Motorsåg och handhållet

Vilken röjsåg hade ni valt?

31 inlägg 23480 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vilken röjsåg hade ni valt?

Olle.Sv  
#326382 Går och funderar på att köpa ny röjsåg då min gamla är från 97 och nästa trillar isär;)
Jag har en liten gård på ca 15 ha med ca 8 ha skog. Så det kommer bli varierad körning med sågen.

Dem jag väljer mellan är Husqvarna 345FR eller stihl F-S 410 C-E.
Fördelar nackdelar på dem?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Vilken röjsåg hade ni valt?

tallen100  
#326394 Jonsered :smile:

Användarvisningsbild

Re: Vilken röjsåg hade ni valt?

machonisti  
#326397
tallen100 skrev:Jonsered :smile:

Nu blev allt mycket enklare, eller??

Avatar Fallback

Re: Vilken röjsåg hade ni valt?

tallen100  
#326398
machonisti skrev:
tallen100 skrev:Jonsered :smile:

Nu blev allt mycket enklare, eller??

Man gör så gått man kan :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Vilken röjsåg hade ni valt?

Olle.Sv  
#326399 Jadu, har inte tittat alls på Jonsered men det kanske jag får göra då;)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken röjsåg hade ni valt?

Göt  
#326411 Jag har en fs 410 har fungerat bra är lättstartad utmärkt som gräsröjare men den är ett kombinationsredskap och är därmed nerväxlad mot en riktig röjsåg = bra at röja gräs med men ingen riktig röjsåg

Jag säger som man har sagt förut här på forumet och och är rätt förståndigt , et kan vara viktigare att välja en återförsäljare man är nöjd med, som har bra service

Användarvisningsbild

Re: Vilken röjsåg hade ni valt?

Olle.Sv  
#326419 Okej! Därför jag väljer mellan dessa då den lokala återförsäljaren är bra och bara säljer dessa 2 märken..
På pappret är Husqvarnas snäppet bättre men även en 1000 lapp dyrare(vilket inte avskräcker).
Därför jag undrar:)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken röjsåg hade ni valt?

JensSkoog  
#326443 Jag skulle sett på Stihl FS460 eller en Hva 545 om du ska använda den som röjsåg.

Avatar Fallback

Re: Vilken röjsåg hade ni valt?

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#326449 Stihl 460 går bort då vinkelväxeln inte håller

Användarvisningsbild

Re: Vilken röjsåg hade ni valt?

JensSkoog  
#326487
Flisaren skrev:Stihl 460 går bort då vinkelväxeln inte håller

Jag har nu körd den hårdt i två år med båda sågblad och kratkniv, och vinkelväxeln har inte gett upp. Men det är nu bara vad jag har erfart :wink:

Användarvisningsbild

Re: Vilken röjsåg hade ni valt?

Jeep  
#326496 Jag är extremt nöjd med min Stihl 490 (som jag fick för samma pris som en 460 då de hade 490'n liggande efter en felbeställning.
Har dubbla vinkelväxlar så jag kan växla mellan grästrimmer och röjsåg på 1 minut.

Avatar Fallback

Re: Vilken röjsåg hade ni valt?

axwell  
#326503 Tycker att du är inne på lämpliga val för den typen av fastighet.

Stihl 460 som några föreslår är ingen kombimaskin, onödigt dyrt och tidsödande att bygga om den mellan olika arbetsuppgifter.

Personligen föredrar jag Stihl 410 framför Husqv 345, inte bara för att Stihl i mitt fall har en bättre ÅF.

Ljudet i många av Husqv. småsågar irriterar, knattrar som mopeder utan ljuddämpare.

410:an har en behaglig karaktär, går elegant upp från tomgångsvarv och håller varvet bra.
Riktigt lätt att dra igång, även när den sitter i selen.

Jonsereds skillnader mot Husqvarna kan jag inte i detalj, oftast mest färgnyansen eller ÅF.

Avatar Fallback

Re: Vilken röjsåg hade ni valt?

Elfving  
#331540 Vid det här laget har du väl redan köpt ny såg, men min rekommendation efter att ha använt en Tanaka (dvs Hitachi med nu gällande dekaler) någon vecka för enklare jobb blir Hitachi. En udda fågel kanske, men kvalitetsmässigt slår ingen denna leverantör. Lättstartad och robust, hela maskinen andas kvalitet.

Japansk kvalitet är något speciellt och inses inte förrän man provat! Den är inte lättast i klassen (vad gör det, jag har sele) och ganska tråkig i produktbeskrivningen. Men den levererar utan säljfloskler!

Avatar Fallback

Re: Vilken röjsåg hade ni valt?

Daniel75  
#332639
Jeep skrev:Jag är extremt nöjd med min Stihl 490 (som jag fick för samma pris som en 460 då de hade 490'n liggande efter en felbeställning.
Har dubbla vinkelväxlar så jag kan växla mellan grästrimmer och röjsåg på 1 minut.


Har exakt samma combo som dig å går ju snabbare växla med 2 olika vinkelväxlar än och bytta allt annat som när man växlar mellan tråd och klinga går ju på runt 10 sek å växla vinkelväxel med sakerna på den. Gillar den skarpt för den har kraften och är riktigt lättstartad.

Användarvisningsbild

Re: Vilken röjsåg hade ni valt?

Göt  
#332716
Daniel75 skrev:
Jeep skrev:Jag är extremt nöjd med min Stihl 490 (som jag fick för samma pris som en 460 då de hade 490'n liggande efter en felbeställning.
Har dubbla vinkelväxlar så jag kan växla mellan grästrimmer och röjsåg på 1 minut.


Har exakt samma combo som dig å går ju snabbare växla med 2 olika vinkelväxlar än och bytta allt annat som när man växlar mellan tråd och klinga går ju på runt 10 sek å växla vinkelväxel med sakerna på den. Gillar den skarpt för den har kraften och är riktigt lättstartad.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).