Sida 4 av 5

Re: Sågen stannar efter 30 sekunder...

Postat: sön 18 jan 2015, 21:02
av Mangan
Nu tog jag från samma dunk som jag kör 550 på, annars var det en ny 1-liters från Aspen när det började tjorva. Men det står väl långt ner på listan över saker man bör misstänka.

Re: Sågen stannar efter 30 sekunder...

Postat: sön 18 jan 2015, 21:24
av jannee
Har du använt vanlig bensin i en motorsågsmotor och sedan gå över till Aspen får man räkna med problem - stora problem. Den info fick jag av min lokala motorsågsförsäljare (Husqvarna)
Enligt honom var Aspen rengörande och skulle lösa ALLA gamla rester som fastnat efter den vanliga bensinen.
Fan tro't
Har kört mina sågar på vanlig högoktanig soppa och blev verkligt avrådd från att bara försöka prova Aspen.
Har m.a.o. ALDRIG provat Aspen.

Re: Sågen stannar efter 30 sekunder...

Postat: sön 18 jan 2015, 21:32
av Mangan
Har kört på Aspen sen jag köpte sågen för 10 år sedan.

Re: Sågen stannar efter 30 sekunder...

Postat: sön 18 jan 2015, 23:48
av Elfving
jannee skrev:Har du använt vanlig bensin i en motorsågsmotor och sedan gå över till Aspen får man räkna med problem - stora problem. Den info fick jag av min lokala motorsågsförsäljare (Husqvarna)
Enligt honom var Aspen rengörande och skulle lösa ALLA gamla rester som fastnat efter den vanliga bensinen.
Fan tro't
Har kört mina sågar på vanlig högoktanig soppa och blev verkligt avrådd från att bara försöka prova Aspen.
Har m.a.o. ALDRIG provat Aspen.


Jag har också fått höra det där och har funderat en del angående påståendet. Det måste gälla för Svensson i villaområdet som häller alkylat i sin såg som stått oanvänd sedan 2008. I det fallet är problemet inte alkylaten egentligen utan snarare stilleståndstiden. Det blir väldigt underlättande för oljebolagen om dylika incidenter aldrig inträffar, därför ser rekommendationen ut som den gör. Troligen kan det vara lika mycket bekymmer med avlagringar som löses upp vid bruk av etanolblandad bensin tillsammans med ej etanolblandad, bensin raffinerad av viss råolja innehåller en viss uppsättning av fraktioner etc och annan bensin från ett annat raffinaderi som har annan sammansättning. Den skillnaden kommer att ställa till lika mycket trubbel i förgasaren men eftersom man som bensinkonsument aldrig vet varifrån (nästan aldrig i af) bränslet kommer kan de näppeligen inte kräva det av användaren.
Jag körde röjsågen på hemblandad 95 oktan i fem år innan jag fattade poängen med alkylat (himmelrike vad gäller doft) och bytte tvärt. Har kört femtio liter alkylat genom den sedan dess, helt utan problem.

Det egentliga problemet anser jag vara att dagens handelsbensin inte klarar av att lagras utan faller sönder. Om man ställer undan en såg i flera år för att sedan tanka upp med alkylat så kan den mycket väl hjälpa till att förvärra misären i förgasaren men det beror nog snarare på att handelsbensinen är så pass instabil. Varannan dunk varannan dag är inget problem i min uppfattning, detta då problemen kommer av att bränslet står lång tid i förgasaren.

I praktiken växlar man inte mellan handelsbensin och alkylat trots att motorerna enligt mig går en aning bättre på handelsbensinen. Det är inte värt ett fåtal kronor litern att lukta bensen efter en dag i skogen!

Re: Sågen stannar efter 30 sekunder...

Postat: mån 19 jan 2015, 12:15
av Mange
Byt inte bränsle i sågarna utan byt bränsle när du byter såg. Om du ska byta bränsle tvunget så se till att sågen är ren o fin innuti. Ingen avlagring, oljekladd i vevhus, koks och sot eller annan skit.

Har sett massor med såg som det bytt bränsle i och de kort därefter skurit.
Detta är av lite olika anledningar. Att de inte justerats rätt är en av dem. Uppeldat skit i sågen en annan.

Detta gäller även vid byte av oljor (om du blandar själv) eftersom deras egenskaper skiljer.

Re: Sågen stannar efter 30 sekunder...

Postat: mån 19 jan 2015, 16:24
av anersimyra
Elfving skrev:
jannee skrev:Har du använt vanlig bensin i en motorsågsmotor och sedan gå över till Aspen får man räkna med problem - stora problem. Den info fick jag av min lokala motorsågsförsäljare (Husqvarna)
Enligt honom var Aspen rengörande och skulle lösa ALLA gamla rester som fastnat efter den vanliga bensinen.
Fan tro't
Har kört mina sågar på vanlig högoktanig soppa och blev verkligt avrådd från att bara försöka prova Aspen.
Har m.a.o. ALDRIG provat Aspen.


Jag har också fått höra det där och har funderat en del angående påståendet. Det måste gälla för Svensson i villaområdet som häller alkylat i sin såg som stått oanvänd sedan 2008. I det fallet är problemet inte alkylaten egentligen utan snarare stilleståndstiden. Det blir väldigt underlättande för oljebolagen om dylika incidenter aldrig inträffar, därför ser rekommendationen ut som den gör. Troligen kan det vara lika mycket bekymmer med avlagringar som löses upp vid bruk av etanolblandad bensin tillsammans med ej etanolblandad, bensin raffinerad av viss råolja innehåller en viss uppsättning av fraktioner etc och annan bensin från ett annat raffinaderi som har annan sammansättning. Den skillnaden kommer att ställa till lika mycket trubbel i förgasaren men eftersom man som bensinkonsument aldrig vet varifrån (nästan aldrig i af) bränslet kommer kan de näppeligen inte kräva det av användaren.
Jag körde röjsågen på hemblandad 95 oktan i fem år innan jag fattade poängen med alkylat (himmelrike vad gäller doft) och bytte tvärt. Har kört femtio liter alkylat genom den sedan dess, helt utan problem.

Det egentliga problemet anser jag vara att dagens handelsbensin inte klarar av att lagras utan faller sönder. Om man ställer undan en såg i flera år för att sedan tanka upp med alkylat så kan den mycket väl hjälpa till att förvärra misären i förgasaren men det beror nog snarare på att handelsbensinen är så pass instabil. Varannan dunk varannan dag är inget problem i min uppfattning, detta då problemen kommer av att bränslet står lång tid i förgasaren.

I praktiken växlar man inte mellan handelsbensin och alkylat trots att motorerna enligt mig går en aning bättre på handelsbensinen. Det är inte värt ett fåtal kronor litern att lukta bensen efter en dag i skogen!
När Alkylaten kom så började jag använda den i mopeden, i mina tre motorsågar, i lövblåsen, i röjsågen, i båtmotorn och det utan några som helst problem. Samtliga maskiner hade gått flera år på handelsbensin. På flera olika företag där jag arbetade gick samtliga över till Aspen utan några som helst problem. Undantaget var basen på ett företag, han hade från säkra källor hört att maskinerna skar i parti och minut. Envist försökte han tvinga personalen att köra på handelsbensin i stället för den " skadliga " Aspen. Självklart vägrade de, basens frustration visste knappt några gränser när han upptäckte att de maskiner som kördes på Aspen inte skar ihop. Envist körde han sin handelsbensin i flera år. Riktigt frustrerad blev han när man påtalade att övriga maskiner tycktes gå bra och må väl av det " skadliga " Aspenbränslet då de inte skurit trots flera säsongers hårdkörning. De första maskiner som till slut packade ihop var basens egna, först hans " älskade " Tanakaröjare, sen hans vidriga lövblås Billy goat. Basen och jag stötte sen på varandra på olika företag genom åren, envist höll han sig till den vidriga Billy Goaten. Den jävla maskinen " förföljde " mig från 1986 fram till 2006 då den barmhärtigt nog slaktades.. :smile: :smile:

Re: Sågen stannar efter 30 sekunder...

Postat: mån 19 jan 2015, 23:24
av traktorz
Alkylat-bränslet är det minst problematiska att köra på, oberoende av vad som tidigare sågen körts på. Är det något som innehåller lösningsmedel, så är det handelsbensinen med alkoholer, tvivelaktiga aromater, mm.

Re: Sågen stannar efter 30 sekunder...

Postat: mån 19 jan 2015, 23:44
av Seb macahan
Har inte tråden tappat fokus? Har du hittat felet än Mangan?
Teorier om blåa lågor någon? När mina sågar har strulat har jag börjat med o byta stift, sen kollat filter och slang.
Att den går en kort liten stund tycker jag tyder på strul med luft i bränslet eller undertryck i tank men det kan ju vara annat. Kan det vara någon packning som läcker så du får ner oförbränd soppa i vevhus och därav blåa lågor. Men den enda packning där emellan ä väl kolvringarna. Hur som helst så ska vi väl avhandla akrylat vs kol- och bly lunga bensin i en annan tråd?
Men EN fråga till akrylat vägrare, får ni inte ont i huvudet efter en dags körning?

Re: Sågen stannar efter 30 sekunder...

Postat: tis 20 jan 2015, 00:21
av Blivande snickare
Tvärtom, får värk i pannbenet av aspen avgaserna! :???:

Re: Sågen stannar efter 30 sekunder...

Postat: tis 20 jan 2015, 08:02
av Mangan
Stiftet är relativt nytt, just bytt bränslefilter och slang. Och eftersom man var tvungen att riva hela sågen för att byta slang, så har jag säkert tagit sönder något. Förutom svänghjulet, som saknar tapp numera. :( Jag tycker den går hyfsat första 5-10 sekunder efter uppstart. Den hinner ju inte bli varm, utan den går sämre och sämre för att sedan dö efter kanske upp till en minut om man ger halvgas. Tomgång stannar tvärt.

Aspendiskussionerna finns det tusen trådar om redan! :)

Re: Sågen stannar efter 30 sekunder...

Postat: tis 20 jan 2015, 09:08
av Brumsten
Hej, blå lågor vid ljuddämparen tyder på felaktigt tändläge, byt svänghjul.
Om inte det hjälper och förgasare och insugsgummit är ok, då är tändspolen nästa sak att kolla.
Det kan finnas en del andra felkällor som tex. för högt vevhustryck, men det är ovanligt på små motorer.
Även en fastsotad kolvring ger upphov till liknande problem.
Kämpa på!
Ha de.

Re: Sågen stannar efter 30 sekunder...

Postat: tis 20 jan 2015, 10:55
av Ile62
Tricket, med vilket jag har lossnat ett kinkigt svänghjul: häng sågen i luften lågt över golvet av svänghjulet med hjälp av snör eller stark rev. Denna ryms bakom svänghjulet. Skruva svänghjulsmuttern upp lite högre än kamaksels topp. Bäst vore att ersätta den originala muttern med en annan mutter. om den finns till hand. Då kunde den originala muttern vara bara lite utskruvad. Slå flera gånger lätt med hammaren på muttern.

Re: Sågen stannar efter 30 sekunder...

Postat: tis 20 jan 2015, 18:20
av Mange
Blå låga har jag nog aldrig fått till vid inpassning av svänhjul. Kanske det har med det att göra om du inte haft det innan.

Det är supernoga att svänghjulet sitter rätt. Kilen är där för att se till att det blir rätt läge och om inte kilen är där så blir det bra mycket svårare.

Jag märker upp det så jag vet hur det ska sitta, Ser till att vevaxel inte flyttar sig, inte heller svänghjul får flytta sig. Det är supernoga med placering och det krävs lite vana att få till det rätt.

Re: Sågen stannar efter 30 sekunder...

Postat: tis 20 jan 2015, 20:50
av Mangan
MIsstäkte att det var rätt noga. Hade sägen gått bra innan kunde man väl pröva sig fram, men nu är det två el och då rä det ju värre.

Re: Sågen stannar efter 30 sekunder...

Postat: ons 21 jan 2015, 09:48
av Ile62
På min 2045 är tappen vid svänghjulet numera själva tillvärkad. Samma förlust av tappen som här beskrivits hade hänt. Jag tog en liten spik och filade därav en lämpligen stor tapp. Tappen sattes i kamakselns fåra med lite smörja för att hålla den på plats. I svänghjulet gnaggade jag med miniborr en motsvarande fåra i det ställe, där tappen hade varit. Systemet passade ihop och har hållit nu två år.