Motorsåg och handhållet

Dagens tankeställare

24 inlägg 11354 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dagens tankeställare

Jim_the_one  
#302236 Ett löst men fast grepp. :-)

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Dagens tankeställare

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#302245 1) Sälj motorsågen
2) Köp en skördare
3) ???
4) Profit!

Avatar Fallback

Re: Dagens tankeställare

Tosca  
#302256
anersimyra skrev:
Mangan skrev:Tänkte idag på tummen, och att hålla ihop den. Kom på det sent, det får bli morgondagens prioritet att få in ett bra vänsterhandsgrepp.

Jag har märkt att ju mer van jag blir, desto lösare håller jag i sågen. Bra eller dåligt?

Håll som du håller staken.. :lol: :lol:

Det blir la så bakvänt för de som är högerhänta, fröken vänster nyttjar inte alla tror jag.

Avatar Fallback

Re: Dagens tankeställare

Homo abies  
#302376 Håll sågen som du håller en fågelunge; tumme o pekfinger ihop,
för löst - fågeln flyr/ -för hårt fågeln dör

Och -byt grepp så ofta så att du aldrig har vridbelstning i handlederna "-sågen skall ej ändra vinkel när du öppnar händerna"

Avatar Fallback

Re: Dagens tankeställare

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#302388 Tidigare har jag nog hållit tummen på sidan av pekfingret, så att fingrarna möts vinkelrätt, så att säga.

Idag har jag försökt hålla fingertopparna ihop på tummen och pekfingret. Det blir ett större "hål" för bågen att glida igenom då, och det går mycket lättare att vända sågen. Å andra sidan har man ingen möjlighet att vända sågen med vänsterhanden, utan får använda knä och högerhanden.

Vilket är rätt(-ast)?

Avatar Fallback

Re: Dagens tankeställare

Carlfritidshuggare  
#302398 Vid kvistning ska man väl gärna använda knäet/låret om inte annat för att avlasta rygg, arm och axlar vid vissa moment.

Är du inte rädd att tappa sågen när du håller fingrarna så? Och att den då faller ner mot benet ungefär som jag gjorde?

   TS
Avatar Fallback

Re: Dagens tankeställare

Carlfritidshuggare  
#302399
Homo abies skrev:Håll sågen som du håller en fågelunge; tumme o pekfinger ihop,
för löst - fågeln flyr/ -för hårt fågeln dör

Och -byt grepp så ofta så att du aldrig har vridbelstning i handlederna "-sågen skall ej ändra vinkel när du öppnar händerna"


Det var den mest poetiska beskrivning jag läst om hur sågen ska hållas.

Om man är seriös kan man ju torröva på att ha olika grepp och sågen ska ligga kvar när händerna öppnas. Låter så enkelt men är så svårt. I alla fall för mig.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dagens tankeställare

Jim_the_one  
#302442 Det är också många som inte byter grepp med högerhanden. Det är mycket lättare att gasa med tummen när sågen är vågrät.
Å mer ergonomiskt.

Avatar Fallback

Re: Dagens tankeställare

husqvarna_med_sthil  
#368131 För min del sitter den största olycksrisken mellan öronen. När jag hållit på en stund och kommit in i andra andningen tenderar det att börja gå fortare och fortare ända fram tills jag behöver vila. Det finns alltid ett till träd som ska kvistas eller fällas eller vinschas osv. Gäller att försöka tänka sig för men det är inte alltid så lätt men man kan försöka och att prata om det får upp det till medvetandet. Jag har förövrigt gjort som ts själv, i stridens hetta i ett ögonblick av feltänk och det kan vara allt som behövs precis innan situationen förvandlas till att handla om hur man ska ta sig till sjukan och tankarna ...varför och hur kan jag vara så jäkla dum, var det värt det ?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).