Motorsåg och handhållet

Motorsågskort för gamla rävar

133 inlägg 49321 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Motorsågskort för gamla rävar

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#334113
anersimyra skrev:
knaggen skrev:
anersimyra skrev:https://www.youtube.com/watch?v=Ur07FmcP9Nw Måhända hinner han se " knaggar " och kvistar här också.. :surp: .. :???:

Imponerar fortfarande inte men gör så i 8 timmar så imponerar du men då orkar du inget dagen efter.
Det har jag orkat i 42 år..snittet för månaden är 1,5 lass på 10 tons farman i klen grangallring med sex timmars effektiva arbetsdagar :mrgreen: själv tror jag du är en såndär som trimmar motorsågar och " munhugger." Vi vet båda att jag lätt hugger ifrån dig alla dagar i veckan.. :grin: :grin: :grin:

Det gör du säkert men till det som du hugger för era papp tallar och granar där behöver man inte ens ha en vass kedja.
Jag brukar inte skryta det är mera för 08 folket men du skall få en liten karamell att suga på .
Löv 125 kubik på 2dagar och allt finn dokumenterat både av ut körare.
Det finns en som jag har arbetat med som hänger här med och han och jag vräkte ner 250 kubik på 3 dagar.
Jag har mera på lager om du vill .Och det finns andra som kan verifiera sannings halten i det.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Motorsågskort för gamla rävar

jannee  
#334114 Ni är några dj**ar på att jobba, var själv väldigt stolt över att avverkat 25m3 björkmassa på en dag, tydligen en icke oväsentlig skillnad på ett proffs och en chaufför.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskort för gamla rävar

traktorz  
#334116
anersimyra skrev:https://www.youtube.com/watch?v=kj9ho_I9SBs


OT: materialfrågor

Har du nu ställt vintersågen åt sidan, minns du i en annan tråd lovordade Dolmar PS-4605H?

Det ser ut som att du i det här klippet har ett typiskt grått Iggesund-svärd på HVA-sågen? Gissar att du kör med 1.5mm drivlänk, enligt dina tidigare inlägg?

Vore inte H30 (1.3mm) ännu lite smidigare än H25 (1.5mm) till de övervägande kvistjobben ?

Läste i tråden tidigare att dina erfarenheter av Carlton (kedjor) var sisådär.

Jag däremot har faktiskt goda erfarenheter av Carlton svärd, men deras kedjor har jag inte provat.

Skulle på Swedol handla Iggesund-svärd 15" 1.5mm för vår Jonsered CS2152 inför rotkapning efter stormen Ivar. Fanns bara Carlton i aktuell storlek för H25 kedja, så det blev ett sådant.

Carlton-svärdet har funkat riktigt bra, däremot Iggesund verkar vara i ett något hårdare material, så på CS2150-svärdet har en flisa på ena svärds-rälen brutits loss med en grad som följd. Även EM-svärden verkar vara i en segare stålkvalitet, vilket jag uppskattar.

Oregon-kedjorna är också mina favoriter, allt från 91VXL för test på lilla MS192, via 95VPX (OREGON[emoji768] Micro-Lite[emoji769] narrow-kerf / H30 ekvivalent), till 21LPX/21BPX (H25 ekvivalent).

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskort för gamla rävar

anersimyra  
#334121 De volymerna i kvistfria lövknippen högg min mormor för hand hemma i Värmland på halva tiden Knaggen :mrgreen: en riktig " krutkärring " som du ser på bilden.. :mrgreen:
image.jpg

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskort för gamla rävar

anersimyra  
#334125
traktorz skrev:
anersimyra skrev:https://www.youtube.com/watch?v=kj9ho_I9SBs


OT: materialfrågor

Har du nu ställt vintersågen åt sidan, minns du i en annan tråd lovordade Dolmar PS-4605H?

Det ser ut som att du i det här klippet har ett typiskt grått Iggesund-svärd på HVA-sågen? Gissar att du kör med 1.5mm drivlänk, enligt dina tidigare inlägg?

Vore inte H30 (1.3mm) ännu lite smidigare än H25 (1.5mm) till de övervägande kvistjobben ?

Läste i tråden tidigare att dina erfarenheter av Carlton (kedjor) var sisådär.

Jag däremot har faktiskt goda erfarenheter av Carlton svärd, men deras kedjor har jag inte provat.

Skulle på Swedol handla Iggesund-svärd 15" 1.5mm för vår Jonsered CS2152 inför rotkapning efter stormen Ivar. Fanns bara Carlton i aktuell storlek för H25 kedja, så det blev ett sådant.

Carlton-svärdet har funkat riktigt bra, däremot Iggesund verkar vara i ett något hårdare material, så på CS2150-svärdet har en flisa på ena svärds-rälen brutits loss med en grad som följd. Även EM-svärden verkar vara i en segare stålkvalitet, vilket jag uppskattar.

Oregon-kedjorna är också mina favoriter, allt från 91VXL för test på lilla MS192, via 95VPX (OREGON[emoji768] Micro-Lite[emoji769] narrow-kerf / H30 ekvivalent), till 21LPX/21BPX (H25 ekvivalent).
Svärdet är ett lågpris Carlton inköpt på Swedol, svärdet är högre på mitten än t.e.x HVA original och därför något kortare och smidigare. Men som allt lågpris är / var hållbarheten dålig. I grangallring med gott om hård torrkvist var svärdet slut efter drygt 40 timmar. Samma sak med Carlton lågpriskedja, nitarna tog slut efter samma tid och av samma anledning. Lågprisgrejer har betydligt sämre toleranser än de bättre alternativen, en ny Carltonkedja jag monterade på Sugi Hara svärdet var betänkligt glapp i spåret, en mätning visade att drivlänkarna varierade i tjocklek från 1,35 till 1,4 mm. Ett solitt Sugi Hara light kan annars rekommenderas, efter drygt 40 timmars körning i påfrestande torrkvist finns ännu inga grader. De 1,3 mm svärd jag provat (4 st) har samtliga havererat i noshjulet, vad 0,2 mm tunnare drivlänk var tänkt att tillföra på en annars identisk kedja har jag svårt att se, spruckna noshjul verkar i vart fall vara mer regel än undantag.. :roll: Mitt 95 VPX pro lite har klarat sig bra, men flisor började lossa efter några timmars sågning i torrkvistig gran varför Sugi Harat åkte på sågen.. :smile: Dolmarn har fungerat mycket bra med undantag av " vandrande " tomgång under en kortare tid, fenomenet blev mindre och försvann efter en tid vid byte av tändstift. Trevligt är att det medlevererade 15" svärdet allra troligast är ett Oregon pro Lite då en hel vinters körning inte orsakat någon urflisning på bommarna.. :smile:

Avatar Fallback

Re: Motorsågskort för gamla rävar

tallen100  
#334142
anersimyra skrev:De volymerna i kvistfria lövknippen högg min mormor för hand hemma i Värmland på halva tiden Knaggen :mrgreen: en riktig " krutkärring " som du ser på bilden.. :mrgreen:
image.jpg

Hahahaha :lol: , Hos henne fick du hålla dej i skinnet skulle jag tro :mrgreen: :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskort för gamla rävar

anersimyra  
#334161
image.jpg
tallen100 skrev:
anersimyra skrev:De volymerna i kvistfria lövknippen högg min mormor för hand hemma i Värmland på halva tiden Knaggen :mrgreen: en riktig " krutkärring " som du ser på bilden.. :mrgreen:
image.jpg

Hahahaha :lol: , Hos henne fick du hålla dej i skinnet skulle jag tro :mrgreen: :mrgreen:
Hon var inget mot farmor.. :shock: :shock:

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskort för gamla rävar

Erre  
#334162 =)) =))
Härlig släkt!

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskort för gamla rävar

anersimyra  
#334165
image.jpg
image.jpg
Erre skrev:=)) =))
Härlig släkt!

Avatar Fallback

Re: Motorsågskort för gamla rävar

tallen100  
#334215 Säg inte att det är din farfar på nedersta bilden :mrgreen: :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskort för gamla rävar

anersimyra  
#334230
image.jpg
tallen100 skrev:Säg inte att det är din farfar på nedersta bilden :mrgreen: :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Motorsågskort för gamla rävar

tallen100  
#334239 :)) :)) :)) :)) Vet inte om man törs åka till Hagfors nån mer gång! :D :D :D

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskort för gamla rävar

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#334241 Det är väl såna byxor som anersimyras "syrra" har på sig som Ronny Eriksson kallade för "mummelbyxor" - man ser att läpparna rör sig men man hör inte vad de säger... :grin:

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskort för gamla rävar

anersimyra  
#334494
tallen100 skrev::)) :)) :)) :)) Vet inte om man törs åka till Hagfors nån mer gång! :D :D :D

Att fara till Hagfors är riskfritt, därifrån flyttade jag 1960.. :-BD

Avatar Fallback

Re: Motorsågskort för gamla rävar

jannee  
#334496 Vad hittar jag din "syrra" Myra, vore ett trevligt sällskap att ha med sig på en Norrlandsväng :grin:
P.g.a. digitalkortet blir det mycket dötid över :mrgreen:

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).