Motorsåg och handhållet

Dagens tankeställare

24 inlägg 11352 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Dagens tankeställare

Carlfritidshuggare  
#301961 Precis som jag tror Brumsten skrivit någonstans så spelar det ingen roll om man har motorsågskort och annat om man är en klante. Nu är jag inte motståndare till kortet men visst gör man dumheter - ibland utan att hjärnan verkar vara påkopplad.

Häromdagen kvistade jag en björk. Plötsligt befann sig sågen framför fot och ben med gaspådrag. Hade liksom glömt bort vad jag höll på med och släppte med vänsterhanden. Först blev jag arg på mig själv sedan funderade jag och tänkte att det nog hade gått bra ändå med kängans stålhätta i vägen och brallorna på enligt konstens alla regler.

Hemma på kvällen började jag tänka lite till och läste lite om motorsågsskador, bland annat här på forumet. Då började jag fundera på var jag egentligen gjorde av vänsterhanden. Hade den varit i närheten av kedjan när jag släppte eller tog jag tag i en kvist utan att tänka mig för på behörigt (men fortfarande olämpligt) avstånd från kedjan? Jag tänkte till lite mer redan under pågående jobb men dagen efter än mer.

Annars är jag noggrann med att aldrig ta bort något med vänsterhanden, slå i kastskydd med mera. Men ibland så...ja. :cry:

Sedan började jag fundera - håller byxorna emot lika bra oavsett vilken vinkel kedjan träffar benet med - alltså under förutsättning nu att man nu sätter den där man har sågskydd. :?:



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Dagens tankeställare

Jim_the_one  
#301981 Tycker det är jätte bra att du skriver om detta men framförallt att du tänker på det och försöker komma fram till varför det blev så.

Om sågskyddet funkar eller inte tänker jag inte prova.
Det är som med vinterdäck, inte fan blir det sommarväglag bara för att man fått på värsta bästa vinterdäcken. Om man nu inte kör med spikdäck på isen hehe.
Det säkraste är att tänka att man inte har några skydd alls.
Precis som det borde sitta en vass spik ist för airbagen för vissa idioter i trafiken.

Sämst skyddad är man nog 90grader mot benet, längsmed så borde det skydda något bättre.
Fast så som vissa går å slänger med sågen i bakre handtaget så är det ett under att dom inte sågar sig i vaden. Å där är ju som bekant inte mycket skydd.

Användarvisningsbild

Re: Dagens tankeställare

svampbob  
#301986 jag har den uppfattningen att det är träden som man ska ha mest respekt för och att sågen inte är lika farlig. Om man tittar på statistiken så beror nästan alla allvarliga olyckor på att skoghuggaren har kommit under ett fallande träd.

Avatar Fallback

Re: Dagens tankeställare

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#301988 Mmm, men jag undrar hur det är med de halvallvarliga olyckorna? Köttsår i benet, kanske en tå eller ett finger? Hur många sädana skador händer egentligen varje år?

Avatar Fallback

Re: Dagens tankeställare

Jim_the_one  
#301990 Och hur många gånger har dessa hamnat under ett träd pga att dom fumlat å snubblat pga dålig hantering av sågen?

Åter igen en liknelse med trafiken, visst blir en trafikolycka värre pga hög fart. Men det är sällan som farten är orsaken till olyckan. Ouppmärksamhet däremot och framförhållning däremot!

Användarvisningsbild

Re: Dagens tankeställare

totte  
#302006
svampbob skrev:jag har den uppfattningen att det är träden som man ska ha mest respekt för och att sågen inte är lika farlig. Om man tittar på statistiken så beror nästan alla allvarliga olyckor på att skoghuggaren har kommit under ett fallande träd.


En spekulation: Kan vara så att dagens sågskydd och sågsäkerhet ligger bakom det. Flertalet påsågningar slutar nog i huggarbrallan, dom gånger det faktiskt går igenom blir det köttsår, besök på akuten för stygn och ingen rapport om allvarlig olycka. Kast med moderna sågar hejdas oftast av kedjebromsen. Så det blir förhållandevis få riktigt svåra olyckor med själva sågen som kommer in i statistiken.

Att göra rätt med sågen är lika viktigt för det. Bra att vi fick den här tankeställaren.

Avatar Fallback

Re: Dagens tankeställare

Carlfritidshuggare  
#302012 Visst är det vid fällning eller annat med stora krafter som dödliga olyckor inträffar. Men kanske är det så att många av oss verkligen tänker till och kopplar in hjärnan lite mer då. Är man trött tar man en kort paus innan fällning och liknande.

Vid kvistning och upparbetning är det nog lättare att bara köra på. Jag är ju dessutom nybörjare och det åtminstone jag fick mest inpräntat på kursen var att tänka till vid fällning. Som ni vet ingick ju kvistningsteknik men tyngdpunkten är på fällning.

Generellt kan jag säga att efter några björkar har jag fått betydligt större respekt för krafterna i såväl stora grenar som stockar som rör sig.

Jag uppskattar mycket de många goda råd man kan få på forumet om hur man bör tänka. Hjälper till att hålla sig alert.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dagens tankeställare

Hema  
#302057 Kanon, utan reflektion är det svårt att bli bättre på det man håller på med. Helt rätt!

Efter att du hade skällt ut vänsterhanden, höll den sig sedan snällt på bågen? ;) Min vänstertumme har en tendens att vilja ligga på bågen och inte om den, när jag kvistar. Men jag hoppas att mitt tjat snart ska ge utdelning.. :)

Avatar Fallback

Re: Dagens tankeställare

rikard_e  
#302067 Bra att du delar med dig,

Ta en handske och limma ihop tummen och pekfingret runt bågen på den! :wink:


Jag var nära en olycka för ett tag sen med, så du är inte ensam.

Avatar Fallback

Re: Dagens tankeställare

Tosca  
#302204 Det är nog lättare att torka handsken om man limmar fast ett par rutor kardborre där fingrarna möts.

Avatar Fallback

Re: Dagens tankeställare

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#302212 Tänkte idag på tummen, och att hålla ihop den. Kom på det sent, det får bli morgondagens prioritet att få in ett bra vänsterhandsgrepp.

Jag har märkt att ju mer van jag blir, desto lösare håller jag i sågen. Bra eller dåligt?

Användarvisningsbild

Re: Dagens tankeställare

Seb macahan  
#302217 Tummen är en klassiker, sågade i hop med en äldre man för några år sen. Han gömde alltid min fil och dunk när han såg mig göra "tummen". Det var bra med straff. Svårt o efterleva själv bara. Men man kan om man har grym disciplin kan man tvinga sig själv o typ springa 100m o tillbaka i huggarkläder varje gång man kommer på sig själv, det ger bra tid för reflektion (låt lättjan kosta något). Jag har tjatat lite om ämnet innan i andra trådar men, som arbetsledare på byggena vi har så får man tjata hela tiden, jag blir oftast förundrad över vilken tillit "folk" verkar ha till andra och säkerhetssystem. Ofta får jag påtala för mina gubbar o plocka bort handen under pallgafflarna, uppe på saxliftsräcke mm mm. idag såg jag trailerchauffören dra in hela armen under aggregatet på min skördare när hon skulle dra en kätting för surrning mot flaket. Givetvis släpper man spakarna men det vet ju inte hon om jag gjort eller inte. Så sent som förra vecka klämde en av mina snickare av toppen på sin fars långfinger i just en sån här olycka. Ta alltid för givet att Newtons lag stämmer o den tillsammans med Murphys lag brukar sluta illa.

Användarvisningsbild

Re: Dagens tankeställare

T Landström  
#302219
Seb macahan skrev:Tummen är en klassiker, sågade i hop med en äldre man för några år sen. Han gömde alltid min fil och dunk när han såg mig göra "tummen". Det var bra med straff. Svårt o efterleva själv bara. Men man kan om man har grym disciplin kan man tvinga sig själv o typ springa 100m o tillbaka i huggarkläder varje gång man kommer på sig själv, det ger bra tid för reflektion (låt lättjan kosta något). Jag har tjatat lite om ämnet innan i andra trådar men, som arbetsledare på byggena vi har så får man tjata hela tiden, jag blir oftast förundrad över vilken tillit "folk" verkar ha till andra och säkerhetssystem. Ofta får jag påtala för mina gubbar o plocka bort handen under pallgafflarna, uppe på saxliftsräcke mm mm. idag såg jag trailerchauffören dra in hela armen under aggregatet på min skördare när hon skulle dra en kätting för surrning mot flaket. Givetvis släpper man spakarna men det vet ju inte hon om jag gjort eller inte. Så sent som förra vecka klämde en av mina snickare av toppen på sin fars långfinger i just en sån här olycka. Ta alltid för givet att Newtons lag stämmer o den tillsammans med Murphys lag brukar sluta illa.


Känner igen det där...
Problemet är ju att det går bra i 9 av 10 gånger...

Användarvisningsbild

Re: Dagens tankeställare

Seb macahan  
#302231 Jag tror det finns två kategorier ev. tre, Dom som ser risken och vidareutvecklar scenariot i huvudet och tänker och agerar efter det framöver, De som inte ser scenariot över huvud taget och eller så passerar det dom med en "klackspark" o tänker inte mer på det, De som alltid beter sig dumdristigt och klarar sig med det för det har alltid gått bra innan.
Men det är ju nästan alltid den mänskliga faktorn som ligger bakom olyckor så det kan vara läge o fundera vilken kategori man tillhör och vilken man vill tillhöra. OBS kategori tre kan man inte välja utan den går under benämningen bonnröta.
Det borde vara en mer frekvent besökt tråd i forumet. Skadeförebyggande tips. Det fanns en för ett tag sen kommer inte i håg vad den hette bara.
Det hade varit häftigt om vi på skogsforum hade en nollvision på allvarliga olyckor i skogen och att vi nått dit pga medlemmars tips och idéer?

Användarvisningsbild

Re: Dagens tankeställare

anersimyra  
#302234
Mangan skrev:Tänkte idag på tummen, och att hålla ihop den. Kom på det sent, det får bli morgondagens prioritet att få in ett bra vänsterhandsgrepp.

Jag har märkt att ju mer van jag blir, desto lösare håller jag i sågen. Bra eller dåligt?

Håll som du håller staken.. :lol: :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).