Motorsåg och handhållet

Motorsågen sågar snett

35 inlägg 33068 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Motorsågen sågar snett

Remomannen  
#320728 Har fått problem med min motorsåg och undrar vad orsaken kan vara.

Har en stihl 025 som jag haft i många år. I höstas började den såga snett, dvs snett neråt vänster om man tänker sig att man kapar en stock. Kedjebyte ändrade inget. Bytte svärd och då blev det bra.

Nu har samma fenomen uppstått igen. Tycker inte att svärdet borde ha hunnit bli utslitet igen då sågen bara gått sisådär 10-15 tankar sen svärdbytet.

Kan det vara något annat fel? Om inte, vad gör jag för fel i och med att svärdet blir så snabbt skev?

Tror jag hade det förra svärdet i tio år. Sågade iofs inte i samma omfattning då, men ändå.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Motorsågen sågar snett

totte  
#320730 Filningen är väl en trolig orsak. När du filar kedjan så kanske du får olika vinklar på höger och vänster, eller olika längd på tänderna. Kör du hårt med en snedfilad kedja så nöter du ner svärdet på ena sidan. Kolla upp kedjan och planfila svärdet.

Avatar Fallback

Re: Motorsågen sågar snett

bgl  
#320742 Kontrollera vibrationsdämparna på handtagen, sågen kan "luta" lite snett när du den håller som förr. Kan förstärkas av den minsta felfilning.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågen sågar snett

rokon  
#320762
Remomannen skrev:Har fått problem med min motorsåg och undrar vad orsaken kan vara.

Har en stihl 025 som jag haft i många år. I höstas började den såga snett, dvs snett neråt vänster om man tänker sig att man kapar en stock.

Kan det vara något annat fel?

Kanske du skulle testa med att skomakaren lägger på en extra tjock sula på höger känga så att det hela rättar till sig? :???:

Avatar Fallback

Re: Motorsågen sågar snett

tallen100  
#320763 Kedjan är snedfilad... blir lätt så efter några filningar.

Avatar Fallback

Re: Motorsågen sågar snett

jannee  
#320764 Remomannen, kan det vara dig det är fel på. Alltså så enkelt som lite synfel - du "tror" att du håller sågen rakt men i själva verket lutar du den lite och när väl stocken är avkapad ser du att det blivit snett.
"Lider" själv av detta, jag måste såga snett för att det i själva verket ska bli rakt = synfel.
Vet inte hur många träd jag har fällt och sågf*n sågat snett tills jag började med en helt annan teknik och nu blir det rakt, svårt att förklara men så är det (för mig i alla fall).
Tidigare drog jag med mig sågen runt = snett, numera för jag den före mig runt och nu blir det rakt.

Avatar Fallback

Re: Motorsågen sågar snett

Tosca  
#320809 Filar du svärdet när det blir slitet?

Användarvisningsbild

Re: Motorsågen sågar snett

anersimyra  
#320826
Remomannen skrev:Har fått problem med min motorsåg och undrar vad orsaken kan vara.

Har en stihl 025 som jag haft i många år. I höstas började den såga snett, dvs snett neråt vänster om man tänker sig att man kapar en stock. Kedjebyte ändrade inget. Bytte svärd och då blev det bra.

Nu har samma fenomen uppstått igen. Tycker inte att svärdet borde ha hunnit bli utslitet igen då sågen bara gått sisådär 10-15 tankar sen svärdbytet.

Kan det vara något annat fel? Om inte, vad gör jag för fel i och med att svärdet blir så snabbt skev?

Tror jag hade det förra svärdet i tio år. Sågade iofs inte i samma omfattning då, men ändå.
Kolla att oljeförsörjningen till svärd och kedja fungerar som den ska, minskat flöde kan innebära att svärdet snabbt slits ner.. :o

Användarvisningsbild

Re: Motorsågen sågar snett

Huskyman  
#320896 Har du kollat att du har rätt kombo av kedja & svärd? Har du en kedja med 1,3mm bredd på drivlänk och svärd för 1,5mm så kommer det garanterat gå snett när du sågar. Plus att det sliter extra hårt på svärdet.....

Avatar Fallback

Re: Motorsågen sågar snett

Remomannen  
#320927 Tack för alla svar!

Kan utesluta att jag ser snett. Jag sågar ju rakt annars, och nu när jag sågar snett så är det så att sågen inte tar när jag håller rakt, utan jag måste vinkla lite åt vänster för att det ska ta, och då sågar den ju snett.

Oljematningen är det nog inget fel på. Det verkar spruta på bra, och oljetanken tömmer sig som den ska.

Har inte kollat kedjedimensionerna, men tror inte att jag fått fel kedjor. Ska dock kolla för säkerhets skull.

Det kanske är så att jag har snedslipade kedjor. Eftersom jag inte är särskilt duktig på att handslipa så har jag köpt en kedjeslip från Biltema för några hundringar. Ja, jag vet vad man säger om Biltemakvalitet, men ibland gör de faktiskt bra saker. Tycker att kedjeslipen funkat bra annars. Lättanvänd och jag får iaf betydligt bättre skärpa än när jag handjagar. Tycker dock någonstans att konstruktionen på maskinen inte kan vara så usel, att de ställt in slipvinkeln fel. Fast man vet ju aldrig. Grejen är den att den slipade ju rätt i början.

Har en egen teori, vad tror ni om den:

Sågade ner ett par feta häggar varav en var riktigt grov i stammen och det dessutom var svåråtkomligt. Jag var tvungen att jobba i taskig ställning och var tvungen att vinkla sågen för att komma åt. Såg att det slog en del gnistor. Kan det ha varit så att jag genom att ha hållit sågen snett har lyckats utvidga kedjespåret på svärdet på något sätt och att det därför sågar snett nu? Går det att göra något åt, eller får jag köpa nytt svärd igen?

Häggen är väl annars bra på att suga upp grus och skit och att det kan ha varit det som skapat gnistbildningen?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsågen sågar snett

JensSkoog  
#320931 Min kompis köpte en slipmaskin från Biltema, och efter vad jag såg, slipade den kedjan olikt. Ena tandraden blev olik den andra, fel vinkel och fel längd. Han fick mäte när han vände så det blev bättre. Annars sker det om man har skurit i sten eller spik at det blir snedsågning.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågen sågar snett

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#320938
Remomannen skrev:Tack för alla svar!

Kan utesluta att jag ser snett. Jag sågar ju rakt annars, och nu när jag sågar snett så är det så att sågen inte tar när jag håller rakt, utan jag måste vinkla lite åt vänster för att det ska ta, och då sågar den ju snett.

Oljematningen är det nog inget fel på. Det verkar spruta på bra, och oljetanken tömmer sig som den ska.

Har inte kollat kedjedimensionerna, men tror inte att jag fått fel kedjor. Ska dock kolla för säkerhets skull.

Det kanske är så att jag har snedslipade kedjor. Eftersom jag inte är särskilt duktig på att handslipa så har jag köpt en kedjeslip från Biltema för några hundringar. Ja, jag vet vad man säger om Biltemakvalitet, men ibland gör de faktiskt bra saker. Tycker att kedjeslipen funkat bra annars. Lättanvänd och jag får iaf betydligt bättre skärpa än när jag handjagar. Tycker dock någonstans att konstruktionen på maskinen inte kan vara så usel, att de ställt in slipvinkeln fel. Fast man vet ju aldrig. Grejen är den att den slipade ju rätt i början.

Har en egen teori, vad tror ni om den:

Sågade ner ett par feta häggar varav en var riktigt grov i stammen och det dessutom var svåråtkomligt. Jag var tvungen att jobba i taskig ställning och var tvungen att vinkla sågen för att komma åt. Såg att det slog en del gnistor. Kan det ha varit så att jag genom att ha hållit sågen snett har lyckats utvidga kedjespåret på svärdet på något sätt och att det därför sågar snett nu? Går det att göra något åt, eller får jag köpa nytt svärd igen?

Häggen är väl annars bra på att suga upp grus och skit och att det kan ha varit det som skapat gnistbildningen?



Din kedjeslip snurrar automatiskt, resten är samma som om du filar.
DU måste ställa in den och veta hur resultatet ska bli. Det vet inte maskinen nånting om.
Den gör inte jobbet det gör du!

Avatar Fallback

Re: Motorsågen sågar snett

Remomannen  
#320945 Fast sågar man i sten blir det väl bara snett just för den kedjan och inte snett pga svärdet?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsågen sågar snett

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#320947 Till en början, men den sidan som inte är vass skadar den sidans bom. Sen när det blit vasst är skadan där ändå.

Jag tror inte du får båda sidor lika vassa i rätt vinklar. D får nog lära lite mer om skärpa och slipning eller, sätt undan slipen o lär dig fila först, det är lättare.
Det är svårare o lära sig maskin först eftersom man inte vet hur det ska vara eller bli rätt.

Många tror att maskinen fixar allt och löser alla problem, men det är inte mer atomatiskt än en fil.

Avatar Fallback

Re: Motorsågen sågar snett

Remomannen  
#320948 Visst är det jag som ställer in, men att den sågar snett beror väl på att det är olika vinkel el längd på höger o vänster tänder?Oavsett hur jag ställer in slipen så blir det ändå samma förhållanden på vänster o höger.

Det enda som skulle kunna vara är om jag slipar längre och hårdare på den ena sidan än den andra, men det är jag ganska noga med att inte göra.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).