Motorsåg och handhållet

Motorsågskort - tips om kurser önskas!

85 inlägg 34360 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Motorsågskort - tips om kurser önskas!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#343923 Det ställs samma krav på alla för att få kortet.

Så länge du bara arbetar ensam och självständigt behöver du inte kortet.

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Motorsågskort - tips om kurser önskas!

åberg  
#343926
tallen100 skrev:Visa det man kan..... vem för? :roll: Någon utbildare som har läst sej till hur skogsarbete fungerar. :roll:

Det var ju tråkigt om du fått en sån examinator. Jag visade för en som varit ackordshuggare, han kunde berätta mycket roligt. Samt en och annan hårresande historia. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Motorsågskort - tips om kurser önskas!

tallen100  
#344002
Blivande snickare skrev:Du visar det väl åt den som inspekterar den gången. Precis lika som med Heta Arbeten kortet. Inte fan behöver ju den kontrollanten kunna svetsa heller :roll:

Det är skrämmande... har du någonsin hört talas om en bilskollärare/besiktningsman som inte kan köra bil?

Avatar Fallback

Re: Motorsågskort - tips om kurser önskas!

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#344014
tallen100 skrev:
Blivande snickare skrev:Du visar det väl åt den som inspekterar den gången. Precis lika som med Heta Arbeten kortet. Inte fan behöver ju den kontrollanten kunna svetsa heller :roll:

Det är skrämmande... har du någonsin hört talas om en bilskollärare/besiktningsman som inte kan köra bil?

Det fanns en trafikispehtör som åkte dit för ratt fylla men fick behålla jobbet.

Avatar Fallback

Re: Motorsågskort - tips om kurser önskas!

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#344015
åberg skrev:
tallen100 skrev:Visa det man kan..... vem för? :roll: Någon utbildare som har läst sej till hur skogsarbete fungerar. :roll:

Jag skulle kunna om jag vill lägga upp bilder på hur stubbar ser ut efter en utbildare vid säkerskog ser ut .
Man kan säga så så här om dom det ser ut som en nybörjare har varit framme och försökt att få ner ett träd.
Sen att det finns firmor som utbildar invandrare med vilken statistik kommer det att spå på om dom får jobb
Men kom ihåg att dom jämställs lika dant som du .
själv så skall jag ha lönesamtal snart med ett pucko till chef så får man se vad mångårig erfarenhet har i mot några bokstäver i lönesamtalet.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskort - tips om kurser önskas!

herjman  
#344029 Jag skulle vilja påstå att alla inte bedöms med samma måttstock, har tre exempel på yrkesverksamma som man släppte igenom kursen "för att dom är ju beroende av kursen för att jobba".
Det handlar inte enbart om felinlärda bagateller som att visiret inte är nedfällt utan tex okunskap i att reglera brytmånens storlek eller ännu värre, okunskap i hur stormkspning går till! (Står på fel sida stammen, står inne/under i brötan och kapar utan reträttväg, använder sig ej av stormkapet m.m.)

Kursen kan gå till så här för yrkesverksamma:

Man blir uppringd, har du a,b,c kort?
-näe va ska jag med det till?
Du måste ha det efter årsskiftet.
-jaha, hugger jag bättre bara för jag har ett kort?
Jag kommer ut till koja så tar vi en fika och går igenom det lite snabbt
-jaja

Fyra wienerbröd,en termos kaffe, några fällda träd och en dag senare har tre man korten a,b,c

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskort - tips om kurser önskas!

Chemgineer  
#382841 Det är ju lite lustiga kommentarer stundvis i tråden här. Bara för att man arbetat länge med något betyder inte att man är bra på det, medan vissa blir bra riktigt fort och fortsätter bli bättre. Det är en fråga om attityden till det man gör - och varför.

Det är också lite lustigt att vissa här rackar ned på de mkt korta kurserna med argumentet att man visst inte blir en 'fullvuxen' huggare av dessa, vilket givetvis är ju sant som amen i kyrkan! MEN, om någon tror det är det ju *deras* problem och inte kursernas! Samma sak som ovan, det är en fråga om attityd och det kan vara svårt att komma tillrätta med.

Det är också så att bara för att man är en bra huggare behöver man inte vara bra på att undervisa (men det ger ofta lite mer tyngd till vad man säger) p s s som en bra arbetare inte med automatik är en bra chef. Det underlättar en hel del med erfarenhet, givetvis, men det kräver olika egenskaper och kunskaper.

Jag kommer, som väldigt grön, ta motorsågskortet A+B ganska snart och hoppas på att därigenom få en grund jag kan arbeta vidare från. Om de fungerar för det anser jag att de har ett syfte, resten är upp till mig.

Avatar Fallback

Re: Motorsågskort - tips om kurser önskas!

tallen100  
#382871 :lol: :lol: :lol: Ja en av dom lustigare kommentarerna står du för själv, tror du verkligen inte att en huggare med mångårig vana inte är bra på det han gör?
Har det gått bra i 30 år så går det nog bra fortsättningsvis också, en olycka kan givetvis hända vem som helst.
Är inte emot motorsågskursen i sej, känner folk att dom inte vet vad dom håller på med eller saknar erfarenhet så är det givetvis bra, huvudsaken är att dom VILL gå den.
Ser det där tvånget för vant duktigt folk enbart som larv och ännu ett sätt att mjölka pengar och hålla en hel stav med fina välbetalda arbeten.

Avatar Fallback

Re: Motorsågskort - tips om kurser önskas!

tallen100  
#382873 Förresten så kommer det att skita sej rejält framöver med alla "kort och bevis" till allt, det kommer nämligen att bli brist på duktigt folk på arbetsmarknaden, det finns ingen som kan ha alla j#vla behörigheter och därmed vara allsidiga längre.

Och det kommer med största sannolikhet bli så att motorsågskortet ska förnyas vart femte år, så då blir ni läraktiga lyckliga förstås :grin:

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskort - tips om kurser önskas!

Chemgineer  
#382883 Jojo, alla blir väl saliga på sin tro. Att någon som arbetat i ett yrke inte behöver vara bra på det som de gör, det har jag sett exempel på inom ett flertal områden. De är *bra nog*, men en med 30 år under bältet behöver inte vara bättre än en med 10, det är helt och fullt en fråga om attityd - vissa har den, vissa har den inte. Att man sen inte är bra på *något* yrke (med vissa undantag, givetvis) efter en kortare kurs och/eller något/några år det är en annan sak.

Att det sedan gått inflation i betyg o kurser håller jag med om, precis som att det inte behöver vara en bra idé att behöva certifiera om sig (se det som vanliga körkort, det händer bara om du klantar dig och därmed visar att du har det behovet :wink:)

Tack för att du kallar mig läraktig, det uppskattas verkligen, men varför exkluderar du dig själv från den gruppen? Är det inte att sälja dig själv lite kort?

Avatar Fallback

Re: Motorsågskort - tips om kurser önskas!

tallen100  
#382896 Jo jag är också läraktig, fast folk här verkar inte tro att man kan vara det bara för att man inte tycker om påtvingade kurser. men jag har lärt mej och lär mej det mesta ute i verkligheten det är det som funkar bäst för mej. :grin:

Det är bara att inse en del är praktiskt lagda och en del har läshuvud, vissa kan vara både och, men det är mera sällsynt :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskort - tips om kurser önskas!

Badbollen  
#382902 Håller själv på att ta motorsågskörkort och har bara positivt att säga. Har fått många tips om både fällning och kvistning. Känner mig säkrare nu när jag sågar och vet dessutom mer om vilka saker jag behöver arbeta med, tex att kvista mer ergonomiskt.

Kan bara rekommendera folk till att ta kortet!

Avatar Fallback

Re: Motorsågskort - tips om kurser önskas!

tallen100  
#382912 [quote Känner mig säkrare nu när jag sågar ![/quote]

Det är inte bra då är risken för misstag stor :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskort - tips om kurser önskas!

Göt  
#382916
tallen100 skrev:Jo jag är också läraktig, fast folk här verkar inte tro att man kan vara det bara för att man inte tycker om påtvingade kurser. men jag har lärt mej och lär mej det mesta ute i verkligheten det är det som funkar bäst för mej. :grin:

Det är bara att inse en del är praktiskt lagda och en del har läshuvud, vissa kan vara både och, men det är mera sällsynt :mrgreen:


Jag tycker att det där var en viktig kommentar, även om jag hör till dom som har motorsågskörkort, Det är ju något fel om det skall sitta i om man har läshuvud eller inte. Har träffat många människor som är oerhört praktiska men det kanske inte har gått så bra i skolan, om det gör att man har problem att ta motorsågs körkort så är det ju i grunden fel. Borde ju gå att göra teorin muntligt, människor är på inget vis sämre för att de har svårt att ta till sig skriftlig kunskap

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskort - tips om kurser önskas!

mghg  
#382925 Kursboken finns som talbok. Det finns en DVD med filmer som behandlar samma ämnen som boken.

Det teoretiska provet går att få uppläst.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).