Motorsåg och handhållet

problem med 242 XPG

13 inlägg 9687 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

problem med 242 XPG

TimberJack  
#1227 Jag har problem med tomgången på min husqvarna 242 XPG. Om jag låter sågen stå på tomgång en längre tid så så ökar tomgången eller minskar så att sågen dör. tomgången växlar också om jag håller sågen i olika lägen.
Sågen är varmkörd och väl rengjord. L och H skruven är enligt grundinställning.
Är det någon som känner igen detta problem?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

242

swe#kipp  
#1228 vad har du uteslutit som fel på den ??

kollat membran ?
kollat efter luftläckor ?
kollat bränlsefilter ?

/Kristoffer

Avatar Fallback

Re: 242

TimberJack  
#1231
swe#kipp skrev:vad har du uteslutit som fel på den ??

kollat membran ?
kollat efter luftläckor ?
kollat bränlsefilter ?

/Kristoffer


Jag har inte uteslutit något ännu.
Hur vet jag om membranet är OK? Är det något man kan se eller är det bara att byta. Jag tycker det ser ut att funka.

Luftläcka kan det också vara eftersom toppkåpan bara skruvas fast med två skruv eftersom gängan är utsliten i tredje skruven.

Bränslefilter har jag inte kollat.

Tack för tipsen. Jag ska kolla bränslefilter och luftläcka. Vet du om det finns någon renoveringssats för denna förgasare med dom vanligaste slitdelarna? Vore praktiskt.

Jag är inne på att byta in sågen mot en 346 men jag kanske ska ge den en chans till.

   TS
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1232 Låter som en luft läcka i vevhus tätningarna.

Användarvisningsbild

vevhuset

swe#kipp  
#1233 jag håller med Mange, men kolla hur membranet ser ut är det väldigt slappt så att säga kan det vara värt att prova att byta, ett förgasar kit kostar ca:150 spänn, så det är ju inte så dyrt ,,, Men som sagt det låter mer som en luft läcka ,,

Avatar Fallback
TimberJack  
#1236 Tack för svaren!
Jag provar med förgasarkit. Det kan vara värt ett försök.

Vevhus tätningarna? Menar du läckage i den stora packningen som delar såghöljet på mitten? ( Dålig beskrivning men du kanske förstår vad jag menar). Eller kan det vara läckage där vevaxeln går igenom höljet?
Är detta någorlunda lätt att fixa själv, eller är det då dags att nyinvestera?

   TS
Användarvisningsbild

vevhuset

swe#kipp  
#1237 Är du lite händig så kan du nog fixa det själv, 242:an är ju en riktigt trevlig såg så det kan det ju vara värt ,,,

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1240 Jo, jag menar vevhuslagerns tätningar.
Dessa har en tendens att bli slitna, torra etc...
Inget kul jobb, man får riva hela sågen. Göra detta på verkstad blir dyrt, men med lite klurande så får du nog isär det. Banka inte på vevaxlen bara...
Lägg hela blocket i frysen i stället. (utan att den respective ser det, kanske..)

Avatar Fallback
TimberJack  
#1241 Det låter jobbigt! Hoppas det räcker med förgasarkit. Jag har sprängskissen på sågen så jag skulle kunna göra ett försök.
Finns det något sätt att säkert avgöra att det är luftläcka innan man plockar isär sågen?

   TS
Användarvisningsbild

luftläcka

swe#kipp  
#1242 Du kan provtrycka den, innan du skruvar isär, om du har tillgång till utrustning för det !!
Mange kan nog berskriva hur du skall göra :)

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1243 Finns ett enkelt sätt.
Att spreya såpvatten runt tätningen o dra runt motorn.
Inte det bästa sättet, men funkar..
OBS. det ska inte synas några vassa kanter revor etc..

Provtrycka ger bättre resultat, men betydligt krångligare.

Avatar Fallback
TimberJack  
#1260 Jag bytte förgasarkit, luftfilter, bränslefilter och tändstift. Sågen verkar gå hur fint som helst nu. Håller tomgången jämn oavsett hur jag håller sågen. Jag har inte provkört heldag i skogen ännu så jag ska inte ropa hej ännu, men det verkar lovande. Hoppas jag slipper byta lagren, men tack för informationen om hur man går tillväga.

   TS
Användarvisningsbild

Bra

swe#kipp  
#1269 Va bra att det funkar ,, har du hunnit testa den skogen ännu ??

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).