Sida 1 av 5

skuren hva 550xpg

Postat: ons 24 jun 2015, 17:15
av huggar*n
För ett par veckor sedan så skar min kollegas 550 !när återförsäljaren hade plockat isär sågen så hade den nypit på avgassidan,och det bevisar att den har gått för varmt! visst,vi hade kapat upp en stor död alm i vedlängder,och han kör 18" svärd på den sågen.Men å andra sidan så kapade jag lika mycket med min trimmade 346à med 8 rim drev och 15" svärd,och den har hållt för tuffare behandling än så!
Så jag tror nog att friskluftsmotorerna går med ett underskott på bränsle,och därför går för varma!
men å andra sidan så är det ju miljövänligt,speciellt när inte sågen går alls :lol:

Re: skuren hva 550xpg

Postat: ons 24 jun 2015, 17:42
av anersimyra
huggar*n skrev:För ett par veckor sedan så skar min kollegas 550 !när återförsäljaren hade plockat isär sågen så hade den nypit på avgassidan,och det bevisar att den har gått för varmt! visst,vi hade kapat upp en stor död alm i vedlängder,och han kör 18" svärd på den sågen.Men å andra sidan så kapade jag lika mycket med min trimmade 346à med 8 rim drev och 15" svärd,och den har hållt för tuffare behandling än så!
Så jag tror nog att friskluftsmotorerna går med ett underskott på bränsle för att kunna kyla ordentligt!
men å andra sidan så är det ju miljövänligt,speciellt när inte sågen går alls :lol:
Min 550 med inte alltför många gångtimmar var totalt slut i lagren, cylinder och kolv var ovala, ett inte helt okänt problem enligt " min " mekaniker, jag fick en ny på garantin som nu är hårdkörd i gallring under ca 60 timmar, det blir spännande att se om den går samma väg som den förra, eller håller lika länge som min 346:a.. :roll:

Re: skuren hva 550xpg

Postat: ons 24 jun 2015, 19:09
av Brumsten
Hej, har fått lära mig att magrare bränsleblandning ger en varmare motor.
Undrar vad som gick att utläsa med Auto-tune på sågen som skar, där finns en del driftshistorik som bör
kunna ge mer kunskap om skadans uppkomst !?.
Ha de.

Re: skuren hva 550xpg

Postat: ons 24 jun 2015, 20:27
av traktorz
Minskar överhettningsrisken med bättre smörjningsförhållanden?
Som t.ex. med en fetare oljeinblandningsprocent? T.ex. så kör vi gärna vår Stihl MS362, som också har en friskluftsmotor, vid jobb som långsågning på typ 2.2% oljeinblandningsprocent. Räknar med 5% slarvmarginal vid egen blandning av bränslet, därför tar vi till lite mer olja.

Re: skuren hva 550xpg

Postat: ons 24 jun 2015, 20:37
av tikkapikka
Kanske tur att man uppgraderar till 560xpg ?Borde ju inte vara någon fara för mig som bara sågar i egen skog och inte varje dag. Dock är det oftast vedkap och stora vindfällen som gäller för min större såg, så kanske bättre med större marginaler?

Re: skuren hva 550xpg

Postat: ons 24 jun 2015, 21:36
av anersimyra
En åf sa till mig att enligt HVA klarar en såg i praktiken en 1 procentig oljeinblandning.. :?:

Re: skuren hva 550xpg

Postat: ons 24 jun 2015, 22:36
av röjar kalle
Har alltid kört med 3% när jag har stått och kubbat hela dagar på tomt jobben.Jonsereds rekomenderar 3% på sågar över 80 kubik dom går i hårt arbeten med stora träd.

Re: skuren hva 550xpg

Postat: ons 24 jun 2015, 23:26
av th
röjar kalle skrev:onsereds rekomenderar 3% på sågar över 80 kubik dom går i hårt arbeten med stora träd.

Återigen detta påstående. Var har du sett detta? I min manual för en 2095 står det precis som i alla andra manualer 2% oljeblandning.

Re: skuren hva 550xpg

Postat: tor 25 jun 2015, 05:54
av knaggen
Brumsten skrev:Hej, har fått lära mig att magrare bränsleblandning ger en varmare motor.
Undrar vad som gick att utläsa med Auto-tune på sågen som skar, där finns en del driftshistorik som bör
kunna ge mer kunskap om skadans uppkomst !?.
Ha de.

Hej har fått lära mig att det är vädret som styr hur en bränsle kurva ser ut är det lågt med syre i luften så blir det mera soppa är det mycket syre i luften så blir det mindre soppa.Hej

Re: skuren hva 550xpg

Postat: tor 25 jun 2015, 06:34
av anersimyra
knaggen skrev:
Brumsten skrev:Hej, har fått lära mig att magrare bränsleblandning ger en varmare motor.
Undrar vad som gick att utläsa med Auto-tune på sågen som skar, där finns en del driftshistorik som bör
kunna ge mer kunskap om skadans uppkomst !?.
Ha de.

Hej har fått lära mig att det är vädret som styr hur en bränsle kurva ser ut är det lågt med syre i luften så blir det mera soppa är det mycket syre i luften så blir det mindre soppa.Hej
Syrehalten är alltid 21 % vid havsnivå.. :shock:

Re: skuren hva 550xpg

Postat: tor 25 jun 2015, 06:40
av Brumsten
knaggen skrev:
Brumsten skrev:Hej, har fått lära mig att magrare bränsleblandning ger en varmare motor.
Undrar vad som gick att utläsa med Auto-tune på sågen som skar, där finns en del driftshistorik som bör
kunna ge mer kunskap om skadans uppkomst !?.
Ha de.

Hej har fått lära mig att det är vädret som styr hur en bränsle kurva ser ut är det lågt med syre i luften så blir det mera soppa är det mycket syre i luften så blir det mindre soppa.Hej

Och vem talar om för förgasaren hur mycket syre det finns i insugsluften?
Man kanske skulle byta ut huvudmembramet mot en barometer?
Det är väl undertrycket i venturin som påverkar huvudmembramet som reglerar
bränsleflödet via huvudmunstycket?.
Så länge sågen skär rakt har väl bränslekurvan ingen betydelse? :mrgreen:
Ha de.

Re: skuren hva 550xpg

Postat: tor 25 jun 2015, 07:06
av Mange
Den här typen av motorer i tvåtakt har provats flera ggr. '30 talets Rinco sågar hade denna motor typ och klarade inte heller sig vilket visade principen sann.
Principen för tvåtaktare är få rörliga delar med lite vikt för effekt som produceras.
Den är inte förbränningseffektiv eller bränsle effektiv direkt. Finns andra motortyper som slår den med hästlängder.

Vi som skruvar o ser har inte alltid lätt o förklara vad som hänt. Att det blivit varmt är ofta lätt konstaterat, men hur o varför är svårare.

Bränsle relaterade problem ser jag sällan eftersom merparten som kommer hit kör färdigblandad Alkylat konsekvent.
De gånger jag ser handelsbensin orsaka problem är det oljeblandning (eller brist på det), gammalt /dåligt bränsle eller skador från bränslet.

Re: skuren hva 550xpg

Postat: tor 25 jun 2015, 08:26
av busholle
th skrev:
röjar kalle skrev:onsereds rekomenderar 3% på sågar över 80 kubik dom går i hårt arbeten med stora träd.

Återigen detta påstående. Var har du sett detta? I min manual för en 2095 står det precis som i alla andra manualer 2% oljeblandning.


Jag också detta när jag bläddrade i instruktionsboken till min 2152 ska scanna den sidan men det blir en annan dag när jag är hemma.

Re: skuren hva 550xpg

Postat: tor 25 jun 2015, 09:09
av jannee
Står på sida 26 eller 27
• Om JONSERED tvåtaktsolja ej finns tillgänglig kan annan
tvåtaktsolja av hög kvalitet och avsedd för luftkylda
motorer användas. Kontakta din återförsäljare vid val av
olja. Blandningsförhållande 1:33 (3%)-1:25 (4%).
• Använd aldrig tvåtaktsolja avsedd för vattenkylda
utombordsmotorer, s.k. outboardoil.

Re: skuren hva 550xpg

Postat: tor 25 jun 2015, 14:37
av röjar kalle
th skrev:
röjar kalle skrev:onsereds rekomenderar 3% på sågar över 80 kubik dom går i hårt arbeten med stora träd.

Återigen detta påstående. Var har du sett detta? I min manual för en 2095 står det precis som i alla andra manualer 2% oljeblandning.
För det första googla på instruktionsbok 2186 så du fram det men det står på engelska.Nu är det så att vi proffs alltid har vetat det nu har även J onsered också insett det.Men det är så att ni amatörer sitter i vedboden och fantiserar en massa som sedan blir till sanningar.Skillnaden är jag vet vad jag pratar om det bygger på lång erfarenhet. :wink: :wink: :wink: