Motorsåg och handhållet

Jonsered CS2152 / (Husqvarna 353)

15 inlägg 17957 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Jonsered CS2152 / (Husqvarna 353)

traktorz  
#330038 En samling länkar till ett antal forumtrådar om Jonsered CS2152, en 50cc såg på 2.4kW, med tomvikt 5.0kg. Råstark med sina 3.3Nm vridmoment, allt enligt tyska KWF.

Ref:
♦ Tankluftning
Tankluftning

♦ Inkörning av ny såg (Stihl & Jonsered)
Inkörning ny såg?

♦ Svärdjämförelse
Svärdjämförelse

♦ H30 1.3mm pixelkedja/ H25 1.5mm spårvidd
H30 1.3mm pixelkedja/ H25 1.5mm spårvidd

♦ Vinterläge på motorsågen?
Vinterläge på motorsågen?

♦ husqvarna 353
husqvarna 353

♦ CS2152 (HVA 353) Ombyggnad tankluftning
CS2152 (HVA 353) Ombyggnad tankluftning

♦ Drev 8 kuggar HVA 353 el Jonsered 2152??
Drev 8 kuggar HVA 353 el Jonsered 2152??

♦ Samma kolvring till Jonsered 535 & 2152
Samma kolvring till Jonsered 535 & 2152

♦ Jonsered CS2150 / (Husqvarna 350)
Jonsered CS2150 / (Husqvarna 350)

♦ Jonsered CS2152 / (Husqvarna 353)
Jonsered CS2152 / (Husqvarna 353)

♦ KWF - Geprüfte Motorsägen
http://www.kwf-online.de/deutsch/pruef/ ... torsaegen/


Senast redigerad av traktorz sön 17 maj 2015, 16:00, redigerad totalt 3 gånger.

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Reparationssats till ZAMA C3-EL17

traktorz  
#330040 Jag har köpt en reparationssats till förgasaren, tänkte att efter 11 år så kansek det kunde behöva bytas. Köpte en dito på Skogsverktyg. Enligt ZAMA skall det vara RB-122, fast Skogsverktyg felaktigt angav RB-95. Men det spelade mindre roll, ty båda innehållar samma packningar och membran, dvs GND-65. Även nålventilen har samma artikelnummer.

Jag bytte membran och packningar för både bränslepump och för doseringsmembran. Ny nålventil passade jag på att byta till också. Däremot silen och de tre avlånga islagspluggarna lät jag vara.

Ref:
http://www.zamacarb.com/carburetors/839
http://www.zamacarb.com/carburetors/parts/RB-122
http://www.zamacarb.com/carburetors/parts/RB-95

http://www.skogsverktyg.se/Foergasare-T ... ::736.html
http://www.skogsverktyg.se/Foergasare-T ... ::751.html

P5179625v1024.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Jonsered CS2152 - oljepumpen

traktorz  
#330042 Gamla trotjänaren behövde rengöras, så av med kopplingskåpan, och blåsa rent med tryckluft. Smörja nållagret är ju en bagatell på denna semi-proffs modell, då det är ett hål i vevaxeln in till nållagret. Det var snabbt avklarat.

Jag var inte riktigt nöjd med oljepumpens prestanda, tycker det varit något klent med olja på kedjan i vinterkylan med 15" svärdet på. Sköljde först rent i oljetanken med diesel, kollade slangsilen, och beslöt att även ge oljepumpen en översyn.

CS2152-B_ringdrev.jpg


Att ta bort kopplingstrumman är lite mer klurigt. Ett rep i tändstiftshålet, samt ett slag med gummiklubban mot en mejsel placerad på centrifugalviktens anvisning brukar räcka.

Mycket riktigt hade det under årens lopp samlats en del smuts under kåpan till oljepumpen. Excenterrörelsen på oljepumpen verkade OK, dess gummitätning intakt, så det fick räcka med endast behövlig rengöring denna gång.

CS2152-H1_oljetank.GIF

   TS
Användarvisningsbild

Jonsered CS2152 -

traktorz  
#330044 Med både förgasaren och tanken bortmonterade, så kunde jag likväl kolla på impulsledningens och förgasarflänsens kondition också. Lättast då att lossa hela cylindern, efter att först ha tagit av ljuddämparen.

CS2152-D_ljuddämpare.GIF


Noterade att avgasporten var sotsvart, har nog haft dels för fet oljeinblandning (2.5%-3%), samt dels för riklig bränsle-luftblandning i förgasarinställningen. Cylindertopp därför något koksbelagd, samt lite sotig kolvtopp.

CS2152-F_cylinder.GIF


Duschade förgasarstosen och cylindern i avfettning, gnuggade avgasport och kolvtoppen ren från sot, samt kollade kolvringens spänst. Konstaterade inga längsgående repor inuti cylindern, varken på insug- eller utblåssidan. Något slitage var synligt på nedre kolvytan på insugsidan, däremot inget synligt på kolvens utblåssida.

Cylinders portar ser grovhuggna ut och längtar efter putsning, men det får bli en annan gång. Torkar och blåser allt rent, innan jag smörjer in alla lager med tvåtaktsolja, samt även själva cylinderväggen, kolv och kolvring innan återmontering. Klämmer ihop den motspänstiga kolvringen, kollar att cylindern placeras jämt mot cylinderfotspackningen och drar åt skruvarna med lämpligt åtdragsmoment.

Först på med bränsletanken, ledskenan och startapparaten igen, sen förgasaren, men hur var det med ledningarna till stoppknappen. Gick tyvärr lite för fort att plocka bort förgasaren, utan att först exakt kolla ledningsdragningen.

Fick fundera lite innan jag såg hur de två anslutningarna skulle dras för att stoppet skulle fungera,

CS2152-G_förgasare.png


CS2152-L_elsystem.GIF

   TS
Användarvisningsbild

Jonsered CS2152 hickar vid gaspådrag: KA-BOOM

traktorz  
#330048 Började ju översynen på sågen med att försöka åtgärda tankluftningen, men tyvärr är tanken inte borrad för tankventilation, pga. av en fadäs i produktionen. Börjar i alla fall med att testa den nya tankventilationspluggen (537 35 95-01) och har det genomborrade tanklocket i beredskap för bot.

Gnistgallret är borttaget sen tidigare, såg att det var sotigt, så det skadade inte att kolla cylindertopp och avgasportens kondition map. sot.

Sen gick sågen inte helt perfekt heller, ty när man gasade upp den från tomgång, så lät den något onomatopoetiskt beskrivet som, KA-BOOM, KA-BOOM.

Kunde det månne bero på tändningen, bytte därför från det icke-radioavstörda BOSCH WS5F till det avstörda NGK BPMR7A, dock utan någon förbättring. Tänkte därför att gamla stela förgasarmembran i både pump- och styrmembran skulle göra sågen lite mer alert och utan hickandet (KA-BOOM) vid gaspådrag.

Avsotningen av utblåset, samt en mer optimal inställning av H-nålen, gör att jag nu vid första provet efter återmontering, ändå tycker att sågen går bättre och varvar högre än förut, men ändå nödvändigtvis fyrtaktar. Kan nog snålställa den något mer, men det får bli när sågen är varm och jag har en vedtrave att låta den jobba med.

Sågen hade kvar sitt hickande KA-BOOM beteende efter ihopmonteringen, så jag provade först med ett par olika tändstift, BOSCH WS5F och NGK BPMR7A, men med ingen skillnad. Sen med återmonterat NGK-stift, när jag tog fram telefonen för att dokumentera med en ljudinspelning det hickande ljudet, ja då slutade den med den olaten. Nu går sågen bättre än tidigare vad jag kommer ihåg, svarar riktigt bra på gasen och fyrtaktar fortfarande vid fullgas i det tomma. Få se nu om hickan har försvunnit för gott??

Ref:
♦ Tankluftning
Tankluftning

♦ Tankluftning (fadäs av Jonsered)
Tankluftning

♦ CS2152 (HVA 353) Ombyggnad tankluftning
CS2152 (HVA 353) Ombyggnad tankluftning

   TS
Avatar Fallback

Re: Jonsered CS2152 / (Husqvarna 353)

SawTroll  
#330055 Så vidt jeg vet var det opprinnelig et "salig" rot med kW/hp, Nm og på hvilke turtall i den KWF testrapporten. Forsøk på å rette det opp førte til at det nå ser relativt ryddig ut - men det er fortsatt feil.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered CS2152 / (Husqvarna 353)

traktorz  
#330063
SawTroll skrev:Så vidt jeg vet var det opprinnelig et "salig" rot med kW/hp, Nm og på hvilke turtall i den KWF testrapporten. Forsøk på å rette det opp førte til at det nå ser relativt ryddig ut - men det er fortsatt feil.

Kikade lite mer på KWF testet för HVA353 och jämförde mot de nyare, se länken. Konstaterar som du, att den gamla testen för 353 verkar mer eller mindre vara ett utkast, så därför tog jag bort den i min första post i den här tråden. Därmed inte sagt att CS2152/353 inte skulle vara råstarka sågar med sina 51.7cc. Jonsered själva angav effekten till 2.4kW / 3.3hk @ 9 000rpm. Något officiellt värde på vridmomentet har jag dock inte sett.

Ref:
♦ KWF - Geprüfte Motorsägen
http://www.kwf-online.de/deutsch/pruef/ ... torsaegen/

   TS
Användarvisningsbild

Byte av oljepump på CS2152

traktorz  
#361556 Jag är inte riktigt nöjd med kedjeoljetillförseln på vår gamla Jonsered CS2152.

Svärdet har blivit varmt några gånger under det gångna året, dock mest beroende på att sågen då körts i torrt rivningsvirke med en måttligt vass kedja. Svärdstrissan snurrar fortfarande lätt. Har sköljt oljetanken med diesel också.

- Undrar om svärdsbyte till 1.5mm drivlänk hjälper? Kör nu på pixelsvärd och med dito kedja.
- Eller är det kanske stopp i oljetanksilen, eller förträngning i pumpslangen?

Såg att en passande komplett pump finns på http://skogsverktyg.se till ett attraktivt pris, så jag övervägde att prova en sådan. Enda skillnaden vad jag kan se, är att ersättningspumpen (ej Husqvarna originaldel dock) har små flänsar vid pumpens tillopp- och utloppssida, förmodligen för att minska eventuellt söl från denna.

Justeringen av pumpvolymen åstadkommes genom kolvens sneda avfasning och hur mycket av den excentriciteten som nyttjas. Tre lägen är möjliga och jag kör alltid på det som ger högsta kedjeoljevolymen.

Sammanfattningsvis, sågen ger ifrån sig tillräckligt med olja för ett 13" svärd, men jag kan inte säga om det beror på allmän rengöring av oljepumpens alla delar, eller om den nya pump-ersättaren är mer effektiv än originalet?
1451575539_pc310351v1280.jpg

1451575533_pc310345v1280.jpg

1451575524_pc310350v1280.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jonsered CS2152 / (Husqvarna 353)

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#361557 Byter du till 1,5 svärd funkar det bättre med smörjningen efter vad jag erfarit.

Avatar Fallback

Re: Jonsered CS2152 / (Husqvarna 353)

Ferguson system  
#361560 Holder med Mange. 1,5 Mm og 1,6 mm smører bedre.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered CS2152 / (Husqvarna 353)

traktorz  
#477678 Tog sågen med 13" svärd i veckan, nu med 1.5 mm kedja.

Skulle önska att även denna hade CarbControl (=AutoTune). Den går inte bra i början när den är frusen (~ 8 minusgrader). Får nog ta och ge den en fetare bränsleluftblandning - för just nu är förgasaren inställd för sommartemperaturer.
1508579563_img_2046r1280.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Jonsered CS2152 / (Husqvarna 353)

Tor R  
#477916 Alternativt så kan du sette inn 357/359 oljepumpe stempel, det skal øke olje tilførselen med ca 40%.
Var en service bulletin angående det, SB 0200026

Användarvisningsbild

Re: Jonsered CS2152 / (Husqvarna 353)

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#477935 Har aldrig upplevt de ger dåligt med olja ens med 16"-18".

Avatar Fallback

Re: Jonsered CS2152 / (Husqvarna 353)

Tor R  
#477970 Det har ikke jeg heller opplevd Magnus, mine 346 gir mer en nok olje på 15-16" sverd.
Var bare ei opplysning til dem som trenger større oljemengde en hva som er normalt.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered CS2152 / (Husqvarna 353)

johan eriksson  
#477992 Kör 16” 1,5mm .325 på min, funkar klockrent.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).