Motorsåg och handhållet

Bästa Röjsågen?

68 inlägg 41598 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Röjsågar

stihl  
#69187 Man ska ju såga av stammarna inte slå och bryta av dom det är då dom böjer sig eller går av riggrören :lol:
Lära sig att fila och använda skränkgärnet så klämmer inte klingan fast i trädet då kan det åxå böja sig

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Röjsågar

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69188 Verkar som att det är vanligt med böjda riggrör, men jag har aldrig varit med om det. Vad är som blir böjt, själva röret eller drivaxeln?
Enda problemen jag haft med mina sågar har varit gasvajrar som gått av och att en såg spottar tillbaka olja i luftfiltret. Gasvajrarna har blivit bättre, har inte bytt nån sen den nya varianten kom, och oljespottandet löstes automatiskt när jag öppnade upp ljuddämparen lite grann.

Användarvisningsbild

Re: Röjsågar

Elias  
#69191 Har funderat på en sak egentligen, hur fasen ska man fila en röjsågsklinga av scarlett-typ och hur mycket och när skränker man klingan? Brukar fila i rätt vinkel tills tanden får skarp topp och sida, fungerar gör klingan men tänkte om det fanns något speciellt tips man skulle ta åt sig?

Användarvisningsbild

Re: Röjsågar

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69243 Är själva röret som böjjer sig, brukar vara betydligt vanligare att det inträffar då det är nån nybörjare som ska börja röjja, I år har det inträffat bara engång och då ha vi haft 6-7 röjare igång hela säsongen. När riggröret är böjt är det oftast bar att fixa till det så snabbt som möjligt innan drivaxeln havererar!

Brukar skränka klingan efter att man filat ned till ungefär hälften, man kanske borde göra det tidigare....

Själv kör man efter filmallen, efter ett tag brukar man dock ibland behöva gå in med en plattfil för att få det jämnt om man har tagit för djupt som inträffar då man inte är riktigt vaksam vid filningen ibland :S

Användarvisningsbild

Re: Röjsågar

Torparn79  
#69245 jag brukar skränka klingan vid var 3:-5:e filning..
enklast är ju om man har skränkjärn på filen, då brukar jag kolla över några tänder när jag filar.. då ser man om klingan behöer mer omvårdnad än bara filning..
sen märker man rätt bra om klingan behöver skränkas, hugger den fast lite då och då så var det dax förra gången man filade.. :oops: ;)

Avatar Fallback

Re: Röjsågar

stihl  
#69440 Röjer man mycket grovt kan man behöva skränka oftare det märks om det nyper fast ofta kan det vara dax att skränka.
Eller om man har filat till hälften av tänderna
Scarlett klingor vet jag inte hur dom ser ut,,,Några som kan vara knepig att fila är ju sandvik klingor som har raka tänder eller hur jag ska säga,,,Dom kan man nästan fila innan man börjar använda dom för att få till ett hack att gå eftersen för har du stensågat dom kan det va svårt om man inte har filmall,, det har aldrig jag det funkar ändå kör mest med stihl klingor

Avatar Fallback

Re: Röjsågar

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69543 225-klingor håller skränkningen mycket bättre än 200 mm.

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Röjsågar

stihl  
#69577 Kan ju kanske bero på att en 225a går egenom mer träd än en 200a som man sågar runt eller från två håll,,, eller ja jag vet inte

För dom kan ju inte vara hårdare

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).