Motorsåg och handhållet

Behöver jag motorsågskörkort?

509 inlägg 155746 visningar 29 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Behöver jag motorsågskörkort?

anersimyra  
#327506
th skrev:
anersimyra skrev:
knaggen skrev:Eftersom det är ingen som vill kommentera paragraf 17 i amv:s riktlinjer för motorsågning så postar jag bägge styckena
2015-04-25_084129.png
Lagtexten är glasklar, lika klart är att vi som gick skogsskola på " Hedenhös " inte avlagt något praktiskt och teoretiskt prov vilket lagen kräver. Vi kan närmast jämföras med en körskoleelev som aldrig avlagt teoriprov och uppkörning. Det vore visserligen intressant att se hur en domstol ser på saken.

AMV:s riktlinjer är väl inte lagkrav? Enligt AMV:s hemsida:

"Grunden i lagstiftningen finns i arbetsmiljölagen, AML, som bestäms av riksdagen. Arbetsmiljölagen ger de yttre ramarna för vad som gäller för miljön på jobbet. Arbetsmiljölagen är en lag.. :mrgreen: .. :smile:

Arbetsmiljöverket har fått regeringens uppdrag att mer i detalj reglera vad som ska gälla. Detta gör vi genom att i vår författningssamling, AFS, ge ut föreskrifter och allmänna råd som preciserar vilka krav som ska ställas på arbetsmiljön. "

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Behöver jag motorsågskörkort?

anersimyra  
#327507 Nu påstås dessutom från vissa håll att en uppdatering ska göras vart femte år, det baserat på vad som sägs i arbetsmiljölagen.. :shock: :shock:

Avatar Fallback

Re: Behöver jag motorsågskörkort?

tallen100  
#327508 Det klart, då har dom säkert ändrat namn på säkra hörnet mm till något annat som det kostar några tusen kr att få höra... :mrgreen: :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Behöver jag motorsågskörkort?

röjar kalle  
#327510 Osäkra hörnet. :D :D :D :D

Användarvisningsbild

Re: Behöver jag motorsågskörkort?

Vardon  
#327512 Det står i anvisningar till AFS:en 2012:1

"Det är lämpligt att proven görs om vart femte år"

Så är anvisningarna styrande ska det väl göras och annars är man tillbaka på att vem som kan helst utbilda :)

Men jag tror jag det vore intressant för myndigheten och Säker skog om det dyker upp andra aktörer. Finns ju pengar att tjäna för många.

Användarvisningsbild

Re: Behöver jag motorsågskörkort?

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#327521
Vardon skrev:Det står i anvisningar till AFS:en 2012:1

"Det är lämpligt att proven görs om vart femte år"

Så är anvisningarna styrande ska det väl göras och annars är man tillbaka på att vem som kan helst utbilda :)

Men jag tror jag det vore intressant för myndigheten och Säker skog om det dyker upp andra aktörer. Finns ju pengar att tjäna för många.

Så länge det bara står i det som kallas "allmänna råd" är det på intet sätt bindande. Man behöver alltså INTE göra om proven var femte år oavsett vad någon företrädare för AMV sagt till någon. Den dag det står under rubriken "föreskrifter" är det bindande, men där är vi inte ännu. :geek:

Avatar Fallback

Re: Behöver jag motorsågskörkort?

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#327566
mghg skrev:
Vardon skrev:Jag hittar inga krav på utbildningen, eller utbildarna från myndigheterna. Kanske är jag dålig på att söka , någon som hittat något sådant? Eller är det fritt fram för vem som helst att:

Skriva en utbildningsplan (kan vara bra för dokumentationen vad man utbildat i)
Examinera skriftliga och praktiska prov
Utfärda intyg om genomgådd utbildning.

Läs Arbetsmiljöverkets allmänna råd om tillämpningen av föreskrifterna om användning av motorkedjesågar och röjsågar till 17 § och till 17 och 18 §§ i AFS 2012:1 (sida 22 och 23). I dessa råd har Arbetsmiljöverket skrivit vad som anses vara viktigt hos en utbildning och den som utbildar.
Vad menas med och vad säger paragraf 17 om man läser första stycket.
Där står det att man skall ha kunskaper om det arbete som skall utföras.
Om man tar ett exempel jag skall utföra en slutavverkning och gallring så var finns den utbildningen vid säker skog.
Hur får man lära sig timmer klassificeringen vid säker skog. Hur får man lära sig huggar stämpla vid säker skog.
Inget av detta finns på sidan 22,23 .Och den personen tar ut sig själv då personen i fråga inte kan sitt yrke. Om man läser första stycket i paragraf 17 för det man får lära sig vid säker skog är att fälla tall och gran så all lövhuggning går bort då dom som utbildas vid säker skog inte har den kompetensen att utföra arbetet för det skall vara dokumenterat om man läser paragraf 17.

Avatar Fallback

Re: Behöver jag motorsågskörkort?

magnus393  
#327607 Jag har pratat med AMV
Dom säger att du som yrkesutövare och egen företagare inte behöver ha kortet om du jobbar ENSAM.
Har du en medhjälpare...anställd eller inhyrd firma mm som kan skadas SKA du ha kortet.
Det blir alltså omöjligt att ex klättra i ett träd och ha hjälp att hissa ner delar utan att ha kortet.
Sen kommer bestämmelserna med byggarbetsplats och arbersgivar frågor....som i slutändan kräver kortet.
Utbildningar: AMV har inget ktav på VILKEN utbildning du gör bara du klarar teori och praktiska provet.
Jag drar i gång en egen "studiecirkel" med skogsvårdsstyrelsens böcker...följer studiematrialet och hyr in en examinator till proven.
Kostnaden blir ca 2000 kr inkl moms plus matrial 230 +300 för kortet / person. I gruppen blir vi 9 personer.
Mvh

Avatar Fallback

Re: Behöver jag motorsågskörkort?

Fridolf  
#327693 Rent generellt så måste jag säga att kravet på motorsågsutbildning är ett typexempel på en oftast onödig och värdelös utbildning men som är ivrigt pådrivet av starka lobbyorganisationer som ser en möjlighet att tjäna pengar på utbildningar. Med onödig menar jag att folk som har jobbat med motorsåg sedan barnsben och med all önskvärd tydlighet har bevisat att de behärskar konsten att hantera en motorsåg ändå tvingas till en tidskrävande, kostsam och onödig utbildning för att inte få yrkesförbud.
Nu tycker kanske folk att det här med säkerhet aldrig kan vara fel. Men vart skall vi i så fall dra gränsen? På mitt jobb använder vi ibland motorsåg men även cirkelsågar, kutterfräsar, hyvlar, bandsågar, överhandsfräsar, fingerskarvsfräsar mm. Vi har genomgått motorsågsutbildningen men alla de andra verktygen och maskinerna som oftast är så mycket farligare än en harmlös motorsåg har vi fortfarande ingen utbildning för. Det skulle dessutom vara helt orimligt att på samma sätt som för motorsåg genomdriva en utbildning för var och en av dessa potentiellt farliga verktygen för alla som skall arbeta med dom.

Vi kan inte utbilda bort olyckor med alla verktyg och maskiner så vilka ska vi utbilda oss på?

Undrar dessutom om dessa utbildningar verkligen gör så stor nytta då min erfarenhet är att när ett tillbud eller olycka ändå sker så är det sällan p.g.a. brist på kunskap utan i stället så har någon helt enkelt råkat ha huvudet under armen och inte tänkt sig för. Hur mycket man än utbildar så kommer man aldrig från att folk bara är människor och aldrig kan vara 100% koncentrerad hela tiden.

Nationalekonomiskt är jag inte heller helt säker på att det här med motorsågsutbildning är någon bra ide. Ställt till de fåtal olyckor som sker varje år så ter sig alla de tusentals timmar i produktionsbortfall som utbildningen orsakar som en dyrköpt lösning som mest tjänar till att folk ska kunna slå sig för bröstet och peka på något konkret som de har vidtagit för att visa vilken god människa de är som gått kurs för att minska olyckor.
Räkna man sedan in konsekvens-kostnaderna för alla de jobb som numera, med de nya utbildningskraven, inte blir utförda så är jag övertygad om att motorsågsutbildning inte är någon lysande ide.

Detta är min åsikt och jag vet att den inte är politiskt korrekt. Jag vet också att vi är många som tycker ungefär så här men ofta väljer att inte ta debatten då vi oftast blir avfärdade som mindre vetande. :???:

Nej, nu har jag nog retat upp tillräckligt många så det är bäst jag slutar här.
PS. tänk på blodtrycket gubbar! :lol:
Senast redigerad av Fridolf mån 18 jan 2016, 18:24, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild

Re: Behöver jag motorsågskörkort?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#327695 @Fridolf: Håller med i ditt principresonemang. Vi har en massa sysslolösa tjänstemän på våra myndigheter idag. Därför det sprutas ut så mycket tok inom alla områden numera

Avatar Fallback

Re: Behöver jag motorsågskörkort?

jannee  
#327697 Detta med kort hit och dit är inget annat än ett öststatssyndrom. Resultatet när byråkrater får härja fritt.
Exakt samma med farligtgodskort, även detta ska förnyas vart 5:e år, YKB sak samma

Avatar Fallback

Re: Behöver jag motorsågskörkort?

röjar kalle  
#327747 Hela den säkra hörnet tekniken har dom tagit från motorsågs tävlingarna.Svante Hansson säker skogs stora dragplåster om jag inte misstar mig har vunnit världmästerskapet. Har aldrig förstått varför man skall krångla till det så.Men när jag såg filmen från finska mästerskapen trilla slanten ner.

Användarvisningsbild

Re: Behöver jag motorsågskörkort?

svampbob  
#327748 Vi får se motorsågskörkortet som ett kul kurstillfälle på ABF för glada amatörer. Jag tog jägarexamen där en gång i tiden och det var väl skoj att träffas en kväll i veckan och fika lite. Jag fick ett kort där men inte blev jag någon mästerjägare för det.

Avatar Fallback

Re: Behöver jag motorsågskörkort?

tallen100  
#327773
Fridolf skrev:Rent generellt så måste jag säga kravet på motorsågsutbildning är ett typexempel på en oftast onödig och värdelös utbildning men som är ivrigt pådrivet av starka lobbyorganisationer som ser en möjlighet att tjäna pengar på utbildningar. Med onödig menar jag att folk som har jobbat med motorsåg sedan barnsben och med all önskvärd tydlighet har bevisat att de behärskar konsten att hantera en motorsåg ändå tvingas till en tidskrävande, kostsam och onödig utbildning för att inte få yrkesförbud.
Nu tycker kanske folk att det här med säkerhet aldrig kan vara fel. Men vart skall vi i så fall dra gränsen? På mitt jobb använder vi ibland motorsåg men även cirkelsågar, kutterfräsar, hyvlar, bandsågar, överhandsfräsar, fingerskarvsfräsar mm. Vi har genomgått motorsågsutbildningen men alla de andra verktygen och maskinerna som oftast är så mycket farligare än en harmlös motorsåg har vi fortfarande ingen utbildning för. Det skulle dessutom vara helt orimligt att på samma sätt som för motorsåg genomdriva en utbildning för var och en av dessa potentiellt farliga verktygen för alla som skall arbeta med dom.

Vi kan inte utbilda bort olyckor med alla verktyg och maskiner så vilka ska vi utbilda oss på?

Undrar dessutom om dessa utbildningar verkligen gör så stor nytta då min erfarenhet är att när ett tillbud eller olycka ändå händer så är det sällan p.g.a. brist på kunskap utan i stället så har någon helt enkelt råkat ha huvudet under armen och inte tänkt sig för. Hur mycket man än utbildar så kommer man aldrig från att folk bara är människor och aldrig kan vara 100% koncentrerad hela tiden.

Nationalekonomiskt är jag inte heller helt säker på att det här med motorsågsutbildning är någon bra ide. Ställt till de fåtal olyckor som sker varje år så ter sig alla de tusentals timmar i produktionsbortfall som utbildningen orsakar som en dyrköpt lösning som mest tjänar till att folk ska kunna slå sig för bröstet och peka på något konkret som de har vidtagit för att visa vilken god människa de är som gått kurs för att minska olyckor.
Räkna man sedan in konsekvens-kostnaderna för alla de jobb som numera, med de nya utbildningskraven, inte blir utförda så är jag övertygad om att motorsågsutbildning inte är någon lysande ide.

Detta är min åsikt och jag vet att den inte är politiskt korrekt. Jag vet också att vi är många som tycker ungefär så här men ofta väljer att inte ta debatten då vi oftast blir avfärdade som mindre vetande. :???:

Nej, nu har jag nog retat upp tillräckligt många så det är bäst jag slutar här.
PS. tänk på blodtrycket gubbar! :lol:

Bra skrivet!! :grin: :grin: Ja i den här tråden är det inte särskilt svårt att reta upp folk :mrgreen: :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Behöver jag motorsågskörkort?

röjar kalle  
#327777 Ja det är det inte. Men djävligt roligt att säga vad man tycker ju mer liv ju mer taggad blir man. :D :D :D :D :D

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).