Motorsåg och handhållet

Kedjesmörjningen HVA 445II, trimma?

7 inlägg 4389 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kedjesmörjningen HVA 445II, trimma?

masyngel  
#305209 Andra tråden för i kväll...

Jag har en 445:a som duger bra för mina behov, fäller för att få ved.

Jag sågar död ek samt oliv, hårda trädslag. Sågen kom med ett 18 tums svärd, fick frågan om jag ville byta till ett kortare. Då jag hade ett 15 tum behöll jag det, då det kan vara bekvämt att ha vid grövre träd.

Noterade att 18 tums svärdet verkade bli varmt, samt såg slitage ganska tidigt.
Jag föredrar det kortare svärdet (är van vid den längden när man viftar omkring i skogen, med mycket branter och mer sten än i småland.)

Min fråga är: - Då oljepumpen är fast, kan man öppna upp flödet någonstans?

Tack på förhand.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Kedjesmörjningen HVA 445II, trimma?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#305287 Fråga du vid köpstället hur de gör för att få det att funka.
Jag vet inte...

Det är precis de klara smörja till 15".
O andra sidan så är 15" i överkant om den sågen ska hålla.

Har du 18" och går o hugger ek där du behöver 18" kommer den inte o bli gammal. Normalt sett är det 70cc till det annars tar det en evighet o knäcker 45cc sågarna...
Men det klart har man 1 träd och har en dag på sig så kanske...

Användarvisningsbild

Re: Kedjesmörjningen HVA 445II, trimma?

JörgenO  
#305293 Köpte du sågen ny?
När jag köpte min för två år sedan levererades den med 13"-svärd.
Min känsla är att 13" är ganska lagom för den sågen. Jag provade en gång med ett 16"-svärd för att kapa ved men det tyckte jag inte den orkade med.

Användarvisningsbild

Re: Kedjesmörjningen HVA 445II, trimma?

totte  
#305319 Och för att svara på den direkta frågan: Nej, på en såg med oljepump som inte kan justeras går det inte att få nån ökad smörjning. Att leverera en sån såg med 18" är rent oansvarigt, den klarar inte av det.

Avatar Fallback

Re: Kedjesmörjningen HVA 445II, trimma?

åberg  
#305356 Död ek samt oliv... Låter som masyngel har masat sig rätt långt från Dalarna? :smile:

Avatar Fallback

Re: Kedjesmörjningen HVA 445II, trimma?

masyngel  
#305463 Hej mina Gurus!
(Det var farsan som började masa sig söderut, men han kom bara till Stockholm. Jag hamnade till slut så långt ner i europa som det bara går... Sicilien.)

Då förstod jag rätt, 18 är alldeles för mkt. Det var ett bekvämt svärd, då man ofta bara kommer åt från ett håll, det är brant och stenigt här. Jag är fd verktygsmakare så fila är jag ganska bra på...

Som Mange sade, jag har tid med de grova träden. En kastad kubik på pickisen säljer jag för 120 euro.
Nu är det ju inte effektivt med svenska mått mätta... jag klyver ju med yxa.

Jag köpte sågen ny i april och tog några grova ekar, sedan bytte jag till kortare svärd. När det kroknade (kom från gamla sågen) bytte jag till det långa, sedan blev det sommar och den avslutade jag med att slita av mig hälsenan. Så så himla många kubik har det inte blivit.

Det är först nu då jag haltar runt och försöker tjäna pengar som det blev aktuellt igen.

Jag tackar, ska fråga min handlare hur han tänkte samt få honom att sälja mig ett kortare svärd med rabatt... ha ha ha...

(Det mesta här är ju runt 30 cm förutom rotbitar, ekarna är annorlunda, växer ofta med 3-4 stammar.)

   TS
Avatar Fallback

Re: Kedjesmörjningen HVA 445II, trimma?

masyngel  
#305473 Glömde en sak...

Jag har noterat att här i Italien samt i Usa säljer man vilken HVA som helst med 15" svärd... minns någon Youtubekommentar om att "44o eller 445 var känd för att ha kass oljepump".

Ja ja, så kan det vara.

Jag kollade på en Stihl 251 som nog också hade 15", men då priset var fel samt maskinen tysk så studerade jag inte vidare huruvida oljepumpen gick att reglera.

Min handlare hade en HVA 545 som jag blev sugen på, till samma pris som tysken... nästa gång kanske?

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).