Motorsåg och handhållet

Hitta motornummer Stihl

2 inlägg 4312 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hitta motornummer Stihl

Tompa25  
#324965 Skriver ett litet inlägg på temat: Identifiera motornummer till Stihls maskiner.

Som bekant så kan dessa vara instansade lite vart stans. Jag fick ju erfara detta när jag skulle höra mig för vad olka reservdelar kostade till min Stihl.
Letade runt som en tok. Både i instruktionsboken (som följde med köpet).Rådet som jag fick av verkstaden vart jag inte heller klok på. Enl. verkstaden så skulle det vara instansad någon stans i närheten eller på ljuddämparen. Inget dera av detta stämde.
Som dem flesta känner till så är nummret på en klisterlapp.Den brukar tendera att ramla av. Så den som inte är förutseende att hen notear detta(tar ner etiketten) kommer att stöta på patrull senare.
Däremot som det brukar vara med ordningssamma tyskar så graverar dem in sakeer mer permanent.

Oavsett om det är en sk. proffs,semiproffs (sk.farmarsågar),eller amatörmaskiner,så är alla maskiner märkta med ett unikt serienummer.
Efter stor möda så hittade jag en intressant site som beskrev detta på ett pedagogiskt sett.
http://servicesupport.stihlicademy.com/ ... a60b53.pdf.
Eg.den sida som är viktigast är sid8(som beskriver motorsågarna). Lite längre fram i dokumentet så finns även trimmrar/röjsågar,o andra maskiner som Stihl tillverkar beskrivna.
Som ett litet grädde på moset i denna kuriosa är att även utifrån första siffran går att fastställa om sågen är tillverkad i EU (Tyskland) eller USA.
För om första siffran är en 1:a= Tyskland. Börjar det med en 0:a= USA.
Som ett förtydligande vad det gäller illustrationerna så är det nertill och på en permanent placering som Du kommer att hitta serienummret. Inte som det är lätt att få sken av att det skulle vara upptill vid ljuddämparen.Ibland så kan dessa ligga lite tokigt till under bla lager på lager av div smuts. Som ett bonustips! Lös upp lite kaustiksoda (15-20gr/Liter hetvatten+diskmedel av sorten Sensitive). Inte kokande!! När allt är upplöst o har kallnat så är det bara att spraya på. En stark ficklampa är att rekommendera.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Hitta motornummer Stihl

traktorz  
#324979 Vad jag vet, så går det inte att ladda ner reservdelslistor från Stihl, till skillnad mot för Dolmar och Jonsered/Husqvarna. Lite nyttig information fanns i den länkade pdf-filen trots allt, såsom artikelnummer till luftfilter, membransatser till förgasare.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).