Sida 6 av 7

Re: R 12/K 12-problem...

Postat: sön 03 jan 2016, 03:39
av th
Att det är Partner som är tillverkare är bara ett marknadsföringstrick. Outdoor Accessories är ett så kallat varumärke inom Husqvarna-koncernen. Kolla t.ex. http://www.universalaccessories.com/int/discover-uoa/ . Således är det troligen samma olja som säljs under namnen Husqvarna och Jonsered.

Re: R 12/K 12-problem...

Postat: sön 03 jan 2016, 10:38
av johan eriksson
Biltemas kompressionsprovare fungerar utmärkt till en motorsåg, använder en likadan själv. Låt ljuddämparen sitta på, tänk bara på att hålla inne dödaren eller jorda tändstiftet, finns risk att du förstör tändspolen annars.

Re: R 12/K 12-problem...

Postat: sön 03 jan 2016, 14:37
av totte
En sån har jag också, fungerar mycket bra. Understryker vad Johan säger, jorda stiftet eller se till att tändingen är av. Och så berättar du förstås för oss vad du har för komp.

Re: R 12/K 12-problem...

Postat: mån 04 jan 2016, 22:01
av vajnis
Kompmätarn kom upp i 9. Hade inte luftfiltret eller avgasburken på, vet inte om det spelar nån roll.
Sågen åker mycket sakta ner om jag bara håller den i dragsnöret. Borde inte vara dåligt komp iaf.

Re: R 12/K 12-problem...

Postat: mån 04 jan 2016, 22:06
av Brumsten
Hej, har du kollat bladventilen vid insuget?.
Ha de.

Re: R 12/K 12-problem...

Postat: mån 04 jan 2016, 22:16
av vajnis
När jag tog bort cylindern sist såg jag att det satt färgflagor på insugets insida.(Som lossnat ifrån det svartmålade vevhuset)
Det var lite svårt att se men jag tog bort dom jag såg, tänkte att dom inte spelade nån roll för komptestet.

Re: R 12/K 12-problem...

Postat: tis 05 jan 2016, 15:04
av totte
vajnis skrev:Kompmätarn kom upp i 9. Hade inte luftfiltret eller avgasburken på, vet inte om det spelar nån roll.
Sågen åker mycket sakta ner om jag bara håller den i dragsnöret. Borde inte vara dåligt komp iaf.


Vad som sitter på eller ej har ingen betydelse för kompressionen, den sker ju i ett slutet rum när kolven stängt alla portar. 9 bar är ganska bra komp, tror det är där runt den skall ligga.

Re: R 12/K 12-problem...

Postat: tis 05 jan 2016, 19:52
av vajnis
Jag skruvade på avgasburken iallafall och körde några minuter, sen gjorde jag om komptestet.
Då kom jag upp till 10, sen skvätte jag i lite motorolja och då blev det så här:
1452015931_komptest_efter_olja.jpg

Cylinderfotspackningen är i två delar men det verkar inte ha läckt något där den gått av.
Ska skruva isär "Reed-ventilen" senare, jag ser att det sitter ett par färgflagor mellan bladfjädrarna.

Re: R 12/K 12-problem...

Postat: tis 05 jan 2016, 21:40
av vajnis
Brumsten skrev:Hej, har du kollat bladventilen vid insuget?.
Ha de.


Var det något speciellt med bladventilen du menade?
Jag kollade den nu och den verkar vara okej. Packningen mot vevhus är i bra skick
och bladfjädrarna är spänstigare än mig. Dock låg inte mina i samma ordning som dom gör på sprängskissen:
1452023093_r12_-_1962.jpg

Mina tre är, två böjda där den ena är något tjockare och dubbelt så styv som den andra, och en rak som är tunn,
och jag hade den raka bladfjädern i mitten av dom tre. Förvirrande, men sågen går igång på andra rycket, kall,
sen går han igång på första utan choke, håller tomgången, svarar piggt på gasen, så man kanske kan ha bladfjädrarna
i olika ordningsföljder. :???:

Re: R 12/K 12-problem...

Postat: mån 11 jan 2016, 14:58
av totte
Kompen är bra, det är helt normalt att den stiger en del om man pytsar i lite olja.

Cylinderforspackningen har inget med kompressionen att göra, däremot med vevhustrycket. Den får absolut inte läcka för då suger det luft och påverkar bränsleblandningen.

Reed-ventilen funkar nog om sågen går som den skall.

Re: R 12/K 12-problem...

Postat: fre 08 jan 2021, 22:25
av Williamm
johan eriksson skrev:Biltemas kompressionsprovare fungerar utmärkt till en motorsåg, använder en likadan själv. Låt ljuddämparen sitta på, tänk bara på att hålla inne dödaren eller jorda tändstiftet, finns risk att du förstör tändspolen annars.


Är det så att tändspolen tar skada om man bara kopplar loss den från stiftet och drar?

Re: R 12/K 12-problem...

Postat: fre 08 jan 2021, 22:47
av johan eriksson
Ja, den risken finns.
Går enkelt att göra en jordkabel av två lite kraftiga krokodilklämmor och en bit kabel, så jordar du stiftet på ett enkelt och säkert vis. Och det kan man även ha användning av när man kollar gnistan.

Re: R 12/K 12-problem...

Postat: lör 09 jan 2021, 01:39
av totte
Risken är stor. Spänningen som alstras begränsas av gnistgapet i stiftet. Ju större gap ju högre spänning. Om stiftet inte är jordat så är gnistgapet så stort att ingen gnista kan hoppa över. Spänningen kan då stiga fruktansvärt högt inuti spolen. Då finns avsevärd risk att det blir överslag internt. Dels kan det kortsluta många varv i lindningen, dels kan det slå över till lågspänningskretsen och förstöra elektroniken.

Sålunda upprepar jag det som sades: Aldrig dra runt sågen utan att tändningen är bergsäkert avstängd eller att stiftet är ordentligt jordat.

Re: R 12/K 12-problem...

Postat: lör 09 jan 2021, 07:27
av johan eriksson
Två klämmor av denna modellen och en bit kabel så är du hemma.

1610170031_ba1e542d-d2c6-46b5-b892-84a0fb0a7cf0.png

Re: R 12/K 12-problem...

Postat: lör 09 jan 2021, 10:09
av Mange
Kortsluta med dödare eller jorda stift är inte bara för sågens säkerhet även din.
Skulle det kladdas med bränslen och så på bänken och det kommer en gnista lite sådär så är flammor och brand ett faktum.
Inte ovanligt man kladdar lite...