Motorsåg och handhållet

Motorsågskort - tips om kurser önskas!

85 inlägg 34363 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Motorsågskort - tips om kurser önskas!

Göt  
#382928
mghg skrev:Kursboken finns som talbok. Det finns en DVD med filmer som behandlar samma ämnen som boken.

Det teoretiska provet går att få uppläst.


Det var bra att höra :-BD då behöver det inte vara något hinder

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Motorsågskort - tips om kurser önskas!

tallen100  
#382930 Nu har inte jag några större problem med skrift på det viset, tycker mest att det är så fantastiskt ointressant att sitta i "skolbänken" :lol:

Avatar Fallback

Re: Motorsågskort - tips om kurser önskas!

tallen100  
#382964 Känner till en del personer som knappt gått i skola, och dom skriver och räknar bättre än många som är "bra utbildade"... så det finns många sätt att bli skicklig på, både vad gäller motorsåg och det mesta :grin:
Man får inte vara trångsynt :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskort - tips om kurser önskas!

Badbollen  
#383035 Nej, precis, man ska inte vara trångsynt.

I gruppen av motorsågskursare som jag går är det flera som har mångårig erfarenhet av arbete med motorsåg och de verkar tycka det är "kul" att få göra några skriftliga prov och öppna för att ta lärdom av andras erfarenheter av motorsågsarbetet. Nu är det ju inte precis mycket plugg i motorsågskursen utan det går fort (någon timme) att läsa igenom boken som både är lättläst och innehåller bra illustrationer.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskort - tips om kurser önskas!

Chemgineer  
#383052 Vi hyrde ut en av våra ekonomibyggnader till en snickare för några år sedan och han gjorde några mindre utomhusjobb åt oss. Enligt honom själv kunde han inte matematik *alls*, och ändå stod han och gjorde en hel del trigonometriska beräkningar i huvudet. Det var ju inte matte utan snickeri :grin:

Vi måste vara öppna för att kunskaper *i sig* är bra, men att det finns olika vägar att lära sig som passar olika människor olika bra och att den ena inte är bättre än den andra. I min erfarenhet är det i stort två stora hinder man stöter på - dels människor som anser att de inte har mer att lära och dels de som är benhårt övertygade att jag kommer inte kunna detta. Allt annat handlar om hur man anpassar det efter område och människa!

Avatar Fallback

Re: Motorsågskort - tips om kurser önskas!

tallen100  
#383100
Chemgineer skrev:Vi hyrde ut en av våra ekonomibyggnader till en snickare för några år sedan och han gjorde några mindre utomhusjobb åt oss. Enligt honom själv kunde han inte matematik *alls*, och ändå stod han och gjorde en hel del trigonometriska beräkningar i huvudet. Det var ju inte matte utan snickeri :grin:

Vi måste vara öppna för att kunskaper *i sig* är bra, men att det finns olika vägar att lära sig som passar olika människor olika bra och att den ena inte är bättre än den andra. I min erfarenhet är det i stort två stora hinder man stöter på - dels människor som anser att de inte har mer att lära och dels de som är benhårt övertygade att jag kommer inte kunna detta. Allt annat handlar om hur man anpassar det efter område och människa!

Nu skrev du riktigt vettigt :-BD :-BD . Den kategorin av mänskor som kan vet allt bäst finns givetvis hos alla både "låg och högutbildade" samt en del Stockholmare och andra storstadsbor som kommer ut på "landet" och tror sej veta bättre än "bönderna"! 3:-O

Avatar Fallback

Re: Motorsågskort - tips om kurser önskas!

jannee  
#383102 Infödda stockholmare är bra folk, MEN det är de som är inflyttade stockholmare som är "lite" djävliga och mer eller mindre alltid vet bäst.
Nu drar vi inte riktigt ALLA över samma kam, Myra är troligtvis undantaget :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskort - tips om kurser önskas!

anersimyra  
#383122 Infödda Stockholmare är som sagt oftast trevliga, särskilt då de lite äldre medborgarna. Den yngre cykelburna generationen är dock rena pesten.. :lol:

Avatar Fallback

Re: Motorsågskort - tips om kurser önskas!

tallen100  
#383124 Är nog sant att "original" befolkningen är vettig överlag, också Anders förstås :lol:
Hur länge har du bott i stora staden?

Avatar Fallback

Re: Motorsågskort - tips om kurser önskas!

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#383134 Det är då tur att man är infödd stockholmare och dessutom håller på - AIK :grin: :grin: :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).