Sida 1 av 1

Driftproblem Stihl 026

Postat: sön 02 aug 2015, 19:51
av Savage
Hej panelen.
Har sedan många år (ca 20) en Stihl 026 som tjänat mig väl...Emellertid så har den börjat krångla för en tid sedan. Dessutom så till den milda grad att jag tvingats skaffa mig en 261 C för att kunna fortsätta mitt värv i skogen. Men jag vill gärna behålla min 026:a som en gallrings-/andramaskin så länge mina kedjor räcker (minst!).
Symptom:
- Startar bra från kallt läge, men "fadar ut" i bränslebrist efter ett tiotal sekunder, oberoende av justering av munstycken. Tillfälligtvis kan du starta om, men beteendet är detsamma.
Åtgärder:
- Bränslefilter bytt
- Tändstift bytt
- Förgasare (WT-426), genomgången (broms-/förgasarrengöring) med renoveringssats (membran mm).
Har funderat på vevhustätningar men inte genomfört några åtgärder ännu, känns dock som det skulle kunna vara nästa steg?
Kommentarer

Re: Driftproblem Stihl 026

Postat: sön 02 aug 2015, 20:49
av Mange
Låter som den går magert. Är filter, slangar i ordning?
Är förgasarens memran och bränslenår rätt o tätt?
Hur står justernålarna nu?

Re: Driftproblem Stihl 026

Postat: sön 02 aug 2015, 20:51
av ÅsaNisse
Spricka i bränsleslang, var det i min.

Re: Driftproblem Stihl 026

Postat: sön 02 aug 2015, 21:10
av Savage
Hej och tack:
- Repsats K20-WAT (allt inkl membran) är "installerad", den går "lika" oberoende av inställning av
hög/låg-munstycken.
- Bränsleslangen är visuellt besiktad och inga tecken på läckage, kanske borde byta den för säkerhets skull...
Symptomen dök plötsligt upp under körning, trodde först att det var slut på soppa, ingen förbättring.
Sedan bytte jag filter osv (se första inlägget).

Re: Driftproblem Stihl 026

Postat: sön 02 aug 2015, 22:21
av Mange
Det kan vara insug/impulsledning eller otät bränslenål om du inte kollat detta.

Var bränslenål i rätt höjd och hel i tip etc?

Re: Driftproblem Stihl 026

Postat: sön 02 aug 2015, 22:39
av Savage
Hej,
bränslenålen är bytt, den ingår i repsatsen. Impulsledningen, det är ju inte mycket till ledning, det sitter
ju ett rör på förgasaren som man passar in i ett gummirör mot vevhuset. Det ser rimligt ok ut men som sagt, famlar i mörkret...det är ju lika troligt som vevhustätningen, läcker det någonstans där så pumpar det dåligt. Skall mecka ihop något så att jag testa detta iaf.

Re: Driftproblem Stihl 026

Postat: mån 03 aug 2015, 08:58
av Mange
Är nålen i rätt höjd?

Re: Driftproblem Stihl 026

Postat: mån 03 aug 2015, 22:56
av Savage
Sågen beter sig exakt lika, före och efter renovering av förgasare (inkl nålbyte).

Re: Driftproblem Stihl 026

Postat: mån 03 aug 2015, 23:12
av totte
Kan misstänka läckande vevaxeltätningar.

Re: Driftproblem Stihl 026

Postat: mån 03 aug 2015, 23:20
av JensSkoog
totte skrev:Kan misstänka läckande vevaxeltätningar.

Holler med Totte i det, men jag skulle kollat bränsleslangen och bytat den om den har suttit där sedan sågen var ny. Har erfart att det kann finnas sprickar som är omöjligt å finna.

Re: Driftproblem Stihl 026

Postat: tis 04 aug 2015, 07:38
av Mange
Har tätningarna skadats under drift så det blir ett plötsligt syntom kan jkag kanske hålla med om att det kan vara tätningarna, fast oftast smyger det sig på, knappt så det märks.

Jag tror fortfarande det sitter i förgasaren om den inte testats/justerats vid nenbranbytet. Sitter nålen lågt blir det inte tillräckligt bränsle o justera.

Hur långt från botten är H nålen?

Re: Driftproblem Stihl 026

Postat: ons 05 aug 2015, 06:17
av Power Major
Hej Savage.
Jag har haft något liknande problem på min 026c som är ca 15år.
Den startar, sen dör den vid gaspådrag. I mitt fall så är det tändhatten som vill lossna i bland, man ser det inte så bra när kåporna är på, men stick ner något och kläm ner den.
Hoppas du får ordning på den, för det är en skön såg.
Ha de.

Re: Driftproblem Stihl 026

Postat: ons 05 aug 2015, 09:06
av Savage
Tack för alla tips, i dag skall regnar det så jag skall försöka slita mig från taket på ladan och ägna mig en stund åt sågen!

Re: Driftproblem Stihl 026

Postat: ons 05 aug 2015, 13:40
av Savage
Noteringar kring symptom:
- Dök plötsligt upp mitt under arbete med ett beteende likt det vid bränslebrist (vilket jag trodde det var
men det var sent så jag drog hemåt, för att senare upptäcka att det fanns bensin i tanken).
- Bytte filter, sågen startar kall men "fadar ut" efter 20-30 sekunder med ett beteende som bränslebrist.
- Renoverade förgasaren (se tidigare inlägg i tråd), sågen startar kall men "fadar ut" efter 20-30 sekunder med ett beteende som bränslebrist. D v s symptom, för mig, detsamma som från början.
Har börjat plocka isär, slangar till vevhus och tank besiktade, felfria, mjuka och provblåsta (skall väl knappast behöva tryckluft och såpa?).
Nu har det slutat regna, det blir ladtaket igen...

Re: Driftproblem Stihl 026

Postat: ons 05 aug 2015, 15:00
av jannee
Skuren kolv misstänker jag i alla fall.