Motorsåg och handhållet

lätt motorsåg.

89 inlägg 36311 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

lätt motorsåg.

Erre  
#319353 Svärfar är på jakt efter en lätt och smidig såg.
Han har arbetat i skogen hela sitt liv med "riktiga" sågar, hans ord. :wink:
(50cc och uppåt alltså)
Nu när pensions ålder närmar sig vill han ha en så lätt såg som möjligt som ändå kan prestera. Främst tänkt till gallring.
Tycker själv att en del riktigt lätta sågar känns lite simplare på det hela taget.
Så förslag på en lätt såg som ändå håller hög kvalité och har tillräcklig ork uppskattas.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: lätt motorsåg.

Jim_the_one  
#319363 550xpg måste jag rekommendera. Den känns lättare än vad de står på pappret. (Eller är jag bara van vid mina större sågar) :D
Annars så är väl stihl 201 ett bra kort att dra om man vill ha en lätt såg.
Det har inte blivit nå vidare med första gallring för mig i år så har bara kört 3 tankar med mim 201 så hur den verkligen känns kan jag inte riktigt säga.

Avatar Fallback

Re: lätt motorsåg.

Robertberg  
#319365 Väldigt nöjd med 201an vi köpte i höstas! Perfekt till gallring och kvistning.
Idag när jag testade att byta från 201 till 346 i gallringen reagerade jag direkt på hur tung 346an kändes, bytte tillbaka efter bara fem minuter :wink:
20150105_150812.jpg

Finns det nån annan såg som konkurrerar i denna klassen?

Avatar Fallback

Re: lätt motorsåg.

Hema  
#319381
obantteg skrev:Väldigt nöjd med 201an vi köpte i höstas! Perfekt till gallring och kvistning.
Idag när jag testade att byta från 201 till 346 i gallringen reagerade jag direkt på hur tung 346an kändes, bytte tillbaka efter bara fem minuter :wink:
20150105_150812.jpg

Finns det nån annan såg som konkurrerar i denna klassen?

Om det är nyinköp så är det väl bara Stihl 201 (dock finns de just nu i två olika versioner. med eller utan M-tronic (samma som HVA:s Autotune).
På begagnatsidan så är det väl Stihl 201 och 200, samt HVA 339.

Användarvisningsbild

Re: lätt motorsåg.

Erre  
#319392 Ja stihlen ligger bra till. Den har vi tittat på någon gång.
Hur är det med Husqvarnas och jonsereds sågar i den storleken?? Är stihlen överlägsen deras?

   TS
Användarvisningsbild

Re: lätt motorsåg.

JensSkoog  
#319395 Mycket smart å tänka som din svärfar. Med en lätt såg kann han holla på mycket längre och ha trevligt :grin:
Själv har jag körd Stihl MS 200 i några år, och jag vet att mina pensionistarmar och akslar inte skulle klarat av hela dagar med mina tyngre sågar, så om 200 lägger av blir det en ny MS 201 M-tronic. Har even köpt mig en MS191 som jag använder allt mera. Ingen stark såg, men med rett teknik så gör den jobbet i klengallring och kvistning utan att jag känner att jag har den i händerna. :lol:

Avatar Fallback

Re: lätt motorsåg.

axwell  
#319399
Erre skrev:lätt motorsåg.
av Erre » Igår, 21:52
Svärfar är på jakt efter en lätt och smidig såg.
Han har arbetat i skogen hela sitt liv med "riktiga" sågar, hans ord. :wink:
(50cc och uppåt alltså)
Nu när pensions ålder närmar sig vill han ha en så lätt såg som möjligt som ändå kan prestera. Främst tänkt till gallring.
Tycker själv att en del riktigt lätta sågar känns lite simplare på det hela taget.
Så förslag på en lätt såg som ändå håller hög kvalité och har tillräcklig ork uppskattas.


Om du vill ha en som är både lätt och har tillräckligt med ork så är det bara den här som duger. :!:
Speciellt om han är bortskämd med "riktiga" sågar.
Min favoritsåg och jag har nått pensionsåldern med råge. :!: :mrgreen:
http://sibro.jetshop.se/tanaka-4501-cs3 ... c-133.aspx

Avatar Fallback

Re: lätt motorsåg.

Naders  
#319400 Jag köpte en lättare såg till min sambo som propsade på att hon ville följa med ut i skogen å hjälpa till med vindfällena som en annan hade klagat på hela tiden.
Det var väl mest för att man inte skulle ha något att klaga på efteråt, misstänker jag :roll:
Nåväl, köpte en Husqvarna 339XP som föll väl i smaken.
Efteråt, när jobbet var utfört fick min far (uppnådd pensionsålder) fick tag i sågen så släppte han den aldrig ifrån sig.
Dock är det en såg som kräver regelbundet underhåll då luftfiltret tenderar å sätta igen relativt snabbt.
Dessutom är det många som haft diverse bekymmer med dem men det är inget som vi känt av.
Ja, förutom sågkroppen som fick bytas efter att ha blivit påbackad av traktorn (något som inget har erkänt än) men det var självförvållat.
Där släpptes en uppgraderad version lite senare men nu har dock produktionen upphört.
Vet inte om de (Husqvarna) har någon motsvarande produkt på gång med de är ju uppskattade så förstår inte varför de inte skulle ha det.

Användarvisningsbild

Re: lätt motorsåg.

svampbob  
#319407 Jag provade med en 201 när farsan fyllde åttio men han tog det mest som en förolämpning. Han provade i några men återvände sedan till 346an.

Jag tänkte att det kanske går bättre om jag provar igen när han fyller nittio :grin:

Avatar Fallback

Re: lätt motorsåg.

markalyckan  
#319409 Du har en krutgubbe till far. Var tacksam för det goda gener att ärva som du kommer att ha nytta av i skogen

Användarvisningsbild

Re: lätt motorsåg.

Erre  
#319410 JensSkoog
Du borde få din nästa stihl gratis. Sån stihl ambassadör som du är. :smile:
201 är klart intressant. Åf på nära håll med.

Axwell
Intressant. Men får nog aldrig svärfar att köpa en sån. Han vill nog köpa en såg lokalt.

Naders
Det var en 339 vi med hade i tankarna. Den känns rätt bra. Görs dom inte längre??

   TS
Avatar Fallback

Re: lätt motorsåg.

axwell  
#319413
Erre skrev:Axwell
Intressant. Men får nog aldrig svärfar att köpa en sån. Han vill nog köpa en såg lokalt.


Absolut, vet inte hur dina ÅF har det, min Stihl/Jonsered/Dolmar ÅF har Tanaka/Hitachi på hyllan, även service och reservdelar.
Just den här modellen förordar Sundsvalls bästa ÅF i sågbranschen.
http://www.raketlasse.se/system/visa.as ... HSID=11692

Stihl har väl sina förtjänster men deras lätta MS192 (min extrasåg), kan inte på något vis motsvara det du tror att din svärfar behöver.

Användarvisningsbild

Re: lätt motorsåg.

Erre  
#319415 Ok.
Jag tackar å bockar för tipset.
Ska kolla med mina åf här. Har någon av dom detta så kan man kanske få se ett ex.
Anar viss skepsis från svärfar men man kan alltid föreslå. :wink:

   TS
Användarvisningsbild

Re: lätt motorsåg.

JensSkoog  
#319437
Erre skrev:JensSkoog
Du borde få din nästa stihl gratis. Sån stihl ambassadör som du är. :smile:
201 är klart intressant. Åf på nära håll med.

:grin: :grin: Ska nämna det för dom när jag träffer dom igjen!!
Du vet när bästa ÅF'n har Stihl så är det naturligt å handla där för mig. Är ju ochså så att jag känner Stihl och vet hur dom är skruvat i hop. Blir lättare i det dagliga då. Viktigaste är å köpa kvalität så det går å lita på prylarna, om dom kallas Stihl, Husqvarna eller annat :lol:

Avatar Fallback

Re: lätt motorsåg.

valtra mega  
#319445 Har stihl 201 och Husqvarna 346xpg har 12 tums svärd på stihl och så länge det räcker till att såga av stammen (räcker bra för dryga 1m3 stammar) så vägrar jag starta Husqvarna .
Köp en stihl 201 är en bra såg några små fel råkar man säkert på som fjädern vid handtaget går av tror jag förbrukat 3 eller 4 på drygt 500 fastm3 och fjädrorna i kopplingen byte jag nyligen.
Kvaliteten på svärden är helt annan än på Husqvarna har original svärd ännu då Husqvarna svärden höll 50-100 m3

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).