Sida 4 av 5

Re: Lagerskada HVA 550 XP

Postat: lör 13 dec 2014, 13:20
av anersimyra
anersimyra skrev:Mitt arbete varierar mellan slutavverkning, träddelshuggning, gallring. Jag menar..117 timmar på 17 månaders heltidsarbete.. :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

550 är i sanning en törstig såg. I förrådet har jag sex tomma 25 liters dunkar ( perfekta bojar vid dykarbeten ) därtill minns jag 40 inköpta liter från Swedol. Hur många 5 litersdunkar Aspen jag kastat sen i våras har jag ingen aning om. Men enbart 190 konstaterade liter per 117 timmar är väl i mesta laget.. :shock: eller.. :smile:

Re: Lagerskada HVA 550 XP

Postat: lör 13 dec 2014, 14:09
av Ferguson system
Måtte du ha 15L bensintank på ryggen, med slange til saga når du brukte den? Det høres nesten sånn ut.
Har foresten hørt at det er tryggere å bruke 5l kanner med alkylat enn 25l. Er visst en del sager som har skjært etter bruk av bensin fra 25l kanner. Må være at blandingsforholde fort blir galt i større dunk.

Re: Lagerskada HVA 550 XP

Postat: lör 13 dec 2014, 14:25
av anersimyra
Ferguson system skrev:Måtte du ha 15L bensintank på ryggen, med slange til saga når du brukte den? Det høres nesten sånn ut.
Har foresten hørt at det er tryggere å bruke 5l kanner med alkylat enn 25l. Er visst en del sager som har skjært etter bruk av bensin fra 25l kanner. Må være at blandingsforholde fort blir galt i større dunk.
Jag tror knappast att oljan separerar från alkylaten om kärlen är större, det går, och har gått många roliga historier om Aspen och andra Alkylatblandningar genom åren, som om OKQ8 som jag beskrev ovan. I vart fall Svenska UL-flygare tror sig ha noterat att bränslet fungerar dåligt.. :smile:

Re: Lagerskada HVA 550 XP

Postat: lör 13 dec 2014, 14:44
av traktorz
Oftast ser man på oljeblandningen om den är OK, i alla fall om man blandar sin soppa själv. Se oljetråden.

Re: Lagerskada HVA 550 XP

Postat: lör 13 dec 2014, 17:09
av Brumsten
Hej, Aspen är helt stabil när det gäller oljan, den tillförs alkylatet under tillverkningsprocessen.
Dom började med en ny olja i våras.
Aspen är som en fin gammal whisky, pålitlig i alla lägen då full effekt eftersträvas.
Däremot finns det skillnader på alkylat när det gäller energiinnehåll, märks framförallt vid längre kapningssekvenser.
Sensmoral, bra whisky och gott drivmedel, fast tvärt om, är vägen till framgång
Ha de.

Re: Lagerskada HVA 550 XP

Postat: lör 13 dec 2014, 19:22
av Mange
De som tävlings kör Go-Kart har Aspen Racing. Alla ska ha samma bränsle...

Re: Lagerskada HVA 550 XP

Postat: sön 14 dec 2014, 14:21
av totaya79
Kanske OT men, jag upplever att min såg blir törstigare om jag kör på okq8 akrylat gentemot då den går på aspen. Ingen 550 såg men ändå, dock husqvarna.

Re: Lagerskada HVA 550 XP

Postat: sön 14 dec 2014, 17:13
av traktorz
anersimyra skrev:I samband med att missljudet uppstod upplevde jag att sågen gick ovanligt bra, särskilt när jag kvistade en grovgrenig tall drog sågen fantastiskt bra, jag tänkte att, nu är det nog tusan " sista rycket innan motordöden," jag hade under en period kört igenom 40 liter OKQ8 Alkylat, dessförinnan enbart Aspen. Jag läste på ett forum för lättviktsflyg att " lättflygarna " körde Aspen då maskinerna helt enkelt inte fungerade på OKQ8 Alkylat.. :shock:


Vevstakslagerproblem medför ju knappast luftläckage. Kanske hade du dessutom ett sådant, som inte AutoTune kunnat kompensera för, om inte det var något fel på bränslet förstås?

Är det något färgämne i färdigblandad 2T-soppa från OK resp. Aspen?

Blandar själv vårt bränsle och OK/Texaco-oljan ger en blå färgning av bränslet, vilket gör en optisk kontroll enkel, så att vi har rätt bränsle till våra maskiner.

Re: Lagerskada HVA 550 XP

Postat: sön 14 dec 2014, 17:22
av Mangan
Nej, färglös aspen.

Re: Lagerskada HVA 550 XP

Postat: sön 14 dec 2014, 18:26
av Mange
traktorz skrev:
Vevstakslagerproblem medför ju knappast luftläckage.


Där har du nog fel för det ger minst sagt luft läcka eftersom portningen genom kolvläget ändras.

Detta brukar märkas väldigt tydligt eftersom kompression blir lägre och oljuden mer.
Fattar inte hur det kan köras utan att höras för minsta lilla glapp get tickande som övergår i klånk innan den till sist stannar och mer problem orsakats.

Re: Lagerskada HVA 550 XP

Postat: sön 14 dec 2014, 18:29
av axwell
traktorz skrev:Blandar själv vårt bränsle och OK/Texaco-oljan ger en blå färgning av bränslet, vilket gör en optisk kontroll enkel, så att vi har rätt bränsle till våra maskiner.


OKQ8:s 2-T alkylat har en blå ton, ser nivån utanpå i MS192:s bränsletank, dock inte rapsoljans nivå i oljetanken av samma mtrl.

Re: Lagerskada HVA 550 XP

Postat: sön 14 dec 2014, 18:41
av axwell
Mange skrev:Där har du nog fel för det ger minst sagt luft läcka eftersom portningen genom kolvläget ändras.

Detta brukar märkas väldigt tydligt eftersom kompression blir lägre och oljuden mer.
Fattar inte hur det kan köras utan att höras för minsta lilla glapp get tickande som övergår i klånk innan den till sist stannar och mer problem orsakats.


Mange du brukar ju kunna det här till perfektion, nu hänger jag inte med.
Skulle ett glapp på tex 0,1 mm i vevstakslagringen påverka så mycket vid portningen, när vevaxel står i +/- 90 grader mot topp eller botten blir det ju bara ca. 0,07 mm :?:

Re: Lagerskada HVA 550 XP

Postat: sön 14 dec 2014, 19:20
av svampbob
axwell skrev:
Mange skrev:Där har du nog fel för det ger minst sagt luft läcka eftersom portningen genom kolvläget ändras.

Detta brukar märkas väldigt tydligt eftersom kompression blir lägre och oljuden mer.
Fattar inte hur det kan köras utan att höras för minsta lilla glapp get tickande som övergår i klånk innan den till sist stannar och mer problem orsakats.


Mange du brukar ju kunna det här till perfektion, nu hänger jag inte med.
Skulle ett glapp på tex 0,1 mm i vevstakslagringen påverka så mycket vid portningen, när vevaxel står i +/- 90 grader mot topp eller botten blir det ju bara ca. 0,07 mm :?:


Du menar väl L2 = L1/sqrt(2) :lol:

Re: Lagerskada HVA 550 XP

Postat: sön 14 dec 2014, 19:55
av Jim_the_one
axwell skrev:
traktorz skrev:Blandar själv vårt bränsle och OK/Texaco-oljan ger en blå färgning av bränslet, vilket gör en optisk kontroll enkel, så att vi har rätt bränsle till våra maskiner.


OKQ8:s 2-T alkylat har en blå ton, ser nivån utanpå i MS192:s bränsletank, dock inte rapsoljans nivå i oljetanken av samma mtrl.


Går det inte att droppa i lite blå karamellfärg i rapsoljan?

Re: Lagerskada HVA 550 XP

Postat: sön 14 dec 2014, 19:56
av anersimyra
Mange skrev:
traktorz skrev:
Vevstakslagerproblem medför ju knappast luftläckage.


Där har du nog fel för det ger minst sagt luft läcka eftersom portningen genom kolvläget ändras.

Detta brukar märkas väldigt tydligt eftersom kompression blir lägre och oljuden mer.
Fattar inte hur det kan köras utan att höras för minsta lilla glapp get tickande som övergår i klånk innan den till sist stannar och mer problem orsakats.
Här kan man hörs skillnad på 346:an och 550.