Sida 1 av 1

Dagens moderna sågar!

Postat: lör 13 dec 2014, 10:55
av Pensionär
Hur är det med dagens moderna sågar där det finns självställande förgasare och kretskort och allt vad det nu är?

Kan man lämna en sån såg i skogen över natten i -20 grader?
För i tiden var det ju otänkbart att man tog hem sågen, den låg ju ute hela vintern tills jobbet var klart.
På 60 talet så var det ganska vanligt att den som kom först till skogs gjorde upp en brasa och plocka fram sågarna undan granarna så att de fick börja tina upp.

Re: Dagens moderna sågar!

Postat: lör 13 dec 2014, 11:07
av JörgenO
Dagens sågar är så lätta att man kan bära med dem hem!?

Re: Dagens moderna sågar!

Postat: lör 13 dec 2014, 11:18
av Pensionär
Jo men det var inte svar på min fråga.
Sågarna har vart tillräckligt lätta att bära hem i flera decennier men det finns ändå massor av situationer då jag vill lämna sågen i skogen över natten.

Vad jag vill ha svar på är om sågen kan ta skada av att lämnas ute i kyla,snö, regn å dylikt.

Re: Dagens moderna sågar!

Postat: lör 13 dec 2014, 11:24
av Mangan
Jag lämnar min 550 över natten ute. Snö, regn och dylikt inga problem. Kyla har jag inte möjlighet att testa. :(

Re: Dagens moderna sågar!

Postat: lör 13 dec 2014, 11:27
av anersimyra
Visst kan de lämnas ute, självklart är det bra ju bättre man täcker över dem, regn följt av minusgrader mår inget bra av. Jag förvarar täckt i kallföråd, och rengör sällan.
Mvh Anders.

Re: Dagens moderna sågar!

Postat: lör 13 dec 2014, 11:35
av traktorz
Bra fråga, men kondensatortändsystem har ju funnits länge, i flera decennier, på motorsågar. Så visst elektroniksystem kan fungera vid minusgrader.

De nya sågarna du förmodligen tänker på är de som pytsar bränslemängden elektromekaniskt och som därmed har givare, kontroller och minne. Visst, sådana kretsar specas industriellt i tempintervallet -40C till +100C, medan militärt -55C till +125C.

Alltså torde vinterkyla inte vara något problem. Inget batteri behövs heller vars kemiska kapacitet avtar med kylan.

Gissar att dessa nya sågar behöver nåt ryck extra för att likt ur en cykeldynamo, väckas ur sin dvala med en strömpuls och ställa in startsekvensen.
Är väl kedjeoljans viskositet som är största problemet vid kyla, samt operatörens egen utrustning för köldtålighet.

Re: Dagens moderna sågar!

Postat: lör 13 dec 2014, 11:38
av isteskog
Jag brukade ha en kraftfodersäck som jag stoppade sågen. Kör man sågen innan man täcker över den så startar den lättare. De gamla modellerna var svårstartade om man körde tanken tom och tankade utan att starta om den. Vet inte hur de nya modellerna är, för nuförtiden tar jag hem sågen mest pga stöldrisken.

Re: Dagens moderna sågar!

Postat: lör 13 dec 2014, 12:19
av Valmet6400
Lämnar också min 550 i skogen, ur och skur. Upplever att det är desamma med de 550:in jag haft, som med tidigare motsvarande, att de är svårstartade om man lämnar dem som tidigare nämndes, utan att dra igång den innan man lämnar den.

Re: Dagens moderna sågar!

Postat: lör 13 dec 2014, 12:28
av traktorz
Är nog alltid bra att ha bränslet framme i filter, kanaler, och pump. Annars kan fuktig luft i fickor kondensera mot kall metall och fälla ut fukt, som ödelägger önskad bränsleluftblandning, såsom speciellt vid uppstart.

Re: Dagens moderna sågar!

Postat: lör 13 dec 2014, 19:31
av machonisti
Bär alltid hem sågen och undviker en massa problem.

Re: Dagens moderna sågar!

Postat: lör 13 dec 2014, 20:06
av th
traktorz skrev:De nya sågarna du förmodligen tänker på är de som pytsar bränslemängden elektromekaniskt och som därmed har givare, kontroller och minne. Visst, sådana kretsar specas industriellt i tempintervallet -40C till +100C, medan militärt -55C till +125C.

Det är nog inte komponenterna som är problemet när temperaturen varierar utan snarare lödningarna mellan komponent och kretskort. I modern elektronik följer man ett EU-direktiv från 2002 som heter ROHS (Restriction of Hazardous Substances Directive), som bl.a. förbjuder användning av bly i lödtenn. Tyvärr medför detta att lödfogarna blir mindre flexibla och kan spricka vid temperaturvariationer, samt att det kan utvecklas "morrhår", dvs. ledande trådar som växer fram och kan orsaka kortslutning mellan två lödningar.

Det finns olika metoder för att komma runt detta, men vissa branscher som tillverkar systemkritisk elektronik som inte enkelt kan repareras, t.ex. medicin- och rymdindustrin, har fått undantag för dessa regler.

Bilelektronik är tyvärr ett sorgligt exempel på att kunskapen inte alltid når dit den behövs, jag har t.ex. lött om flera trasiga delar i mina Saab:ar, där man bara genom att öppna och titta på konstruktionen ser var felet borde finnas.

Re: Dagens moderna sågar!

Postat: lör 13 dec 2014, 21:12
av Mange
Valmet6400 skrev:Lämnar också min 550 i skogen, ur och skur. Upplever att det är desamma med de 550:in jag haft, som med tidigare motsvarande, att de är svårstartade om man lämnar dem som tidigare nämndes, utan att dra igång den innan man lämnar den.

Hur många har du haft?