Motorsåg och handhållet

Stihl ms 201 M-tronic

241 inlägg 102562 visningar 30 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Stihl ms 201 M-tronic

Fredrik Reuter  
#326228 Hej,
Ja, de finns ute till försäljning hos ÅF (sedan om de resp ÅF har dem i lager är nog en annan sak).
Kan också berätta lite i smyg att i slutet av månaden kommer skogsforum att lotta ut en MS 201 C-M bland de medlemmar som vill vara med och fylla i årets medlemsenkät! Så är ni sugna på en MS 201, håll utkik om någon vecka! :-BD

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Stihl ms 201 M-tronic

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#326269 Ok! Vore kul å höra hur dom funkar! Är så jävla less på min t540!!! Från början till slut har den gått som ett lass skit trots två garantireparationer!! ska lämna in den igen nästa vecka, blir det ingen ordning på den då då ska jag kasta den på tippen!!

   TS
Avatar Fallback

Re: Stihl ms 201 M-tronic

550  
#326270
traktorz skrev:Jag har även märkt, dels på PMM3, dels på .325" att när det bara blir sågspån, då är det dags att ge ryttarna en omgång. Har tidigare varit noga med ryttarmall, men tar nu på fri hand lika många drag med plattfilen på vardera ryttare. Tycker mig få till önskat bett i dessa kedjorna.


Den klena filen (4.0 mm) är tråkig att fila med också. Den vill ju böja sig när man tar i lite, som man är van vid :smile:

traktorz skrev:Ja, det var de tankarna jag också hade. Är det på små-Stihlar typ MS200/MS201 du refererar till?


Japp. Efter någon dag med 201an så tycker man 13" på Husqvarnan känns lite kort. Innan tyckte jag 15" var mest i vägen, men har börjat ändra mig lite. Inte bara på grövre träd är det skönt att ha räckvidd med svärdet. Även när man kvistar småbjörkar som lägger sig platt på backen är det skönt att kunna "gå och dutta" med svärdspetsen utan att kröka allt för mycket rygg. Den självklara nackdelen med längre svärd är ju priset :sad:

Avatar Fallback

Re: Stihl ms 201 M-tronic

550  
#326271
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Ja, de finns ute till försäljning hos ÅF (sedan om de resp ÅF har dem i lager är nog en annan sak).
Kan också berätta lite i smyg att i slutet av månaden kommer skogsforum att lotta ut en MS 201 C-M bland de medlemmar som vill vara med och fylla i årets medlemsenkät! Så är ni sugna på en MS 201, håll utkik om någon vecka! :-BD


Ja, tack :grin:

Kommer enkäten på sidan eller på mailen :?:

Användarvisningsbild

Re: Stihl ms 201 M-tronic

Fredrik Reuter  
#326272 Hej,
Det blir både och så jag hoppas det kommer ut väl!

Användarvisningsbild

Re: Stihl ms 201 M-tronic

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#326314 Jag köpte 201:an utan m-tronic i dec med tanke att nu är den väll så färdig den kan vara efter alla problem. Så går det ett par månader så kommer den med m-tronic. Jag kände mig mycket frustrerad.

Jag var mycket nöjd med 201:an när den var varm. Men som kall eller halvvarm var den svårstartad, accelererade långsamt och inte så varvvillig. När man som jag jobbar som trädklättrare så är sågen avstängd väldigt mycket vilket gör att den är kall eller halvvarm stor del av tiden. Därmed körde jag med en svårstartad såg med dålig acceleration större delen av tiden.

Nu har jag bytt in den mot en 201:a m-tronic, och jag är helt nöjd. Den startar extremt lätt oavsett temperatur och väder, den accelererar mycket villigt oavsett temperatur och den är mycket varvvillig direkt även som kall. Jag vill säga att Stihl har lyckats igen och kommit i mål med 201:an.

Jag har kört med 200:an i ca 10 år och varit extremt nöjd med den. Men jag anser att 201 m-tronic är minst lika bra.

Så min uppmaning är: KÖP!!

Användarvisningsbild

Re: Stihl ms 201 M-tronic

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#326332
Ekhagas trädfällning skrev:Jag köpte 201:an utan m-tronic i dec med tanke att nu är den väll så färdig den kan vara efter alla problem. Så går det ett par månader så kommer den med m-tronic. Jag kände mig mycket frustrerad.

Jag var mycket nöjd med 201:an när den var varm. Men som kall eller halvvarm var den svårstartad, accelererade långsamt och inte så varvvillig. När man som jag jobbar som trädklättrare så är sågen avstängd väldigt mycket vilket gör att den är kall eller halvvarm stor del av tiden. Därmed körde jag med en svårstartad såg med dålig acceleration större delen av tiden.

Nu har jag bytt in den mot en 201:a m-tronic, och jag är helt nöjd. Den startar extremt lätt oavsett temperatur och väder, den accelererar mycket villigt oavsett temperatur och den är mycket varvvillig direkt även som kall. Jag vill säga att Stihl har lyckats igen och kommit i mål med 201:an.

Jag har kört med 200:an i ca 10 år och varit extremt nöjd med den. Men jag anser att 201 m-tronic är minst lika bra.

Så min uppmaning är: KÖP!!

Jag gjorde som du och slog till trots att jag visste att det skulle komma en m-tronic efter nyår. Tänkte också att 201:an säkert var bra ändå nu efter allt strul och kan bara instämma i att den går bra när den är varm, men varvvilligheten är sisådär innan dess. I mitt fall märktes det särskilt under vintern då jag verkligen fick se till att hålla varvet uppe för fick den gå på tomgång någon minut var den riktigt slö när man sen körde igång igen. Nu när utetemperaturen stigit är den någorlunda ok men inte helt hundra. Trots otaliga förgasarjusteringar...

Ska ge den en chans till under våren men blir den inte väsentligt mycket piggare så lutar det åt att det får bli en m-tronic för mig med, är ju så ruskigt nöjd med min 261 med m-tronic.

Användarvisningsbild

Re: Stihl ms 201 M-tronic

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#326334 Tack Ekhaga för dom orden! Jag slår väl till då! jag litar på ditt omdöme! Får väl själv dra till med en rapport här sen då! :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Stihl ms 201 M-tronic

Hema  
#326335
Huggarn skrev:Ok! Vore kul å höra hur dom funkar! Är så jävla less på min t540!!! Från början till slut har den gått som ett lass skit trots två garantireparationer!! ska lämna in den igen nästa vecka, blir det ingen ordning på den då då ska jag kasta den på tippen!!

Vore väl synd o slänga, finns säkert någon som är sugen. :-H

Användarvisningsbild

Re: Stihl ms 201 M-tronic

värmSkog  
#326348 Nu blev jag också sugen på en med M-tronic. Visserligen blir det inte mycket mer huggit fram till hösten så jag kanske ska lugna mig och se vad husqvarna kan få fram, För något ska väl vara på gång enligt Brumsten :smile:

Avatar Fallback

Re: Stihl ms 201 M-tronic

550  
#326430 Jag har också problem när 201an är halvvarm, räcker att man har låtit den stå 5 minuter ungefär. Den startar utan problem, men det går inte varva upp direkt. Brukar hålla fullgas i 5-10 sekunder, och den bara bluddrar innan det släpper och den går normalt igen. Upplever inte att den är mer svårstartad än andra sågar. Effekten är vad den är, men i förstagallring krävs inte mycket effekt.

Hoppas att Husqvarna kommer med en vass konkurrent. Inte minst viktigt med tanke på priset. Knappt någon skillnad på en 550 XPG och en MS201 idag. 550 är en helt annan såg, känns som ren kvalitet i jämförelse :grin: Det enda som är bättre med 201an är vikten. Problemet är säkert seriestorleken, åtminstone hemma så ser jag 201an som tredje såg. Det är ett måste att ha minst två sågar i storlek med 550 innan man skaffar MS201, om man nu inte bara röjer/förstagallrar.

Användarvisningsbild

Re: Stihl ms 201 M-tronic

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#326477
550 skrev:Jag har också problem när 201an är halvvarm, räcker att man har låtit den stå 5 minuter ungefär. Den startar utan problem, men det går inte varva upp direkt. Brukar hålla fullgas i 5-10 sekunder, och den bara bluddrar innan det släpper och den går normalt igen.


Håller helt med i beskrivningen.

Användarvisningsbild

Re: Stihl ms 201 M-tronic

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#326480
värmSkog skrev:Nu blev jag också sugen på en med M-tronic. Visserligen blir det inte mycket mer huggit fram till hösten så jag kanske ska lugna mig och se vad husqvarna kan få fram, För något ska väl vara på gång enligt Brumsten :smile:


Om nu Hq skulle få fram någon innan hösten innebär det antagligen att det är "köp-bart" om 3 år. Tyvärr är det min erfarenhet av Hq produkter. De använder oss köpare som testare. Jag är inte intresserad av att betala för att testa en icke färdigutvecklad produkt. Se bara på Hq 550 - det tog väll ett par tre år innan den var som den skulle. Så jag försöker undvika att köpa nya sågmodeller.

Tyvärr har Stihl med sin 201:a också använt sina kunder som testare. Hoppas inte det är en trend som kommer hålla i sig.

Användarvisningsbild

Frågor på hållbarhet för MS201

traktorz  
#326486 Har en MS192C-E, som jag gillar på den låga vikten. Men jag har haft problem med den diminutiva 1.1mm kedjan, som vid ett flertal tillfällen hoppat av och bl.a. slagit sönder ett internt plastlock, #1137 648 7700. Därvid sölar kedjeoljans utläckage bl.a. ner runt ljuddämparen.

Har därför provat 1.3mm kedjor, som jag gillar skarpt, fast tyvärr orkar inte den klena 30cc motorn med den grövre kedjan. Med 35cc i MS201 torde detta inte vara några effektproblem.

Men hur bra byggt är MS201, i jämförelse med MS192??

Läste att nån även fått interna plastlock söndertrasat av en avhoppad kedja och några mer tråkiga följder. Hur väl tål en MS201 en avhoppad kedja? Behöver sågen då in på service? Vilka andra problem har den med hållbarheten, eftersom den likt MS192 till stor del är byggd i plast för att hålla vikten nere?

MS201 har ju funnits ett antal år i ett antal generationer, så dess eventuella problemområden torde ju vara väl kända.

Användarvisningsbild

Re: Stihl ms 201 M-tronic

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#326488 Vad jag vet och erfarit så är 192:an ingen proffssåg medan 201:an är det. Pris och kvalité skiljer sig därför också.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).