Motorsåg och handhållet

Bästa Röjsågen?

68 inlägg 41679 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bästa Röjsågen?

frekar88  
#24624 Jag tycker att man skulle ta sig lite tid och tjöta om lite röjsågar, för jag står i valet och kvalet att köpa in en ny, jag bara undrade vad man skall köpa och vad man skall tänka på, vilken tycker du är bäst helt enkelt?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback
mikbo1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24672 Hej! Har själv en sthil FS 480 som jag är helnöjd med. Själv tycker jag att man inte ska köpa en för klen samt att du lägger lite extra på en riktigt bra sele.. 8)

Avatar Fallback
Nolltax AB  
#24677 Selen är viktig.
Har nollkoll på dagens maskiner, min är tio år.
Bensintanken sitter tätt intill cylindern. Soppan kokar när motorn är varm vilket ger ånglås och lång fikapaus.
Förutsätter att dagens maskiner är smartare uppbyggda än så....

Användarvisningsbild
trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24702 Jag tycker nästan tvärt om vad mikbo1 skrev, motoreffekten är inte så viktig. Men jag verkar vara ganska ensam om att tycka så. Jag tycker det är trevligare med lätta grejor än övermotoriserade, men jag har å andra sidan ingen brådska då jag är i skogen utan njuter i fulla drag av att det tar tid.

Avatar Fallback
Andreas_93  
#24703 Om man vill ha en bra röjsåg som är till att
röja och slå gräs med så ska du välja

Husqvarna 343fr

Då ingår det en mkt bra sele
Röjklinga
gräsklinga
och trimmer huvud

Avatar Fallback
Nolltax AB  
#24713 Trilla har i sak rätt. Förutsätter dock ett regelbundet användande av fil.....
På den punkten faller många bort......

Avatar Fallback
MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24874 nga lätta tag varje tankning gör ju inte att det skär sämre.
Har en kompis som filar en gång på morgonen och kör på vad som än händer.
Ryker ganska bra framåt eftermiddagen då det är slött som gatan

Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24890 Har av erfarenhet lärt mig att inte köpa röjare med ett kubikantal under 50. Men det är bara min åsikt. Blir så förbannad när det inte händer nåt när man jobbar. :lol:

Avatar Fallback

röjsåg

stihl  
#25387 Jag tycker stihl är bättre än husqvarna dom håller bättre hellt enkelt.Hqa motorer är kanske lite rappare än stihl men håller sämre.En sak på stihl som händer efter man kört dom en sesong att dom tål inte fukt liggerdom ute en regn natt så går dom inte morron efter dom tänder till men sen stannar dom. Vet inte vad de beror på är de någon annan som uppleft samma fenomen

Avatar Fallback
Djang  
#25446 Lösningen på det är ju att ställa in dom på natten :P Man bygger ju inte en röjsåg för att dom ska kunna ligga ute i regnet. Men däremot användas i regn, men de är ju en annan sak!

Användarvisningsbild
masterchief  
#25447 Visst ska de tåla att ligga ute kortare perioder, hur många proffsröjare tar in dem över natten i en skogskoja för att riskera å dem stulna där?
Inte alla anställda som har möjlighet till bra förvaring hemma heller om de bor i lägenhet.
Sedan är det inte så roligt att släpa dem 1km till kojan fram och tillbaka varje dag, då är man ju trött innan man börjat röja 8)

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25448
trilla skrev:Jag tycker nästan tvärt om vad mikbo1 skrev, motoreffekten är inte så viktig. Men jag verkar vara ganska ensam om att tycka så.


Jag har röjt min skog med en Sthil FS200 som är på 37 cm3 och 6,3 kg. Så länge man inte behöver såga från bägge hållen, så är det okej. Annars går det trögt.

Har aldrig provat någon annan såg.

Avatar Fallback
Djang  
#25499 Jaha, gör ni likadant med motorsågarna oxå eller? Lämnar dom ute i skogen efter dagen arbete?

Avatar Fallback
stihl  
#25502 Ja de är lika tugnt att bära en motorsåg som en röj såg om inte tyngre.Men då man hugger så kanske man har en traktor med sig så då kan man ju ta den i den. En röjsåg har man i en sele så de är ju lättare att bära men ska man bara förflytta sig långt så är de inte så lätt att bära i sele heller ja ja skit samma de är lättare att lämna den där man slutar för dagen än att bära med hem.Och dom ska tåla att ligga ute

Användarvisningsbild
LiddeLidman  
#25519 Min svärfars 244 RX blev stulen för några år sen efter att han hade lämnat den över natten i skogen som han alltid har gjort. Han hade t o m lagt lite ris över den så att den inte skulle synas. Låg väl ca 100-200 meter från skogsbilvägen.

Störande med illasinnade personer med lite väl långa fingrar 😡

// Lidde

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).