Motorsåg och handhållet

Reflexväst körkort?

11 inlägg 6255 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Reflexväst körkort?

forest.  
#329128 Är en reflexväst med EN471 utanpå huggar blus godkänt vid uppkörning A B?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Reflexväst körkort?

brantek  
#329129 Ja det är helt godkänt.

Avatar Fallback

Re: Reflexväst körkort?

forest.  
#329137 Bra då kan jag kolla upp ordentligt utbudet av godkända huggarjackor,
någon som har tips?

   TS
Avatar Fallback

Re: Reflexväst körkort?

axwell  
#329148 En sommarjacka från Oregon, säljs av bla. Jula.

Klass III
http://www.jula.se/catalog/tradgard/ved ... ka-902879/

Avatar Fallback

Re: Reflexväst körkort?

Simon.M  
#329158 Förstår inte vad det ska vara för nytta med reflex hugger sällan på natten o aldrig set en människa i skogen

Avatar Fallback

Re: Reflexväst körkort?

Carlfritidshuggare  
#329164
Simon.M skrev:Förstår inte vad det ska vara för nytta med reflex hugger sällan på natten o aldrig set en människa i skogen


Om jag minns rätt är det bland annat för att man lättare ska hittas om man skadat sig och mörkret faller innan hjälpen kommit fram.

Avatar Fallback

Re: Reflexväst körkort?

elis  
#329170 Lite OT men ändå... Tänker ibland att det skulle vara underhållande om samma rigida reglemente och synsätt överfördes på cyklister där dödstal och skadetal är mycket högre och tokerierna långt mer befogade, egentligen. Uppror? Folkstorm?

Användarvisningsbild

Re: Reflexväst körkort?

anersimyra  
#329177
Simon.M skrev:Förstår inte vad det ska vara för nytta med reflex hugger sällan på natten o aldrig set en människa i skogen

Reflexen får du på köpet numera, de äldre varselkläderna utan reflex är fortfarande fullt gångbara.. :smile:

Avatar Fallback

Re: Reflexväst körkort?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#329181
elis skrev:Lite OT men ändå... Tänker ibland att det skulle vara underhållande om samma rigida reglemente och synsätt överfördes på cyklister där dödstal och skadetal är mycket högre och tokerierna långt mer befogade, egentligen. Uppror? Folkstorm?


Det är lagkrav på reflex både på cykel och bil.

Användarvisningsbild

Re: Reflexväst körkort?

Göt  
#329187 Vad jag förstod så måste man ha reflexväst om man jobbar flera i skogen. Gäller väl vad jag kan förstå inte om man hugger ensam i sin egen skog. Duger väl med vilken reflexväst som helst

Användarvisningsbild

Re: Reflexväst körkort?

Peteflamingstar  
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).