håll eller instick ifrån ett håll o såga runt, eller såga instick i brytmån finns visst inte i sinnesvärlden! :smile: :smile: :roll:


Ja man kan utan problem såga instick av halva brytmånens totallängd utan att det egentligen påverkar hållfastheten nämnvärt, den är ändå som starkast längst ut!


ja visst är det så! har inte misslyckats hitills iallafall!! :smile:

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 562 XPG ...

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#348538
Hema skrev:
Huggarn skrev:
Hema skrev:Ett sådant träd som tappat greppet och blivit vindfälle? :)



ska man behöva ha 42" svärd för ett vindfälle som är 120cm? det ordnar man med 18-20" du borde veta bättre än så Hema! :smile: [-X

Ja jo, men det förenklar om det räcker med ett instick i övergrovt vindfälle.


nej det gör det inte! det är betydligt bättre med ett så kort svärd som möjligt! å gå ifrån två håll istället! ju längre svärd man har så ökar risken att svärdet nyper fast i vindfällets spänningar! men som sagt förrut! var och en gör som man vill såklart!! :grin: :roll: :-BD

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 562 XPG ...

Hema  
#348554 Jag håller med, men stormkapet kan ibland endast utföras från ett håll. För att hela tiden hålla sig på den säkra sidan.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 562 XPG ...

tallen100  
#348555 Håller med Huggarn att kort svärd är att föredra. Risken att det nyper är mycket mindre, man får bättre koll på spänningarna om man sågar från bägge håll så det tycker jag är säkrare... Men som Huggarn brukar säga, var och en gör som han vill! :wink: :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).