Re: Lagerskada HVA 550 XP
Postat: sön 14 dec 2014, 19:49
axwell skrev:Mange skrev:Där har du nog fel för det ger minst sagt luft läcka eftersom portningen genom kolvläget ändras.
Detta brukar märkas väldigt tydligt eftersom kompression blir lägre och oljuden mer.
Fattar inte hur det kan köras utan att höras för minsta lilla glapp get tickande som övergår i klånk innan den till sist stannar och mer problem orsakats.
Mange du brukar ju kunna det här till perfektion, nu hänger jag inte med.
Skulle ett glapp på tex 0,1 mm i vevstakslagringen påverka så mycket vid portningen, när vevaxel står i +/- 90 grader mot topp eller botten blir det ju bara ca. 0,07 mm
Om du har ett vevstakslager som går är det säkerligen en mm lägre I ÖD.
Detta ger lägre oftast kompression än normalt.
Det betyder även att det är 1mm lägre i NDOch do blir tiderna frisluftsporten är öppen ändrat.
Dessa motorerna är kolvportade, och det ger mer tid frisluft kan komma upp över kolv i ND samt sido kanalerna på kolven i ÖD.
På kaparna säger det kaboom efter en tank med missljud. på de mindre sågarna kan det ibland gå lite mer. Osäker på hur lång tid det tar för 550 men är helt säker på att ljudet får vem som att reagera. Det är samma ljud som du får när du monterar för långt tändstift.