346xp problem ...

Husqvarna
 Svara  29 inlägg  7818 visningar  6 följer
Användarvisningsbild

346xp problem ...

 
#319534 Jag har en Hva 346xp årgång 2010 - min första såg - och den
har problem ... . Går ej att använda för närvarande ... .

Problemen är att det är ngt konstigt med luft/bränsle förhål-
lande mm - långt bortom vad som kan förgasjusteras mm ... .
Och den går ner i varv alldeles för långsamt och ojämnt/bludd-
rande ... .

Med orginal Zama EL32-förgasaren behövde sågen "chokas"
igång - startade inte alls utan alldeles för mkt choke - och
måste sedan hållas igång med minst 1/3-gas för att inte stan-
na ... .

Jag har prövat byta bränslefilter till nytt, kollat förgasaren ej
sitter löst, kollat det ej är "tank-vent"-problem genom köra
sågen med (lite bränsle och) tanklocket öppet ... . Kollat gnis-
ta och tänstift-gap (tror även jag prövade byta tändstift med
annan fungerande såg, men det är jag inte helt säker på ...) -
kollat att kolven ser OK ut genom avgasporten ... . Kollat luft-
filter givetvis och blåst rent överallt med tryckluft ... .

Efter dessa grundläggande åtgärder bytte jag till annan förga-
sare - en sådan här

DSC00873.JPG


Ser precis likadan ut som en Zama EL32 men har någon annan
slags märkning som jag ej vet vad den betyder - se bild ovan.

Med detta byte går sågen klart mindre knasigt - men det är fort-
farande samma problem - jag har två extraförgasare till (utan
flödareanslutning (tror jag det är :) )) - en EL42 och en Wallbro -
men det lönar sig väl inte byta mera? (Varför kommer det upp
soppa ur bensinslangen fastän sågen står upprät föresten - kap-
pilärkraft, eller? Den fick jag plugga igen temporärt vid förgasar-
byte ... .)

Så nu tänker jag på tre möjliga lösningar ... bränsleslangarna - så
då får jag pilla av tanken och byta dem - "inlet-manifolden" :) - den
kan kanske läcka luft (även om allt ser bra ut) - och vevhuspacknin-
gen (som jag iofs skruvat dit ytterst noggrant med loctitade bultar
ett par år innan problemen uppstod (som givetvis sitter fast bra än
(det hava jag kollat))) ... vad kan det annars vara ... tändspole (kan
byta med annan liknande såg)? ... man skulle kunna ansluta sågen
till tank från annan fungerande såg genom lite slangkopplande för
att slippa skruva av tanken ... några tips? I verkstadsmanualen står
det tips om "faulty diffusion jets" - vad är det???? (Lång fråga :) ... .)

Det är väldigt bra ha annan likadan såg titta på föresten då man me-
kar (försöker meka) :) ... .

   TS
Avatar Fallback

Re: 346xp problem ...

 
#319540 Kolla insugsrör och impulsslang, ganska mycket vibrationer där som kan ställa till det. Kopplingsfjädrar eller lager till kopplingstrumman kan också vara idé att kolla upp, vanligt med fel där och då snurrar kedjan på tomgång. Börjar man då skruva på förgasare är det svårt att få rätt på grejerna igen.

Kanske skulle provtryckas också.

Generellt är det ganska lite problem med själva förgasaren på sågar om filter och slangar varit hela, förutsatt att man använder alkylatbemsin. Är det nåt strul är det oftast förgasare i serie på nya sågmodeller.

Avatar Fallback

Re: 346xp problem ...

 
#319544 Håller med Nonkan. Den får tjuvluft någonstans. Kolla bensinslang, bultarna som håller cylindern inte lossat. Tändspolen kan nog uteslutas.

Användarvisningsbild

Re: 346xp problem ...

 
#319556 Ja provtryckas - det har jag läst om - man kan ju skaffa
sådan utrustning utan bli ruinerad - men det är väl fort-
farande sådant som "tank-vent" och förgasare som man
kollar med dem (och de har jag redan kollat på annat vis)
- decomp-ventilen har jag iofs inte tänkt på - man kan väl
bara plugga den (ersätta med bult) för kolla den ej är kass?

Insugsrör - det är inlet-manifolden alltså - den har ngn ame-
rikan tipsat mig om var problematisk innan 346 fick metall-
låsring runt dem (som min har) - men den skall jag kolla ... .

Hade felet bara varit kedjan snurrade på tomgång hade jag
varit väldigt glad :) - skruva in förgasare kan jag - har fått så-
dana nylevererade med helkass injustering - det är inget pro-
blem för moa :) ... .

Tjuvluft är oxå min slutsats sedan länge ... men varken vehu-
set (topplockspackingen som på denna såg lustigt nog sitter
i botten :) ) eller inlet-manifold börjar väl läcka så där bara
efter två års relativt sparsam användning (jag har två likada-
na till ...). Men jag har en extra topplockspackning (borde he-
ta bottenlockspackn ing kanske) - så den kan jag byta om jag
river ner sågen lite mera fullständigt ... . Bultarna som hålla
cylindern sitta som berget som sagt ... det har jag redan kol-
lat ... som sagt ... .

Ja jag kan ju lämna in den till ÅF för lagning - MEN det är ju
att ge upp :) - så då kan jag likaväl flytta till äldreboende o
börja lägga patiens (pasians?) om dagarna mm ... .
Senast redigerad av palbin mån 02 mar 2015, 22:28, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: 346xp problem ...

 
#319557 Skulle vara mycket lustigt om den hade topplockspakning ja, är nog cylinderfotspakningen du menar :)

Användarvisningsbild

Re: 346xp problem ...

 
#319559 "cylinderfotspackning" - ja det låter som rätt namn - tack
för det ... .

Den kallas fortfarande "cylinder head gasket" (=topplocks-
pckning på svenska i US) - kolla här tex

http://www.ebay.com/itm/CYLINDER-Head-gasket-HUSQVARNA-346xp-350-353-351-/380232792003

   TS
Avatar Fallback

Re: 346xp problem ...

 
#319560 Jaha, heter tydligen så på engelska! Så bakvänt! :lol:

Användarvisningsbild

Re: 346xp problem ...

 
#319575 Decomp-ventilen verkar ha 13-fäste så det lär väl vara
M8 - så det är väl bara kapa en M8-bult lagom lång (el-
ler kort snanare) och göra en packning från packnings-
matta (som jag har flera) och ersätta decomp-ventilen
med för testa om den ev var boven? (Jag har läst om
den excentriska kanadensiska motorsågen Dolmar att
den ej har decomp pga den kan läcka - hoppas de har
rätt så det är felet ... .)

PS. Byta decomp-ventil med annan likadan välfunger-
ande såg är väl iofs enklare :) ... och se om det blir nån
skillnad ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: 346xp problem ...

 Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#319585
palbin skrev: (Jag har läst om
den excentriska kanadensiska motorsågen Dolmar att

Dolmar den är tysk .

Användarvisningsbild

Re: 346xp problem ...

 Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#319605 Den drar nog luft nånstans. Det låter som den går magert även med Kina förgasare så problemet är nog inte där.

Vet inte var du hittar din info, Palbin, men du borde nog skita i det och fråga efter nåt som funkar lite bättre för dig.

Dolmar och alla andra utom Stihl har samma Manuella decomp ventil. Den läcker inte mer på Dolmar än Husqvarna....

Avatar Fallback

Re: 346xp problem ...

 
#319704
palbin skrev:"cylinderfotspackning" - ja det låter som rätt namn - tack
för det ... .

Den kallas fortfarande "cylinder head gasket" (=topplocks-
pckning på svenska i US) - kolla här tex

http://www.ebay.com/itm/CYLINDER-Head-gasket-HUSQVARNA-346xp-350-353-351-/380232792003


Nja, i Husqvarnas prisfil heter den bara gasket. Vad ebaysäljaren sen kallar det är upp till honom.

Om sågen står still långa perioder kan det ju även vara torra vevaxeltätningar. Iofs inget vanligt problem på 346 jmf. med 242..

Användarvisningsbild

Re: 346xp problem ...

 
#321282 Såå - jag har hittat felet helt själv - tog ca 16 arbetstimmar -
varmed jag har sparat in ca 16 x 500 = 8000 kr verkstadskost-
nad - det var impuslgrejen/plastinsuget - det läcker som ett
såll :) ... - se här

http://skogsforum.se/viewtopic.php?f=38&t=22154

För övrigt har jag hittat både Zama's förgasar-hemsidor där
man hittar både renoveringstips och info om renoveringsdelar
- samt Hva reservdelssidor och fått möjlighet beställa Hva-re-
servdelar själv via weben (istf famla i mörkret som tidgare dvs
...).

   TS
Användarvisningsbild

Re: 346xp problem ...

 
#321288 Bra jobbat Palbin! :-BD

Användarvisningsbild

Re: 346xp problem ...

 
#321295 Ja tack så mkt - det goda med detta är (hoppas jag) att jag
har lite mera "kontroll på läget" numera ... är inte längre
än slav beroende av andras vetande ... hoppas som sagt ... .

   TS
Användarvisningsbild

Re: 346xp problem ...

 Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#321304 Tror du på fullt allvar det tagit 16 tim till en kostnad av 8000 för o hitta en kass imuls ledning?
Då vill jag ha jobb i den firman.
Hade jag fått 8000 för vart jobb som normalt tar 30 min så hade jag varit en gladare kille.....
Jag hade blivit glad för de 500 i timmen även om det så bara var för en.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
TitelStatistikSenaste svaret
346xp av Mangan - tis 11 dec 2012, 09:17
i Motorsåg och handhållet
4 svar
2421 läst
av Niking     
tis 11 dec 2012, 23:32
3/8-kedja på Hva 346xp av palbin - tis 24 apr 2012, 21:01
i Motorsåg och handhållet

12
18 svar
5693 läst
av knaggen     
lör 28 apr 2012, 07:55
Husqvarna 346XP - tjuvstannar av AnPe_aplog - mån 22 maj 2017, 07:44
i Motorsåg och handhållet

12
16 svar
3896 läst
av MartinH     
lör 27 maj 2017, 18:26
Max kugg på drivhjul 0,325 hva 346XP av Gero - tis 12 maj 2015, 14:07
i Motorsåg och handhållet
9 svar
4620 läst
av Mange     
mån 29 jun 2015, 15:02
bruten avgasbult 346xp av palbin - ons 14 mar 2012, 11:04
i Motorsåg och handhållet

12
16 svar
5157 läst
av Mettämies     
tor 29 mar 2012, 19:05
Annonser