Motorsåg och handhållet

346XPG New Edition

36 inlägg 12949 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

346XPG New Edition

Maltesson  
#24253 Hej!

Efter att ha varit så gott som övertygad om att Hva 450 skulle bli min nya arbetskamrat i skogen ett par år framöver har mina känslor för den sågen svalnat, och jag har istället börjat kolla in den nya 346:an.

Tyvärr hade en av huggarna på stället där jag jobbar just en sådan såg för ett tag sen, men efter knappt 3 månader sprängde han cylindern på den, och jag är rädd att detta eventuellt kommer hända mig också ifall det är vanligt på dessa sågarna.

Så min fråga till er så här strax innan sågköp är om detta är vanligt eller om det bara var ett fabriksfel på hans såg? För enligt vad jag har hört är NE sågarna bara vanliga 346:or som är upptrimmade, och borde därför hålla sämre.


Ps. Jag ska skriva upp för B körkort om ca 6 timmar, så de vore väl fan om jag inte kunde somna snart!



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: 346XPG New Edition

LiddeLidman  
#24259
Maltesson skrev:För enligt vad jag har hört är NE sågarna bara vanliga 346:or som är upptrimmade, och borde därför hålla sämre.


Nä den nya versionen har större cylindervolym, 50.1 cc mot den gamla på 45 cc.

// Lidde

Avatar Fallback
Maltesson  
#24260 okej, jo det var lite så jag menade också, alltså trimmad med uppborrad/större cylinder, men i övrigt skulle allt vara samma, tex vevaxel mm

   TS
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#24268 jo men veven var från början tillräkligt stark för att för att klara ännu större belastningar än vad den får nu, det som är lite tråkigt är att man inte kan väälja den utan Etech vilket förvisso bara innebär att man får beställa en ny ljuddämpare till den, men det borde gå att få den som själv vill från början tycker jag !!
Hur som helst så är det inte "bara" en upptrimmad gammal 346:a utan en riktigt bra såg som jag själv utan att tveka skulle köpa, dock skulle jag byta ljuddämpare på den så att den får andas lite bättre och gå lite svalare !!!

Avatar Fallback
Maltesson  
#24290 okej, ja då får det nog bli en sån ändå, för det ska ju vara en j*vla skillnad o köra den än en vanlig vad jag har hört.

Dock var jag inne hos min ÅTF precis, och tyvärr var butiksinehavaren på lunch, så jag fick prata med en annan kille som inte verkade vara helt insatt i området. Jag frågade honom om skillnader på NE och den "gamla" modellen, och enligt han var det ingen skillnad alls förutom priset, och att dom 0,3 hk extra i NE inte gjorde någon som helst skillnad(!)

Sen berättade han att om man kör på 95 oktan i sågen så skär den direkt, enligt honom var det därför cylindern hade exploderat på sågen som jag skrev om innan.

Det verkade nästan som om han fick provision för varje "gammal" 346:a han sålde, för han var VÄLDIGT benägen att få mig att köpa en sådan istället

Så jag får nog köra dit i morron igen o snacka den "riktiga" motorsågskillen, han har iallafall koll på läget

Men sen fick jag ett ganska fint erbjudande på den gamla 346:an, 8200kr inkl moms, och en värdecheck på 2000 kr. Och om jag inte utnyttjar värdechecken köper far lite tillbehör till sig själv och betalar mig dom 2000, dvs sågen kommer i slutändan kosta mig 6200kr.

Så frågan är om New Edition sågen är värd dom 2300kr extra eller jag ska ta en vanlig? Men själv tycker jag att 2300 kr verkar lite mycke för en primer, decomp. ventil, 0.3 hk och en silverfärgad kopplingskåpa, men jag har kanske fel.

   TS
Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24295 Några kronor på den där checken lär du få sätta undan till startsnören för det går åt några ryck på den gamla. Primerpumpen sitter där av en anledning :wink: .

Magnus M

Avatar Fallback
Maltesson  
#24296 sant, men vi har kört med samma 346:or i skolan nu i snart 2 år, och än så länge har det inte gått några snören :wink:

Men det skulle vara kul och höra av någon som har en 346 XPG New Editon, är den rappare och starkare än en vanlig eller märks det ingen större skillnad?

   TS
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#24298 Sågarna har olika "temprament" den gamla är mer en renodlad kvistnings maskin skulle man kunna säga och den nya är mer allround jag skulle som sagt ta den nya !!

Avatar Fallback
Maltesson  
#24310 Okej, ja då får det nog bli en New Edition ändå, jag känner på mig att jag kommer ångra mig efter ett tag om jag köper den vanliga... men jag ska först höra med huggaren som sprängde cylindern på sin vad han tyckte om den innan den gick sönder.
Det bör tilläggas att den sågen tydligen krånglade en del innan, bla var det fel på tändningen från fabrik, så det är ju möjligt att det var fler defekta komponenter på den sågen från början, men de sista veckorna i den sågens liv gick den tydligen som den skulle.

Men än så länge ska ni ha stort tack för de snabba svaren, detta är helt klart det bästa forum jag varit medlem i :D

   TS
Användarvisningsbild
sågmek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24317 hehe jag tror att din försäljare har en hög med gamla 346:or som börja bli VÄLDIGT svårsålda ...... Satsa på en New editon den är piggare ,& det där med sprängningen låter väldigt lustigt, Men om sågen inte var äldre borde väl det gått på garanti?
som swe#kipp säger skaffa en ljuddämpare UTAN etech så blir den lite piggare med .... :D

Avatar Fallback
MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24327 Är det e-tech på alla new edition sågar eller står det på kåpan???

Användarvisningsbild
sågmek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24331 Det enklaste sättet att kolla är om ditt tanklock är GRÖNT annars står det både på startkåpan & In stansat i ljuddämparen 8) Alla 346 NE som säljs i sverige SKA vara etech ....

Avatar Fallback
MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24335 kanske är dags att fråga pappa om att sätta på en bättre burk på våran då den är inkörd. Annars vad kostar en bättre burk?

Avatar Fallback
Maltesson  
#24336
sågmek skrev:hehe jag tror att din försäljare har en hög med gamla 346:or som börja bli VÄLDIGT svårsålda ...... Satsa på en New editon den är piggare ,& det där med sprängningen låter väldigt lustigt, Men om sågen inte var äldre borde väl det gått på garanti?
som swe#kipp säger skaffa en ljuddämpare UTAN etech så blir den lite piggare med .... :D


Jo visst, han lämnade in sågen och fick pengarna tillbaka och köpte en 357:a istället, han tappade nog förtroendet för 346:an :?

Ja vad kostar en ljuddämpare egentligen? Borde det inte gå att borra hål i den keramiska insatsen i cat-dämparen istället, för det är väl bara den som skilljer cat från vanlig dämpare? Eller man måste få bort hela insatsen för att det ska göra någon nytta?

   TS
Avatar Fallback
Patrik.L  
#24846 :) Hej på er! jag är ny här i detta forum,
jag undrar vad står G:ett för i XPG, jag kan inte hitta något om det.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).