Motorsåg och handhållet

Köra 346'an på Aspen eller vanlig bensin?

82 inlägg 37846 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Köra 346'an på Aspen eller vanlig bensin?

LiddeLidman  
#22623 Jaha, då har jag äntligen fått min efterlängtade 346XP. Jag köpte en dunk Aspen 2t och startade upp sågen på det, lät den gå på tomgång någon minut innan jag provade att varva upp den lite. Den gick hur fint som helst. Bättre än väntat, spciellt då sågen enligt uppgift är justerad efter vanlig bensin.

Jag har läst "miljöbränsle-tråden" men den var lite gammal så jag tänkte att jag startar en ny.

Så till min fråga; finns det nån risk att köra sågen på Aspen om den nu skulle vara justerad efter vanlig bensin? Den gick ju bra på alkylaten men jag frågar ändå, för säkerhets skull. Min handlare sa att det inte skulle vara nån fara alls, han visade hur jag skulle justera sågen ifall den skulle svara dåligt på gaspådrag och så, men den gick ju hur bra som helst, tyckte jag. Men som sagt, det är bäst att höra med Er experter här på forumet också.


// Lidde



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback
M_M  
#22624 Om man ställer ner toppvarvet en aning borde den väl hålla bättre, eller?

Avatar Fallback
Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22634 Jag har aldrig använt annat än Aspen till våra senaste sågar från
det de har varit nya.
Vanlig besin ryker och luktar, sen slipper du att blanda själv :)

Avatar Fallback
sodoff  
#22635 Mina sågar kommer från Bengts motorservice i skeppshult.

346an jag har är trimmat och har aldrig gått på annat än Aspen.


Funkar kanon så varför hålla på att strula med att blanda själv?

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22638 Kör på Aspen!
Både för dig,sågen o miljön

finns dom som vill blanda själva o tycker det är bättre, o då får dom göra det

Aspen ger ju givetvis fortfarande ut avgaser
men enligt min erfarenhet så är sågen mer lättstartad och avgaserna luktar mindre

så på mina såg kör jag Aspen

Användarvisningsbild

Re: Köra 346'an på Aspen eller vanlig bensin?

maccall  
#22645
LiddeLidman skrev:Jaha, då har jag äntligen fått min efterlängtade 346XP. Jag köpte en dunk Aspen 2t och startade upp sågen på det, lät den gå på tomgång någon minut innan jag provade att varva upp den lite. Den gick hur fint som helst. Bättre än väntat, spciellt då sågen enligt uppgift är justerad efter vanlig bensin.

Jag har läst "miljöbränsle-tråden" men den var lite gammal så jag tänkte att jag startar en ny.

Så till min fråga; finns det nån risk att köra sågen på Aspen om den nu skulle vara justerad efter vanlig bensin? Den gick ju bra på alkylaten men jag frågar ändå, för säkerhets skull. Min handlare sa att det inte skulle vara nån fara alls, han visade hur jag skulle justera sågen ifall den skulle svara dåligt på gaspådrag och så, men den gick ju hur bra som helst, tyckte jag. Men som sagt, det är bäst att höra med Er experter här på forumet också.


// Lidde


Nu måste det vara någon som har sniffat för djupt i bränsledunken!

En Husqvarna såld i Sverige är justerad för att gå på Alkylatbränsle, t.ex. Aspen, från fabrik. Sedan säger din handlare att du måste köra på Aspen för att garantin skall gälla (vilket han har fel i), men sedan har han uppenbart justerat om sågen åt dig eftersom den nu är justerad för vanlig bensin..? Jag får inte ihop dessa delar alls, något måste bort...

Men för att svara på din fråga, om jag har förstått allt rätt brukar man behöva göra bränsleblandningen något magrare (mindre soppa per luft) för att sågen skall varva ut ordentligt med Alkylatbränsle. Det betyder att om din såg är justerad för vanlig bensin går den nu något fett när du kör den på Alkylat. Att köra en ny såg något fett under inkörningen, samt att inte låta den fullgasvarva utan belastning brukar vara precis vad som rekomenderas, om man nu alls skall bry sig om någon inkörning.

Men justera om förgasaren om en 5-10 tankar så att du inte kör på alltför fet blandning för länge, men låt din handlare göra det så att han inte kan gnälla på att du gjort fel, och de flesta handlare brukar bjuda på den justeringen. :D

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22648 Jag tycker du ska ta dit sågen till din ÅTF o låt han ställa den när du kört 10 tankar eller nåt..

Användarvisningsbild
LiddeLidman  
#22651 Ok, tack för alla svar. Den går alltså lite fett nu och om jag har förstått det rätt så är det bara bra när sågen är ny? OM man ska justera den lite snålare sen efter några tankar, är det då "H" man skruvar IN? Eller måste man pilla på "L"-skruven också?

// Lidde

   TS
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22654 OK.

H är Huvudmunstycke o reglerar Högfart, när sågen går med fullt öppna spjäll.

L är reglerar lågfart o aaccelleration.

Gå till tillverkarens hemsida o läs på, de förklarar bättre än jag.

Walbro

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22667
sodoff skrev:Mina sågar kommer från Bengts motorservice i skeppshult.

346an jag har är trimmat och har aldrig gått på annat än Aspen.


Funkar kanon så varför hålla på att strula med att blanda själv?

lägg gärna ut bilder på hur den är trimmad

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22668
LiddeLidman skrev:Ok, tack för alla svar. Den går alltså lite fett nu och om jag har förstått det rätt så är det bara bra när sågen är ny? OM man ska justera den lite snålare sen efter några tankar, är det då "H" man skruvar IN? Eller måste man pilla på "L"-skruven också?

// Lidde

om du tar av kåpan och tittar på din fina kinesika förgasare från zama så skall du se att den går bara att justera med ett kvartsvarv på både låg varv och högvarv
sen kan man öppna manualen och läsa.

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22670
Röjkvist skrev:Jag har aldrig använt annat än Aspen till våra senaste sågar från
det de har varit nya.
Vanlig besin ryker och luktar, sen slipper du att blanda själv :)

aspen både ryker och luktar gammal härsken vegolja

Användarvisningsbild
Robin  
#22675 Vad kostar en dunk aspen 2T? Har alltid kört med vanlig 95 och blandat själv med biltemas 2t.

Avatar Fallback
M_M  
#22677
Vad kostar en dunk aspen 2T?


Tror jag betalar 95:- inkl moms.

Användarvisningsbild
Robin  
#22678 Är det 5 liter då? Då kanske man ska börja köra på det och sluta söla :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).