Motorsåg och handhållet

HVA 550 XPG dör på tomgång

195 inlägg 87594 visningar 27 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

Astrix1  
#322608 Tack för bra info , har kört in min såg på okQ8 akrylat2% på pump ca17:- litern ska se till att alltid tanka akrylat så man slipper problem med soppa byte

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

Nonkan  
#322613 Allt härj i den här tråden består i stor del av nedklankande på elektroninken..

Vi upplever inga större problem där faktiskt. Det som strulat en del de senare åren är att vissa exemplar varit otäta (cylinderfot, insug) , men det har ju inget med Autotune att göra, däremot är den felsökningen betydligt enklare idag.

Det är alltid lätt att skylla på det som är annorlunda, men min upplevelse är att det är det gamla vanliga felet, en viss andel av produkterna som går ut har monteringsfel. Svårt att komma till rätta med i produktion, oavsett vilken produkt, när det behövs manuell handpåläggning vid montering kommer det bli fel.

Avatar Fallback

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

röjar kalle  
#322629 Myra titta vad du har ställt till med nästa gång du får problem med sågen, är det bättre du ringer mig direkt. Istället för att röra upp känslorna så här på skogsforum. :wink: :wink: :wink:

Användarvisningsbild

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

anersimyra  
#322631
röjar kalle skrev:Myra titta vad du har ställt till med nästa gång du får problem med sågen, är det bättre du ringer mig direkt. Istället för att röra upp känslorna så här på skogsforum. :wink: :wink: :wink:
Den här trådstarten är jag oskyldig till.. :o :o ..jag startade en tråd om misstänkt lagerljud i min 550..där hade tyvärr inga samtal i världen hjälpt då sågskrället var helt slut i både lager och cylinder.. :surp: .. :smile:

Avatar Fallback

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

röjar kalle  
#322632 Förlåt :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:

Användarvisningsbild

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

anersimyra  
#322634
röjar kalle skrev:Förlåt :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:
.. 8-X 8-X 8-X 8-X .. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Ånglås pga förgasarvärmen

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#322661
traktorz skrev:
Det kan mycket väl stämma, ifall det var en XPG modell, som ju har både handtagsvärme och förgasarvärme. Lämnar man värmen på i tid och otid, kan det mycket väl hända att sågen råkar ut för s.k. ånglås i förgasaren. Testa med att slå av handtagsvärmen!

Det är väl inte orimligt man ska kunna använda handtagsvärme oavsett väder, vind, tidpunkt eller färg på handskarna. Har du köpt en såg med varma handtag ska väl inte förgasare koka av det?
Förstår inte varför det ens försvaras ett sånt löjligt argument! Kan du inte ha värmen på är det ingen nytta med o betala för det.

Avatar Fallback

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#322703 Fantastiska sågar ni har som inte går sönder i något annat än den elektroniska förgasaren. Mina sågar går sönder lite här.och.lite där,.och då blir det en.tur.till.handlaren. Elektronik eller ej.

Avatar Fallback

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#322704 Om förgasarvärme och Handtagssvärme styrs av samma brytare är det väl inte konstigt att det ena påverkar det andra?

Användarvisningsbild

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#322732
Mangan skrev:Om förgasarvärme och Handtagssvärme styrs av samma brytare är det väl inte konstigt att det ena påverkar det andra?

Även om det bara är en brytare så skall ju konstruktionen vara sådan att förgasarvärmen stängs av, t.ex. med termostat eller PTC-motstånd, om nu inte förgasaren tål den värme som bildas där. Sågföraren stänger ju av om det blir för varmt i handtagen men han/hon kan ju inte känna hur varmt det blir i förgasaren. Håller helt med Mange här: "Har du köpt en såg med varma handtag ska väl inte förgasare koka av det?"

Användarvisningsbild

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

anersimyra  
#323115
IMG_3702.jpg
Glöm inte att byta till det tätare sommarfiltret med 40 my maskor i stället för de tidigare levererade " vinterfiltren " med 80 my.. :smile: :smile:

Avatar Fallback

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

Nisse Husberg  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#323120 Datordiagnos kan vara utmärkt men då skall sågen ha direktkontakt till databasen. I vår moderna tid är det ju fånigt att ta ledigt en hel dag och kuska sågen rent fysiskt till närmaste återförsäljare.

Så systemet är ännu på hälft. Vi väntar på att en 4G-mobilstation byggs in i sågen som tar kontakt till underhållet om det är problem. DÅ kan jag hålla med om att systemet blivit bättre. Inte förrän det.

Vad fasen - vi håller ju på att gå över till grunkornas Internet så det är bara för Husqvarna att hänga med i utvecklingen :-).

(fast jag vet inte om jag vill ha en uppkäftig såg som börjar ha egna åsikter om hur jag skall starta och såga ...)

Användarvisningsbild

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

traktorz  
#323213 Finns en separat tråd om uppkopplade motorsågar, se Ref.

OT:
Ett mer realistiskt scenario i närtid på uppkoppling är en strömsnål blåtandsförbindelse, med sågen som klient och din telefon som hub. En app från Jonsered/Husqvarna eller Stihl, så att du slipper fasan med att behöva släpa dig till fysiskt till närmaste återförsäljare. Appen nyttjar dels telefonens GPS, dessutom radiodelarna för Blåtand, Wi-Fi och GSM/3G/4G.


AutoTune, CarbControl och M-Tronic är bara början, tids nog lär vi få se efterföljare hos flera motorsågstillverkare. Både Zama och Walbro tillhandahåller ju redan förgasare kompatibla med elektronisk styrning.

Ref:
viewtopic.php?f=12&t=21755

Avatar Fallback

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

Nisse Husberg  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#323230 Jag tvivlar inte alls på att det kommer. Ifråga om "fasan" så är det en rent ekonomisk fråga. Vill jag förlora en dags förtjänst på att släpa sågen till ÅF ? Ganska snabbt kommer man då fram till att man hellre köper en ny såg - troligen av annan modell eller annat märke.

Det gäller förstås alla egenskaper hos sågen. Det är viktigt att den skär bra på högvarv (och där klagar jag inte på Husqvarna/Jonsered) men lika viktigt är att sågen går på tomgång. Annars tröttnar man fort på den. Den som sågar på veckosluten kan förstås föra sågen till ÅF men en som sågar varje dag i veckan inklusive veckoslut vill inte förlora en dag. Speciellt som vädret kan hindra att man får ut virket om man slösar med dagarna.

Användarvisningsbild

Re: HVA 550 XPG dör på tomgång

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#323232 Att ha sågen uppkopplingsbar med blåtand har ingen praktisk funktion att föredra om man inte kan göra ändringar i systemets egenskaper.
Då en av systemets största funktioner är att man inte ska göra ändringar utan det ska sköta sig själv ser jag det som rätt meningslöst. Det tar då ut funktionen man är ute efter och kan då hellre ha förgasare som är justerbar till en avsevärt billigare kostnad i både konstruktion och enklare funktion.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).