Motorsåg och handhållet

Slitna lagerlägen hva 39r

16 inlägg 8719 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Slitna lagerlägen hva 39r

Ingoberra  
#330053
P5170031.JPG
Jag fick en inte så kry röjsåg igår. Efter lite grävande visade det sig att en kopplingsfjäder var borta. Man har nog kört så ett tag för även en skruv till vevhuset var borta å en riktigt lös. Så vevpartiet har rört sig så svänghjulet har nött i startkåpan. Är det värt å lägga lite jobb på den eller kommer det bara hålla ett tag. Kanske syns dåligt på bilderna men lagerläget på kopplingsidan är blankpolerat.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Slitna lagerlägen hva 39r

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#330057 Att det är renare på ena sisan än andra är inte ovanligt. Det är nog lagrens plastöverfall som fått på fan i första hand. om cylindern gett skador pga av den varit lös.
Om det är lönt o laga på en såg från sent 80'tal är nog beroende på ditt intresse o skruva mer än något. Tycker du det är kul är det bara o fortsätta.

Avatar Fallback

Re: Slitna lagerlägen hva 39r

Ingoberra  
#330058 Jo ser det som terapijobb. Hade inte kolv å cyl sett så bra ut hade den nog skrotats. Den saknade tyvärr toppkåpan å gallret vid ljudämparnå en ny kopplingsfjäder behövs med. Ska man använda nå silicon vid ihopmontering? Den har ju pekfingergas så jag antar den är tänkt som gräsröjare?

   TS
Avatar Fallback

Re: Slitna lagerlägen hva 39r

j-eg63  
#330067 Permatex brukar väl användas smeta på med penseln som sitter i locket

Avatar Fallback

Re: Slitna lagerlägen hva 39r

Ingoberra  
#330110 Efter lite rengöring syns det ännu tydligare hur det nötts. Har dock inte försvunnit nå material precis vid distanserna. Kanske sämre än 50/50 för än maskin som kommer fungera en längre tid. Cylindersidan ser betydligt bättre ut iaf.

   TS
Avatar Fallback

Re: Slitna lagerlägen hva 39r

Ingoberra  
#331586 Har nu satt ihop sågen å den går helt ok. Saknar dock ena kopplingsfjädern och den hade utgått hos hva. Är det nån som har en liggandes i nån gömma?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Slitna lagerlägen hva 39r

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#331600 Tror det var 42 eller 242 som hade samma så man kunde använda.

Avatar Fallback

Re: Slitna lagerlägen hva 39r

Ingoberra  
#331607 Har kikat lite på ibäjj å 242 fjädern ser likadan ut iaf. Det är ingen skillnad i spänst dom?

   TS
Avatar Fallback

Re: Slitna lagerlägen hva 39r

Tosca  
#331611 Sätt i båda nya så får du samma spänst.

Avatar Fallback

Re: Slitna lagerlägen hva 39r

Ingoberra  
#333512 Då var sågen komplett igen. Startar lätt men skulle nog må bra av en förgasarenovering. Nån som kan förgasarbeteckning?

   TS
Avatar Fallback

Re: Slitna lagerlägen hva 39r

Brumsten  
#333670 Den står på förgasaren, vill minnas att det var en WAT-förgasare.
Ha de.

Avatar Fallback

Re: Slitna lagerlägen hva 39r

Ingoberra  
#333685 Har köpt ett par k10 rep kit förut å på dom är nålventilen dubbelt så lång. Tror jag ska ha en k20

   TS
Avatar Fallback

Re: Slitna lagerlägen hva 39r

Brumsten  
#333715 Hej, har kollat lite noggrannare, ska vara WT- förgasare, serien finns med olika längd på nålventilen.
Ha de.

Avatar Fallback

Re: Slitna lagerlägen hva 39r

Ingoberra  
#334417 Idag hann jag köra knappt 5 minuter tills den börja gå lite orent för att sedan tvärdö. Gnista obefintlig när man drar i snöret. Kör jag med skruvdragarn har jag en klen gnista. Så en ny tändmodul är nog ett måste tyvärr.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Slitna lagerlägen hva 39r

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#334560 Skruvdragaren kanske inte håller det varv den vill ha, bättre är o dra.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).