Strandklinga filning

Husqvarna
 Svara  8 inlägg  3778 visningar  3 följer

Strandklinga filning

#308934 Någon som har goda tips om filning av Strandklingor. Har körd dom två jag har en tid, och måste ta dom ett tag. Har varit toppers :grin: Har maskin, Stihl USG med slipsats för röjklingor, men det verkar som Strandklingan har andra vinklar än mina gammla Stihlklingor.

TS

Re: Strandklinga filning

#308938 Fil och höger hand? :wink:

#308972 Kan du inte ställa vinklarna efter klingorna, eller har du kört för hårt i sten?

#308983 Själv är jag helkass på att fila men Strandklingan filar jag ca 5 till 10 grader, Maxiklingan var det 15 grader som gällde.
Dessutom lutar jag filen framåt så att jag får fram en stor spånvinkel, risken blir då att klingan äter lite väl bra - gäller att ha varv på skrotet.

JensSkoog skrev:Någon som har goda tips om filning av Strandklingor.

Filningen praktiserade jag för hand ute i skogen i höstas då jag efter att ha köpt en strandklinga körde ca 60 tankar med denna enda klinga och filade om det behövdes i samband med rast.
Jag följde den information som finnes medskickat när man köper klingan. Jag använde filmall med 5,5 mm rundfil samt någon gång i bland plattfil för att ta radien på tandryggen.
Fördelen med att fila samma klinga man röjer med när man är ute i skogen att man tjänar in tiden det tar att demontera klingan, vilket är onödigt, samt att man med engång får respons på den filning man har gjort. På så vis så rättar man själv sitt filande tills man blir nöjd.
Filningen är inte tidsödande tycker jag, och vinklingen av filmallen för att reglera
"höknäbben" på klingan enligt instruktionen ger resultatet hur pass självmatande sågklingan skär i materialet. Stödet var en älgbetad aspbuske sådana fanns det gått om.

#308987 Jag skränker också klingan när det behövs i skogen, Strandklingan är lättare att skränka än Stihlklingan som är så styv Strandklingan är ju tunnare så därför går det lättare tror jag.

#308992 Har samma erfarenhet som rokon. Låter man bli att stensåga så är det otroligt vad klingan håller länge. Röjde själv ca 30ha i somras och klingan har hälften kvar. :smile:

#308995 Kul att höra, ja min klinga är fortfarande i god form och skall få fortsätta sin tjänst nästa höst igen. Jag köpte efter ett tag en till i reserv, men tog aldrig med den ut i skogen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
TitelStatistikSenaste svaret
Filning av yxa av Rasmus Linnér - mån 01 maj 2017, 20:25
i Motorsåg och handhållet
11 svar
2089 läst
av The Boxer     
tis 02 maj 2017, 20:46
Filning av jnos - tor 17 feb 2011, 20:16
i Motorsåg och handhållet

12
26 svar