Motorsåg och handhållet

Bästa sättet att slipa sågkedjor, någonsin!

25 inlägg 21015 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bästa sättet att slipa sågkedjor, någonsin!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#322292 Funkar dåligt även med en slipskiva som är till för att slipoa kedjor med av andra anledningar än just slipandet. Svårt o hålla vinklar, djup etc....
Slipskiva som är till för att slipa vanligt med skapar för mycket värme, för snabbt...

Sen är det långt ifrån smart ur säkerhets synpunkt....

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Bästa sättet att slipa sågkedjor, någonsin!

Blivande snickare  
#322294 YOLO :D

Användarvisningsbild

Re: Bästa sättet att slipa sågkedjor, någonsin!

stegmaster  
#322307 Har aldrig testat på kedja, men en röjsågklinga har jag testat.
Den hadde varit i sten och var helt slut.
Efter lite "filandet" med vinkelslipen så blev den brukandes, men inte ens i närheten av en ny/nyfilad.
Kördet med en vanlig vinkelslipskiva med korta och forsiktiga beröringer.
Så inget jag skulle rekommandera.

Användarvisningsbild

Re: Bästa sättet att slipa sågkedjor, någonsin!

Fredrik Reuter  
#322327 Hej,
Nu har jag uppdaterat videon i första inlägget efter att ha hittat samma video på YouTube. Nu ska det fungera igen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bästa sättet att slipa sågkedjor, någonsin!

holmesö  
#322490 Min far var inte så förtjust i maskiner. eller jo, om maskinen var klar för användning, plogen eller harven färdigkopplad, bara att att köra. Då var det ok. Men inga störningar fick finnas. Jag arrenderade ett säteri, där fanns det ett fält på sex hektar med fyra små impediment. Vid första kafferasten när han harvade där svor han; -Säteri! Fan, det är ju inte annat än stenar och skit!

Han försökte också lära sig att använda motorsågen och hans åsikt var att en stubbe aldrig kunde bli kort nog. Dessutom insåg han att motorsågen var ett utmärkt redskap vid diverse snickerier, håltagningar, vedsågning av rivningsvirke osv. Kedjan höll sig sällan vass någon längre stund, när tanken var tom var oftast kedjan i ett miserabelt skick. Att han själv skulle fila var otänkbart. Jag försökte ihärdigt rätta till hans massakrerade kedjor med filen men han var oftast missnöjd. Dom var inte som när dom var nya. Det var då jag började använda vinkelslipen. Enhands 120 mm kapskiva. Ta lite på klackarna när du ändå är där. Sedan var han nästan alltid nöjd.

När jag röjer buskar och gärdesgårdar eller gör andra kedjeriskabla jobb brukar jag använda slitna kedjor som jag vässar med vinklelslip. Det går snabbt och blir bra nog. Kör man i sten är det enkelt att rätta till. Slipa ena sidan i taget, akta drivlänkarna. När man övat lite blir resultatet ibland fantastiskt.

Användarvisningsbild

Re: Bästa sättet att slipa sågkedjor, någonsin!

loppan  
#322492 Det svåra förutom vinklarna bör vara att inte slipa för djupt så man skadar drivlänkarna vilket brukar resultera i kedjebrott.
Jag har annars funderat på att det borde gå att tillverka en fixtur att skruva fast en liten vinkelskip i för att ge de rätta vinklarna och djup.
Som en kedjeslip men med en vinkelslip att skruva dit och bort lättvindigt.

Användarvisningsbild

Re: Bästa sättet att slipa sågkedjor, någonsin!

JensSkoog  
#322508 Har en kompis som enbart använder sin Dremel när kedjan ska slipas, och han är nöjd med det, men enligt mig vet han inte vad en vass kedja är :lol: Men det gäller ju å använda vad man har, och om man ska såga skit under marknivå, och har några gammla kedjor, så varför inte ta vinkelslipen mellan stenskärningen. :grin:

Avatar Fallback

Re: Bästa sättet att slipa sågkedjor, någonsin!

550  
#322520 Använder inte de flesta proffs filmall? Kanske inte görs i Amerika i och för sig, som han påstår i filmen. Jag vill inte försöka med en vinkelslip ens, har tillräckligt sjå med fil och mall :grin:

Avatar Fallback

Re: Bästa sättet att slipa sågkedjor, någonsin!

lars11  
#323460 Funkar? Ja, jämfört med en katastrofkedja så blir det ju bättre med vinkelslipen och kanske funks för några minuter till i rivningsviket eller stubbrivningen. Men vasst på riktigt blir det ju inte.
Har också grovfixat några stenkörda röjklingor som bara skulle användas till sälgsly och nog slapp jag åka och köpa nya klingor den dan i alla fall. Men vass på riktigt? Nä.

Avatar Fallback

Re: Bästa sättet att slipa sågkedjor, någonsin!

anbacileus  
#323496 Gillar inte den tekniken alls för fem öre. Chansen att få jämn slipning över hela kedjan är väldigt låg och tycker då inte det är värt.
Sen för dem som funderar på att göra egen med ställning osv så finns det färdiga maskiner för detta. Både billiga och bättre varianter. Ett exempel http://www.jula.se/catalog/tradgard/ved ... ip-721297/

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).