För mig är det ologiskt att inte se hela bilden från ritbordet till återvinning.
Det är betydligt fler aspekter att ta hänsyn till än bara bränsle och förbränning av bränslet motorsågen äter på en timme eller dag.
Att se till den totala miljökonsekvensen en såg har innebär att man tar hänsyn till Tillverkning, Användning, Återvinning. Jag tänkte rada upp lite punkter jag kommer på sådär rakt av, i skrivande stund.
Tillverkning.
Var och hur det tillverkas, vilka resurser som går åt fram till tillverkning och krav det finns vid tillverkning. Hur det gjuts, vilka material som används och det landets åsikter om miljö. Kraftkällor i tillverkning etc.
Vilken volym det tillverkas delar till det antal drift timmar man får av slutprodukten.
Antal delar tillverkade/slutprodukt. Till exempel om det gjuts 200 000 cylindrar för tillverkning och 100 000 används i tillverkning om resterande kasseras, lagras eller återvinns.
Transporter är en förbisedd del i miljötänkandet. Ska produkt eller delar åka lastbil, flygplan, tåg har det en miljökonsekvens som ska läggas till och räknas med exempelvis är den mängd bränsle det går åt för en flygning av en last delar över halva världen (10m3 per flygtimme till exempel)
Användning.
Antal drift timmar/enhet är högst intressant om man ser till den totala miljökonsekvensen/enhet.
Drivmedel/drift timme och emissioner under enhetens drift timmar.
Mängd delar som är avsedda för service, hur de lagras och under vilken tid samt transporter.
Antal service tillfällen/driftsäkerhet påverkar genom transporter till och från service.
Bränsle är intressant och relativt vanligt argument. Bränslets egenskaper och miljökonsekvens tas med i beaktandet. Man bör se till mängd bränsle i förhållande till antal drift timmar/enhet är det enklare att förstå.
Oljor/smörjmedel är en annan del det ofta funderas en hel del på. Vilken olja det är och dess och dess egenskaper samt miljökonsekvens. Egenskaperna oljan har påverkar i sin tur mängd olja/enhets drift tid och slitdelar etc. Detta är ofta förbisett och väldigt intressant.
Slitdelar som Svärd drev, kedjor etc har även de en miljökonsekvens som bör beaktas och ha med i betänkandet i den totala miljökonsekvensen. Går det åt ett svärd och en kedja per 40 drift timmar eller ett svärd och 5 kedjor på 300 drift timmar har en avsevärd skillnad i den miljökonsekvens de ger till det totala om man ser till det per år.
Återvinning.
När enheten är använd och den ska ersättas återvinns den på lite olika sätt beroende på vilket skick den är i och hur den använts.
Förutom enheten i sig är det en hel del annat som även det ska återvinnas eller anpassas till anda produkter på något sätt. Maskiner i produktionen/framställning av enheten, lagerhållet material och delar ska även de tas med i beaktandet av den totala miljökonsekvens det blir av enheten. Allt runtomkring i tillverkning, försäljning, lagerhållning, service etc påverkar den miljökonsekvens en enhet ger.
Oavsett hur lång tid det är emellan produktion och återvinning så skall den tas om hand på något sätt då den inte fyller sin funktion mer.
Detta är en del tankar om detta, det finns betydligt mer o ta i betänkandet om hur en maskin och hantering etc påverkar miljön.
www.chainsawcollectors.se