Motorsåg och handhållet

Stihl ms 201 M-tronic

241 inlägg 102587 visningar 30 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Stihl ms 201 M-tronic

JensSkoog  
#326732
Rank skrev:Ni som inte får en MS 192 at dra en 1,3 mm kjede, test med en fabrikk ny kjede!
Orker den inte er det noe feil med sagen. Antar at dere bruker PM og ikke PS.
Om man tar ned rytterne for mye er det vanlig at den ikke orker.

Den drar 1,3, men sågen är vassare med 1,1! :grin:

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Stihl ms 201 M-tronic

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#326736 Jag har monterat 1,3 på ett antal 192 nu och det funkar bättre enligt kunderna. Det märks för de hämtar inte svärd o kedjor lika ofta...
Kan inte se varför den inte skulle dra det?

Avatar Fallback

Re: Stihl ms 201 M-tronic

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#340161
Brumsten skrev:
550 skrev:Man tycker att HVA borde ha lite erfarenhet från 339XP... Har aldrig kört någon sådan själv, men jag blev mycket förvånad när de slutade sälja 339. Trodde att det skulle komma en bättre uppföljare, men det har dröjt länge nu :sad: Stihl behöver konkurrens inom segmentet, om det inte finns någon annan tillverkare som gör proffssågar i samma storlek som 201an!?

Du får nog hålla dig till Elmia, det tar tid att göra nya verktyg för produktionen av en ny sågmodell.
Dessuton var 339:an en modell som inte klarar dagens miljökrav, men jag blev lika förvånad när en
tjej jag aldrig friat till gifte sig med en annan, trodde det skulle komma en ny och det gjorde det.
Så ge inte upp.


När jag läste vad @brumsten skrev så hoppades jag det skulle komma en ersättare till 339 snart, men inget sett än så länge. Har jag missat nåt?

Användarvisningsbild

Re: Stihl ms 201 M-tronic

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#340163 Du får väl ta en 439 då?

Såg att 562 var i produkt utbudet med här nu.

Användarvisningsbild

Stihl ms 201 M-tronic

traktorz  
#340204 En 39cc såg som antingen kör 91VXL kedja eller H30, det skulle vara trevligt. Försedd med ett 13" lättviktssvärd så skulle den kunna bli tillräckligt mycket lättare än en 50cc standardsåg (läs 550XPG) med 15" svärd och H25 kedja. Får gärna ha en AutoTune förgasare dessutom, men konventionell går bra.

Starkare än trådens MS201 (35-kubikare), men förmodligen även tyngre.

Användarvisningsbild

Re: Stihl ms 201 M-tronic

machonisti  
#346516 Funderar på inköp av ny såg till äldsta sonen. Nu finns ju inte 200 till salu längre. Gick in i butiken i dag men blev bara yr.
Skall jag lägga pengarna på den gamla typen av 201 som man kan ställa själv eller 201 som man inte kan ställa (var visst den som hette M-tronic)???

Avatar Fallback

Re: Stihl ms 201 M-tronic

Hema  
#346534
machonisti skrev:Funderar på inköp av ny såg till äldsta sonen. Nu finns ju inte 200 till salu längre. Gick in i butiken i dag men blev bara yr.
Skall jag lägga pengarna på den gamla typen av 201 som man kan ställa själv eller 201 som man inte kan ställa (var visst den som hette M-tronic)???

M-tronic är som Husqvarnas Autotune. Jag har då inte sett några direkta klagomål på på nätet av Stihls M-tronic eller 201:an heller för den delen. Så det beror väl lite på priset vilken du väljer att ta. Får man fråga hur stor skillnad det är mellan de två i pris?

Användarvisningsbild

Re: Stihl ms 201 M-tronic

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#346569
machonisti skrev:Funderar på inköp av ny såg till äldsta sonen. Nu finns ju inte 200 till salu längre. Gick in i butiken i dag men blev bara yr.
Skall jag lägga pengarna på den gamla typen av 201 som man kan ställa själv eller 201 som man inte kan ställa (var visst den som hette M-tronic)???


Köp den nya!!! Ingen tvekan alls. Det är MYCKET stor skillnad på dem. 201 med M-tronic är lika bra eller bättre än gammal 200:an.

Användarvisningsbild

Re: Stihl ms 201 M-tronic

machonisti  
#346603 M - tronicen var nog dyrare men det kan jag leva med bara sågen är bra. Den slutgiltiga prislappen är inte diskuterad ännu.
Ekhaga: jobbar du dagligen med din tronic?

Användarvisningsbild

Re: Stihl ms 201 M-tronic

JensSkoog  
#346614 Min kompis som har hollit sig till 50cc sågar i många år, MS026, MS260 och 261, köpte sig en 201 M-tronic en tid tilbaka, och nu använder han den i det mesta och är mycket nögd, och han har definitivt inte ångrat det lilla extra :grin:

Användarvisningsbild

Re: Stihl ms 201 M-tronic

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#346618 Håller med Ekhaga! köp 201 m-tronic! jag har själv haft 3 ms 200 och 2st ms 200T, och skulle jag få välja idag så skulle jag inte tveka en sekund på att köpa 201 m-tronic! fick låna en sån i ca 2 månader och är helt såld! mina fem cent! :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl ms 201 M-tronic

machonisti  
#346626
Huggarn skrev:Håller med Ekhaga! köp 201 m-tronic! jag har själv haft 3 ms 200 och 2st ms 200T, och skulle jag få välja idag så skulle jag inte tveka en sekund på att köpa 201 m-tronic! fick låna en sån i ca 2 månader och är helt såld! mina fem cent! :smile:

Tack! Huggarn. Man måste tro på ny teknik men ibland kommer man på sig själv som Tomas tvivlaren.

Avatar Fallback

Re: Stihl ms 201 M-tronic

Hema  
#346629
machonisti skrev:
Huggarn skrev:Håller med Ekhaga! köp 201 m-tronic! jag har själv haft 3 ms 200 och 2st ms 200T, och skulle jag få välja idag så skulle jag inte tveka en sekund på att köpa 201 m-tronic! fick låna en sån i ca 2 månader och är helt såld! mina fem cent! :smile:

Tack! Huggarn. Man måste tro på ny teknik men ibland kommer man på sig själv som Tomas tvivlaren.

Lite skeptism är aldrig fel.

Användarvisningsbild

Re: Stihl ms 201 M-tronic

machonisti  
#346652
Hema skrev:
machonisti skrev:
Huggarn skrev:Håller med Ekhaga! köp 201 m-tronic! jag har själv haft 3 ms 200 och 2st ms 200T, och skulle jag få välja idag så skulle jag inte tveka en sekund på att köpa 201 m-tronic! fick låna en sån i ca 2 månader och är helt såld! mina fem cent! :smile:

Tack! Huggarn. Man måste tro på ny teknik men ibland kommer man på sig själv som Tomas tvivlaren.

Lite skeptism är aldrig fel.

I synnerhet när egen plånbok är inblandad :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Stihl ms 201 M-tronic

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#346703 Ja, nästan varje dag är min 201:a M-tronic igång. Mycket nöjd. Fantastiskt lättstartad. Bra driv i den direkt men ännu bättre efter en liten stund (30 sek). Bra avvibrering. Köpte den i januari och hittills har inget gått isönder.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).