Idag är det i ropet med storbolags tänkande, stora volymer, global försäljning och fokus är på kvartals rapporter mer än årlig redovisning. Marginaler på produkt är viktigt som aldrig förr och att lyssna på användare och kund mindre viktigt mot att ha den "miljövänligaste" motorn i marknadsförings syfte.
Mycket av detta tänkandet bottnar i 60-70'talets Amerikanska märken. Detta tänk funkade inte så bra då och det finns inga Amerikanska märken idag kvar förutom en liten fraktion an McCulloch som säljs som konsument såg i Husqvarna gruppen.
Här är vi på väg åt samma håll. Det tänket som Husqvarna hade finns inte mer. Det har blivit Moderniserat och focus har flyttats. Husqvarna ville göra bra, kostnadseffektiva produkter som alla hade råd med. Jag tror mer på detta konsept.
Kanske inte är lika stora volymer och marginaler, blir nog inte lika flashigt och bländande i kvartals rapporten.
Husqvarna som det var finns inte mer efter Electrolux förvärvat det. Märket finns kvar men bolagets ägande ändrades. Sen gjordes en rokad och märket fick mer fokus, ägandet ändrades inte. Dolmar GMBH blev uppköpt av Makita med löften om att inget skulle ändras, fick i samma omläggning som Husqvarna fått sin spik i kistan nu och heter nu Makita Engineering Germany GmbH. Märket finns säkert kvar presic som med Husqvarna men det blir inte samma tänkande mer. Kanske är det så de flesta vill ha det men jag är säker på att det inte gynnar konsument.
De sista åren har varit förödande för motorsågs konsumenter. Märkena minskar och de stora blir större vilket inte gynnar konsumenten. Partner lades i nedersta byrålådan i källaren. Solo packade ihop sitt o sa godnatt.
Husqvarna och Stihl kör sitt eget race utan större konkurreras. Echo kämpar på o håller sig fast i vissa delar av världen.
Några märken till finns ju, men inte som riktar sig till professionellt skogsbruk.
Det ser mörkt ut för motorsågens framtid om man ser till hela tidslinjen de senaste hundra åren.
www.chainsawcollectors.se