Motorsåg och handhållet

Elsåg på vedmaskin

9 inlägg 7533 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Elsåg på vedmaskin

Johannn  
#327340 Tjenare!
Vi har en Kellfri vedmaskin som behöver ett starkt o HÅLLBART elsåg.

Vi har haft några stycken nu men deras håller inte och behöver då köpa eget.
Då vi kör väldigt tufft, snabbt och mycket ved så behöver det hålla rätt så bra med...
(Då vi är två, en "matar" och den andra klyver/sågar)

El är inget problem, söker ett såg som håller, ingen budget tänkande, kom på vad ni har.
Tidigare erfarenheter?

Länka och skriv gärna lite om det osv :)

Tack på förhand! :)



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Elsåg på vedmaskin

Tosca  
#328029 Hur skulle det vara att bygga en med trefasmotor?

Användarvisningsbild

Re: Elsåg på vedmaskin

Johannn  
#328034 Har verkligen inte en enda tanke på att bygga en.

   TS
Avatar Fallback

Re: Elsåg på vedmaskin

Traktorkalle  
#328687 Hej.
Jag har provat några olika på min kellfrimaskin. Stihl mse 220 dyrast och klart sämst. En julasåg, som inte finns längre, billigast och bäst. Nu har jag en såg från Lidl som gått några hundra kubik. Tror inte det finns någon riktigt bra såg till den användningen, så egenbyggd trefassåg eller bensinsåg är nog det som gäller om man inte vill ha skräpsågar på lager att byta med.

Mvh

Avatar Fallback

Re: Elsåg på vedmaskin

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#328712 Om man envisas med att köra snabbt och tufft så kommer en elsåg med nödvändighet att brinna upp. Kör lugnare eller skaffa riktiga grejor,

Användarvisningsbild

Re: Elsåg på vedmaskin

Vardon  
#328713
Skogsola skrev:Om man envisas med att köra snabbt och tufft så kommer en elsåg med nödvändighet att brinna upp. Kör lugnare eller skaffa riktiga grejor,


Det är ju nackdelen med el maskiner, medan en förbränningsmotor nyper man fast så är risken att man bränner en elsåg.

http://www.logosol.se/sagverk/sagaggregat/elsag.html

Där har du väl något att komma med, men risken är väl att man måste modifiera en massa, om inte annat vända på oljeflaskorna...

http://www.prinz24.com/en/prinz-electri ... nz-eed-3-5

Har ingen aning om hur den är men google gav inte mig så mycket på trefas...

Ett alternativ kan ju vara att styra den med frekvensomriktare och strömbegränsa när ni kör för hårt.

Eller som de säger i Göta Kanal:
Men varför ska man ro så fort för...

Avatar Fallback

Re: Elsåg på vedmaskin

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#328716 Mer sofistikerade vedmaskiner har hydraulsåg. Min Bala 320 har elsåg men jag tror/ hoppas att det är trefas. Ska gå ut och kolla direkt. :geek:

Avatar Fallback

Re: Elsåg på vedmaskin

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#328724 Har kollat. Bala 320 har trefas elmotor på 3 kw och såpass behöver det nog vara om man ska köra mer än till husbehov.

Avatar Fallback

Re: Elsåg på vedmaskin

Traktorkalle  
#328733
Skogsola skrev:Om man envisas med att köra snabbt och tufft så kommer en elsåg med nödvändighet att brinna upp. Kör lugnare eller skaffa riktiga grejor,


Stihlsågen, som i sammanhanget måste betraktas som "riktiga grejer" brann därför att den på något sätt skickar ström baklänges för att stoppa kedjan när man släpper knappen. Julasågen och någon mer brann inte. Dom är så vekt byggda att dom helt enkelt spricker sönder till slut. Dom billiga kinasågar som jag sett och använt har koppling som en "riktig" såg, och det är nog så dom ska vara byggda för vedmaskinsanvändning. Vass kedja och att inte trycka på för hårt är som vanligt receptet för att få grejerna att hålla så länge som möjligt.

Mvh

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).