Motorsåg och handhållet

Felsökning av ESAB Smashweld 180A

16 inlägg 21713 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Felsökning av ESAB Smashweld 180A

Jonathan  
#23384 Hej allihopa!

Hittade det här forumet när jag sökte efter information om min Smashweld 180A trefas-MIG och hoppas att ni kan hjälpa mig.

Köpte min Esab Smashweld 180A för ett par år sedan utan slangpaket för en billig peng och kompletterade denna med konverter till Europakontakt samt ett Kemppi 250A slangpaket. Svetsen fungerade till en början kanon, men efter ett tag uppdagades ett problem där svetsen helt enkelt inte ger någon ström ut i slangpaketet. När man trycker på avtryckaren matas svetstråd och gas släpps på, men strömmen uteblir. Mäter jag mellan tråd och jordklämma har jag spänning tills jag låter tråd och jordklämma få kontakt. Då dyker spänningen till noll. Det hela känns rent spontant som ett glapp, för ibland hoppar svetsen igång och fungerar som den ska, för att senare lägga av igen.

Mina kunskaper om svetsar är lätt begränsade, men jag har konstaterat att kontaktorerna drar och verkar fungera som de ska. Jag har även kontrollmätt i diverse kontaktstycken för att se så att inget glappar där.

Var börjar man felsöka?


Mvh Jonathan



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback
M_M  
#23385 Jag arbetar som svetsare, men har ingen direkt erfarenhet av felsökning. Det brukar andra fixa. 8)
Hur som helst tycker jag att det låter som slangpaketet felar. Låna ett annat av nån polare och testa!

Och så tar jag mej friheten att välkomna dej hit!

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23387 Låter som glapp i anslutning kontakterna, jag skule börja med att göra rent kontakterna , titta även i svetshandtaget, du kan prova med att kortsluta bläcken där kontakterna sitter i maskinen, alltså i EUR kontakten så de små kontakterna kortsluter du då och ser om du får ström. Det kan ju även vara kontakt bläcket i handtaget som har falerat.
Kör du medd en ny eur kontakt eller köpte du adpater kontakten?

Det låter annars som om likriktaren kan ha gått sönder.

OBS tänk bara på att det är skön spänning i grejerna när du pillar med de, du får gärna en ganska go kyss väldigt snabbt.

Avatar Fallback
Jonathan  
#23393 Det är adapterkontakten som konverterar från Esabs gamla anslutning till EUR-anslutning jag har. Möjligt att den är glapp, för vad jag vill minnas var inte monteringen av den helt smärtfri.

Finns det nya EUR-kontakter att köpa så att man kan plocka bort den gamla anslutningen helt och hållet?

   TS
Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23394 ah!

Klasiskt fel, det som är att kontakt bläcket inne i det svarta plast höljet en litten koppar bit som sitter på vänster sida in i palsthylsan, den dle som sitter i maskinen inte sluter an ordentligt mot adapter-pluggen. Prova att bända ut detta lite.

Har du dragit åt den bäckre kontakten där adapterpluggen går igenom kontakt cylindern. Med kontakt cylinder menar jag den avlånga staven med ett hål i mitten till den är starkströmmen och tillslag monterat på.
Har du dessutom kontrollerat så att packningarna vid gasöverföringen inte läcker?

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23395 kolla om denna kan hjälpa dig. Är manualen med sprängsskiss för Esab 250m alltså storebrodern. Vill dock minnas att de var väldigt lika varandra innuti.

Avatar Fallback
Jonathan  
#23402 Kanonbra. Får tacka för tipsen. Jag får undersöka kontaktblecket nästa gång jag åker förbi garaget där svetsen står.

   TS
Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23409
Jonathan skrev:Kanonbra. Får tacka för tipsen. Jag får undersöka kontaktblecket nästa gång jag åker förbi garaget där svetsen står.


Har du inte den hemma i vardagsrummet? Jag har min i köket själv.

Användarvisningsbild
LiddeLidman  
#23427
gossebear skrev:
Jonathan skrev:Kanonbra. Får tacka för tipsen. Jag får undersöka kontaktblecket nästa gång jag åker förbi garaget där svetsen står.


Har du inte den hemma i vardagsrummet? Jag har min i köket själv.


Ja det var konstigt att han har den i garaget. Min 346'a ligger mellan mig och frugan i sängen :wink:

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23432 Gottegris kallas sån 346.

Jag provade o ta in lite såg i huset... Gick inget vidare.

Det var ett tag sen. Kanske dax o prova igen...

😈

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23520
Mange skrev:Gottegris kallas sån 346.

Jag provade o ta in lite såg i huset... Gick inget vidare.

Det var ett tag sen. Kanske dax o prova igen...

😈


skilnaden mellan oss vanliga döda ocjh dig mange är att vi kan byta ut fin-vasen på matslasbordet mot en motorsåg, du får byta ut en motorsåg mot fin-vasen.

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23521
gossebear skrev:skilnaden mellan oss vanliga döda ocjh dig mange är att vi kan byta ut fin-vasen på matslasbordet mot en motorsåg, du får byta ut en motorsåg mot fin-vasen.


Åja, det är snart slut med sånt, eller? :-)

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23524 Vas? Menar ni bringare o blanda bränsle i?

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23525 Kombidunk?

Användarvisningsbild
LiddeLidman  
#23531
Mange skrev:Kombidunk?


Det måste det vara :roll:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).