Motorsåg och handhållet

Bästa Röjsågen?

68 inlägg 41695 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27021 Husqvarnas Trio-Balance är bra när man fått till inställningarna, sen finns det en ryggsäck (för verktyg/vatten osv) att köpa till den som är grymt bra!

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27025
Palms skrev:Husqvarnas Trio-Balance är bra när man fått till inställningarna, sen finns det en ryggsäck (för verktyg/vatten osv) att köpa till den som är grymt bra!


Jodå...den funkar helt ok! en liten ryggsäck att ha verktyg,vatten mm finns att köpa till stihls comfort sele också!!

Själv har jag verktyg/telefon i bröstfickorna och fil/skränkjärn i benfickorna! för vattnet har jag gjort ett eget bälte med hölstren för färgburkar(skinn,köpt på skogma) och i dom har jag halvliters pet flaskor med vatten/sportdryck! vridet så jag får flaskorna på vänster sida! och med dunken på ryggen så är man "fullutrustad" :!: :lol:

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27034 Småpojkar!

3 siffrigt är manligt!

:oops: :lol:

Avatar Fallback
peter399  
#27275 Ni som kör Stihl 480. Jag tittade på en sån, är det inte löjligt smalt riggrör på den ? Tyckte det verkade var typ entumsrör ?

Hur går det med HVA 355 nu? Produktionen igång?

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27303 Med långt rör o 9" klinga kan den kännas lite svajjig,men det är inget jag märkt av under körning.

För de som ej provat kan jag rekommendera att testa 9"-klinga.Skillnaden är större än man kan tro och i vissa bestånd gör det mkt.Den är tyngre,tjockare och håller skärpan bättre.
Bäst är den i täta,klena bestånd där "vridmomentet" gör att man kan meja sig fram utan att köra stopp ideligen. Känns som att man sparar på vinkelväxeln med bättre snurr på klingan.
Nackdelen är förstås att det tar längre tid att komma upp i maxvarv.

Köpte dem med underröjning i åtanke,men det var alltså inte så lyckat.

Ang 355 så har min snurrat på utan problem.Bra ork i motorn och en trevlig såg. Vikten gör dock att det inte är någon bra allroundsåg och,ärligt talat,är det sällan all effekt behövs.

/Nisse

Användarvisningsbild
kava  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27324 Någon som koll på Dolmar MS-4510. Pris /vikt/prestanda ligger helt rätt tycker jag. Min lokala handlare säljer bla. Dolmar men ville inte sälja en till mig för han sa att kvaliteten var dålig. Dåliga vinkelväxlar, saker lossnar bultar går av m.m. Han vill jag skulle ha någon röd sak som börjar på J.
Senast redigerad av kava ons 23 apr 2008, 19:26, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27326 Jag har inte testat nån här än, men det kommer....

Har kontakt med lite Tyska säljare o de berömmer den.
Ska bli intressant o se.

Användarvisningsbild
SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28294 Tycker att Stihlsågarna går betydligt bättre än husqvarna sågarna, Är dock kanske eftersom man haft ett par måndagsexemplar av husqvarna sågarna på en 355:a rök vinkelväxeln efter 2 timmars röjning hehe :S fick dock nytt på garantin men ändå riktigt dåligt....

Stihlsågarna har även bättre luftfilter iaf om man jämför med husqvarnas 345:a... Tycker även att Stihl går bättre då det är upplega på träden under vintern...

Så jag kan verkligen rekommendera stihl 480, inte haft några som helst problem förutom att nån skruv rallat upp samt att en såg blivit påbackad...

Avatar Fallback
peter399  
#28442 Ligger i valet och kvalet mellan HVA345, Stihl 480 och HVA 355.
Har en hel del eftersatt röjning, underröjning före gallring etc..
Stihlen verkar ha en bra storlek bra för både röjning i rätt tid och lite grövre. Klarar en 345:a lite grövre grejer och 225 klinga? Är en 355:a för tung att bära runt i vanlig röjning ? Var verkligen tänd på en 355:a men den verkar ju ha lite barnsjukdomar. Sen är jag lite HVA-supporter också.
Vad tycker ni om värme i handtagen ni som har det ?

/Peter

Användarvisningsbild
Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28443 Jag kör bara med Husqvarna så mitt svar kan vara aningen partisk :lol:
Min Hva återförsäljare gav mig rådet att vänta lite med köp av 355, just pga barnsjukdomar.
345 har vi haft lite problem med, främst gasvajrar som går av och en såg kladdar ner luftfiltret ganksa rejält, har fått tips om åtgärder för båda de felen.
Handtagsvärme är guld värt på hösten och våren när det är blött ute, går tom att röja när det snöar utan att frysa om fingrarna!

Går alldeles utmärkt att såga grova träd med 345, vi bytte från 252RX och det går precis lika snabbt i grov skog, i klenare bestånd är 345 överlägsen.

Stihl eller Hva, jag tror att det kvittar om jag ska vara ärlig, båda gör bra sågar.

Användarvisningsbild
SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28463 Palms, är det så bra med handstagsvärmaren på då det snöar? brukar bli ganska blött i stället då :P men de e klart med nån plusgrad och regn så är det riktigt gött med handtagsvärmare, men det har ju iofs även stihl på sina sågar :)

vad har du för tips för att åtgärda felet med kladdiga luftfilter?

Användarvisningsbild
Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28518 Jag tyckte det var bra med värme när det snöade, handskarna blir ju ändå blöta när snön smälter av kroppsvärmen, då var det fint med varma handtag att hålla i :lol:

Kladdandet står det en del om i den här tråden om Hva's kvalitet:
http://www.skogsforum.se/viewtopic.php?t=2420

Användarvisningsbild

Re: Stihl FS480

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32491
Sjögård skrev:Ska köpa ny röjsåg.
Stihl 450 eller 480, skillnaden är bara 650:-. Så finns det någon anledning att inte ta det med större kubik?


Jag skall också köpa ny såg. Har du bestämt dig?
Tittade idag på dessa två, prisskillnaden är 600 kr (7 590 respektive 8 190 kr).
- De har samma vikt, 8,1 kg.
- 44,3 repektive 48,7 cm3 cylindervolym
- 2,9 respektive 3,0 Hk effekt

Vad finns för erfarenheter av dessa?
Märker man att FS480 har 4 cm3 störrevolym och 0,1 Hk större effekt?
Skiljer det något i bränsleförbrukningen?

Bör man välja till handtagsvärmare om man enbart röjer under sommarhalvåret?

Avatar Fallback
peter399  
#32493 Efter vad jag hört skall det inte finnas någon anledning att välja en 450 istället för en 480. 4cc är ändå 4 cc och vikten densamma.

Användarvisningsbild
OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32532 Det blir en FS450 utan handtagsvärmare. Tror att den drar något mindre soppa samtidigt som vinkelväxeln förmodligen håller bättre.

Jag tror den duger åt mig, är ju bara en fritidsröjare som har ca 30 Ha som skall röjas.

Tänker köpa några extra klingor istället. Någon som har erfarenhet av slyklingorna?

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).