Motorsåg och handhållet

Antal drag vid start...

65 inlägg 21718 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#24269 jag fick kapa vingarna på min för att få den att fyrtakta, den låg på cirka 15000 rpm innan det och det tyckte jag var lite mycket ,,,,

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24271 Låter intressant det där.
Måste ta mig tid att titta på det.
Jag tycker att min varvar alldeles för mycket också, så jag håller igen lite på gasen när jag kör.

Nån som vet anledningen till dessa vingar?
Galet att man måste göra ingrepp i sågen för att få den att gå ordentligt.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24272 Dessa motorer monteras på fabrik.
När de monteras så startas de up i en låda, med extern bränsle slang o testas ca:1minut. De får ingen riktig omgång alltså. De ska klara gällande bestämmelser efter vilka den en gång blivit godkänd för vad det gäller emmisioner.
Dock ska tilläggas att detta har lite med att göra hur sågen presterar i dagliga livet eller hus sågen "vill vara inställd". Det kan skilja riktigt ordentligt mellan två såg av samma modell. De kan vara efter varandra i tillv. nummer med.

   TS
Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24273 Jag gjorde service på en Partner av hobbymodell häromdan o där gick det att "flytta" vingen på skruven o på så sätt lägga området lite högre. Vingen satt på splines påträdd på skruven.

Magnus M

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24275 jag droppar startar de flesta sågar, 3120 pch partnern 7000 får stå på backen. T10 går faktiskt att hålla i drag snöret slänga neråt och fånga upp med samma hand som man drog i start snöret med. lite halv farligt var efter jag oftast startar denna sågen på baacken för att sedan hissa upp den till arbets höjden när man arboristar sig.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24278 T10???

Vad är det för nåt?

   TS
Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24281
Mange skrev:T10???

Vad är det för nåt?

ah sorry skrev fel skall vara 010 satt norg o drömde om torx nyckel 10 eller något annat fånigt.

Användarvisningsbild
MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24409
knaggen skrev:har du utblåset på ljudämparn under kåpan eller ser den ut som 444ans dämpare det bästa är att lyfta på kåpan och ta en bild vilken årsmodel är det på 357an.


Så här ser min dämpare ut.

Jag tittade även på justerskruvarna.
Både L och H ligger mot vingarna, så det bör bli bättre om jag tar bort/flyttar på dessa?
Spåret (i plast... :roll: ) på H-skruven är dessutom slitet.
Finns riktigt spår innanför eller måste jag byta skruven?

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24438 Ta bara bort vingarna.
Snip. Snip..

   TS
Användarvisningsbild
MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24448 Ok, enkelt löst. :D
Dom såg ganska stadiga ut, har ni filat eller klippt ner dom?

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24459 Brukar klippa med mini avbitare, men nån gång putsat bort vingarna.
Vissa kan inte låta bli eller lyssna o då plockat av dem helt o tagit bort dem helt enkelt. Funkar o justera ändå på de flesta med ett specialverktyg i form av en slangbit på en gammal kass mejsel.

   TS
Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24472
MickeBM skrev:
knaggen skrev:har du utblåset på ljudämparn under kåpan eller ser den ut som 444ans dämpare det bästa är att lyfta på kåpan och ta en bild vilken årsmodel är det på 357an.


Så här ser min dämpare ut.

Jag tittade även på justerskruvarna.
Både L och H ligger mot vingarna, så det bör bli bättre om jag tar bort/flyttar på dessa?
Spåret (i plast... :roll: ) på H-skruven är dessutom slitet.
Finns riktigt spår innanför eller måste jag byta skruven?

vilken årsmodel har du av 357 då man ser på ljudämparen så verkar det vara en exportsåg för min dämpare ser lika dan ut och det är en tidig 2003.
sen kan jag medela att jag har fått ner antalet drag på den trilsandes 346 till 5 drag kall motor som har ståt still hela påsken och varm 1 drag.

Användarvisningsbild
MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24559
Mange skrev:Brukar klippa med mini avbitare, men nån gång putsat bort vingarna.
Vissa kan inte låta bli eller lyssna o då plockat av dem helt o tagit bort dem helt enkelt. Funkar o justera ändå på de flesta med ett specialverktyg i form av en slangbit på en gammal kass mejsel.


Ok, jag får prova mig fram. :)
Man kan inte köpa skruven som lös reservdel då?

Användarvisningsbild
MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24560
knaggen skrev:vilken årsmodel har du av 357 då man ser på ljudämparen så verkar det vara en exportsåg för min dämpare ser lika dan ut och det är en tidig 2003.
sen kan jag medela att jag har fått ner antalet drag på den trilsandes 346 till 5 drag kall motor som har ståt still hela påsken och varm 1 drag.


Inte en aning, köpte den begagnad på blocket.
Nackdelen med dålig bakgrundsinfo. :roll:

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24565
MickeBM skrev:
Mange skrev:Brukar klippa med mini avbitare, men nån gång putsat bort vingarna.
Vissa kan inte låta bli eller lyssna o då plockat av dem helt o tagit bort dem helt enkelt. Funkar o justera ändå på de flesta med ett specialverktyg i form av en slangbit på en gammal kass mejsel.


Ok, jag får prova mig fram. :)
Man kan inte köpa skruven som lös reservdel då?


Inte alla .

Oftast finns det delar o köpa. I de flesta fall går även förgasare o ersätta om det skulle vara tvunget!

De flesta har så de går o skruva utan denna plutt, men några måste ha den, dessa knipsar jag av vingarna på. Är det alltför krångliga kunder har jag då här plutten här o det händer inget med sågen.

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).