Motorsåg och handhållet

husqvarna 242 la av under drift

7 inlägg 3491 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

husqvarna 242 la av under drift

joelito  
#342505 Stog och kapade stock när sågen plötsligt la av utan att vilja starta igen. Kollade det mest oppenbara men det fanns soppa och tandstiftet fungerade. Snöret dras lätt så den har inte skurit sig, dock kanns den eventuellt lite mer lättdragen nu. Vad kan felet vara? Skit i forgasaren kanske?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: husqvarna 242 la av under drift

totte  
#342510 Testa att hälla en tesked soppa på luftfiltret och dra med choken öppen. Då bör den starta och gå några varv om tändningen är frisk.

Om du har ordentlig gnista så är det troligast stopp i bränsletillförseln. Brusten bensinslang, skit i förgasaren, börja från början och kolla slangen i tanken och sen vidare till förgasaren. Om inga fel där så är det dags att ta loss förgasaren, rengöra kolla och eventuellt byta membran. Kolla också att förgasaren sitter fast ordentligt och att det inte är nåt som läcker luft i anslutningen till cylindern.

Avatar Fallback

Re: husqvarna 242 la av under drift

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#342511 Den kan ha skurit fast snöret går lätt. Hade en 242 som funkade klockrent kall, men när den blev varm la den av och gick inte att få igång. Den hade skurit[emoji53] Synd, för det var den bästa såg jag haft[emoji24]

Avatar Fallback

Re: husqvarna 242 la av under drift

tallen100  
#342591 Den kunde väl inte va så bra om den skar :wink:

Avatar Fallback

Re: husqvarna 242 la av under drift

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#342601
tallen100 skrev:Den kunde väl inte va så bra om den skar :wink:

Jovars, efter 25 år och några tusen kubik var den värd sista vilan[emoji4]
Men jag hade gärna kört 10 år till med den[emoji4]

Användarvisningsbild

Re: husqvarna 242 la av under drift

johan eriksson  
#342605 Går ju att byta kolv/cyl. Är resten iordning så är det inte så dyrt om man kan skruva själv, dock då ska man klargöra varför den skar.

Avatar Fallback

Re: husqvarna 242 la av under drift

tallen100  
#342652
JF skrev:
tallen100 skrev:Den kunde väl inte va så bra om den skar :wink:

Jovars, efter 25 år och några tusen kubik var den värd sista vilan[emoji4]
Men jag hade gärna kört 10 år till med den[emoji4]

Ja det är trevliga sågar, nästan outslitliga.
Sån kvalitet finns inte längre!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).