Motorsåg och handhållet

Stihl ms 201 M-tronic

241 inlägg 102592 visningar 30 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Stihl ms 201 M-tronic

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#346728
Hema skrev:
machonisti skrev:
Huggarn skrev:Håller med Ekhaga! köp 201 m-tronic! jag har själv haft 3 ms 200 och 2st ms 200T, och skulle jag få välja idag så skulle jag inte tveka en sekund på att köpa 201 m-tronic! fick låna en sån i ca 2 månader och är helt såld! mina fem cent! :smile:

Tack! Huggarn. Man måste tro på ny teknik men ibland kommer man på sig själv som Tomas tvivlaren.

Lite skeptism är aldrig fel.


Jo i det här fallet är det fel! :-BD :smile:

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Stihl ms 201 M-tronic

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#346733 jättebra att vara skeptisk ibland! men inte innan man själv har provat saker å ting! :-BD

   TS
Avatar Fallback

Re: Stihl ms 201 M-tronic

Hema  
#346734
Huggarn skrev:jättebra att vara skeptisk ibland! men inte innan man själv har provat saker å ting! :-BD

Att du verkar vara så helsåld på den modellen, måste bara betyda att den är riktigt bra. :)

Användarvisningsbild

Re: Stihl ms 201 M-tronic

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#346759 Ja den är riktigt bra Hema! har själv inte köpt nån än för jag har i dagsläget inget behov av en sån liten såg! den känns som mer än 35cc vibrationer finns knapp överhuvudtaget! men till våren har jag ca 3 km väg att fälla för flismaskin! då köper jag en 201 m-tronic utan att blinka! svårt att beskriva! prova själva vettja! :smile:

   TS
Användarvisningsbild

STIHL 3005 000 7409 Rollomatic E Light Chain Saw Bar, 14-Inc

traktorz  
#346794 Kosta gärna på ett 14" långt och lätt svärd på en MS201:
https://skogsforum.se/download/file.php? ... &mode=view

Avatar Fallback

Re: STIHL 3005 000 7409 Rollomatic E Light Chain Saw Bar, 14

Hema  
#346803
traktorz skrev:Kosta gärna på ett 14" långt och lätt svärd på en MS201:
https://skogsforum.se/download/file.php? ... &mode=view

Är det två 12" och ett 14"-svärd på bilden?

Användarvisningsbild

Re: Stihl ms 201 M-tronic

traktorz  
#346808 Ja, eller ett 1.1 mm och två 1.3 mm.

Användarvisningsbild

Re: Stihl ms 201 M-tronic

svampbob  
#346809
traktorz skrev:Ja, eller ett 1.1 mm och två 1.3 mm.


Vad är finessen med 14" på en så liten såg är inte 12" tillräckligt för alla tänkbara arbetsuppgifter?

Jag är själv lite sugen på en 201 med m-tronic trots att jag blev besviken på 201 utan m-tronic.

Användarvisningsbild

Re: Stihl ms 201 M-tronic

traktorz  
#346844 På aktuellt lurigt tyskt manér (jmf VW dieseltester), så är Stihls 14" inte längre än 13" på övriga sågar.

Ett något längre svärd, spec lättviktsdito tynger inte mer än ett standardsvärd.

Väsentligare är i mitt tycke, att du får lite bättre ergonomisk räckvidd, behöver inte kröka rygg, samt att du får fler av de relativt klena Picco-tänderna (50 länkar mot 44), innan filningsbehovet blir akut.

Baktungheten minskar och bättre balans totalt sett.

Användarvisningsbild

Re: Stihl ms 201 M-tronic

JensSkoog  
#346850 Jag har provat 14", men gillade det inte på min MS200 (slängde över frå en MS181 som kommer med det), men det beror väl på att jag inte gav provningen mycket tid. Kan tänka mig att det skulle va bra i grankvisting i gallringen eftersom det ger bättre räckvidd, men som alltid handlar det om vad man ger sig tid till att vänja sig vid. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Stihl ms 201 M-tronic

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#346871 Jag kör 14" på min 201:a och är nöjd med det. (Har även kört 12".) Det jag upplever är att man får börja gasa båkdelen av en sekund tidigare med 14" svärd än med 12", så att kedjan hinner accelerera upp. Huvudanledningen till att jag kör med 14" är att jag i huvudsak klättrar med min såg och då kommer jag till ganska grova stamdelar som ska kapas och där behövs verkligen 14".

Användarvisningsbild

Re: Sv: Stihl ms 201 M-tronic

Mowi850  
#346884 Jag hade ett 200 innan som jag hade 12" på men när jag köpte ett 201 så blev det med 14" och det har jag verkligen inte ångrat.:)

Användarvisningsbild

Re: Stihl ms 201 M-tronic

svampbob  
#346888 Jag gör kanske ett besök hos Raket-Lasse på fredag och inhandlar en 201a.

Avatar Fallback

Re: Stihl ms 201 M-tronic

Hema  
#346891
svampbob skrev:Jag gör kanske ett besök hos Raket-Lasse på fredag och inhandlar en 201a.

Vet inte om det var du som frågade ang. 201:an med eller utan M-tronic. Hur som, så enl. Maskinklippet ska den utan va minst 2000:- billigare, om det ens övervägs.

Användarvisningsbild

Re: Stihl ms 201 M-tronic

svampbob  
#346895
Hema skrev:
svampbob skrev:Jag gör kanske ett besök hos Raket-Lasse på fredag och inhandlar en 201a.

Vet inte om det var du som frågade ang. 201:an med eller utan M-tronic. Hur som, så enl. Maskinklippet ska den utan va minst 2000:- billigare, om det ens övervägs.


Det ska vara med M-tronic. Jag ska till Svall på fredag så då har jag åtminstone chans att hinna köpa en.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).