Motorsåg och handhållet

Motorsågskort - tips om kurser önskas!

85 inlägg 34347 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Motorsågskort - tips om kurser önskas!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#343792 Om de "vana motorsågsanvädnarna" är så himla bra och arbetar så himla säkert och effektivt, så är det ju inga problem? Problemet är väl de som tror att de arbetar säkert, eftersom inget har hänt än.

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Motorsågskort - tips om kurser önskas!

tallen100  
#343794 Dom nylärda då som inte ens kan hantera en såg efter "kursen", har dom mindre chans att råka ut för en olycka för att dom har ett "plaskort" i fickan? Kan dom inte lära en korttagare ens hur en såg ska hanteras, vad har dom då att lära en erfaren huggare...

Avatar Fallback

Re: Motorsågskort - tips om kurser önskas!

tallen100  
#343797
Mangan skrev:Problemet är väl de som tror att de arbetar säkert, eftersom inget har hänt än.

I så fall har man turen på sin sida, så då är det ingen fara :lol:

Avatar Fallback

Re: Motorsågskort - tips om kurser önskas!

alias  
#343801
Mangan skrev:Om de "vana motorsågsanvädnarna" är så himla bra och arbetar så himla säkert och effektivt, så är det ju inga problem? Problemet är väl de som tror att de arbetar säkert, eftersom inget har hänt än.


Jag kan nog vara beredd att hålla med här. Jag har i min tidigare yrkesroll rört mig mycket i skogarna i södra Sverige och började av ren nyfikenhet att studera stubbar i skogarna.

Jag kan, utifrån spåren av avverkningarna (samt i vissa fall även med observationer gjorda under avverkningens gång), intyga att det finns ett stort antal personer vars hemkomst till nära och kära om kvällen beror mer på Gud försyn än på att de arbetat med en säker metodik vid skogshuggningen.

Sen är en del spår och iakttagelser så gamla att de föregått motorsågskörkortets tid, medan annat varit tämligen nyligen avverkat - det jag menar är att jag tror att hela skalan (allt från experter till klåpare) av användare finns både bland folk med motorsågskörkortet och utan.

Jag ser på motorsågskörkortet på samma sätt som att upprätta en arbetsmiljöplan med riskanalys. Bara för att du har genomgått utbildningen eller fyllt i riskanalysen i arbetsmiljöplanen innebär det inte att inget kan gå fel - ignorerar man riskerna när man arbetar i skarpt läge så kan det gå åt helvete, men med utbildningen eller riskanalysen så tvingas man reflektera över vilka riskerna är och hur man bäst försöker undvika, minimera eller hantera dessa.
Otur kan drabba alla - även den försiktige!
Dåligt omdöme kan ingen utbildning göra något åt - det brukar evolutionen sköta istället (fast det tar lite tid).

Bara mina fem ören.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Motorsågskort - tips om kurser önskas!

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#343822
Mangan skrev:Om de "vana motorsågsanvädnarna" är så himla bra och arbetar så himla säkert och effektivt, så är det ju inga problem? Problemet är väl de som tror att de arbetar säkert, eftersom inget har hänt än.

varför har olyckorna ökat hur många är det som är nybörjare av dom det finns säker statistik på det.
Om man är van så ser man på saker och ting med andra ögon man har skaffat sig en ordentlig yrkeserfarenhet men vem har det med 3 dagar på fickan.
Man lär sig mycket av gamla skogsarbetare.

Avatar Fallback

Re: Motorsågskort - tips om kurser önskas!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#343852 Man lär sig mycket av gamla skogs arbetare, och mest kan man lära sig av gamla skogs arbetare som jobbar med att lära ut teknik och säkerhet. Tex de som håller motorsågskurser.

Att jobba länge med en sak är dock ingen garanti för att det är säkert och effektivt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Motorsågskort - tips om kurser önskas!

åberg  
#343864
knaggen skrev:varför har olyckorna ökat hur många är det som är nybörjare av dom det finns säker statistik på det.


Funderade just på det, om det finns några siffror åt ena eller andra hållet. Var hittade du dom siffrorna och hur ser de ut?

Avatar Fallback

Re: Motorsågskort - tips om kurser önskas!

åberg  
#343866
Mangan skrev:Man lär sig mycket av gamla skogs arbetare, och mest kan man lära sig av gamla skogs arbetare som jobbar med att lära ut teknik och säkerhet. Tex de som håller motorsågskurser.


Så gjorde jag, det var roligt!

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskort - tips om kurser önskas!

herjman  
#343867 Mangan: Amen på ditt sista inlägg!!

Knaggen: Jag har jobbat med gamla huggare som betett sig på ett sätt som gör att man undrar hur dom överhuvudtaget överlevt.
Hade dom köpt trisslotter istället för att jobba i skogen hade dom varit miljoner idag!

Dom enda i lägg du skriver här handlar om ditt agg mot motorsågskörkortet, kan det måhända vara så att du försökt och kuggat?
Har nämligen träffat på yrkeshuggare som knappt klarat b-kortet. :roll:

Bara för att man är duktig på sortiment och aptering innebär det inte att man är en duktig manuellhuggare, det är bara halva jobbet.

Avatar Fallback

Re: Motorsågskort - tips om kurser önskas!

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#343877
herjman skrev:Mangan: Amen på ditt sista inlägg!!

Knaggen: Jag har jobbat med gamla huggare som betett sig på ett sätt som gör att man undrar hur dom överhuvudtaget överlevt.
Hade dom köpt trisslotter istället för att jobba i skogen hade dom varit miljoner idag!

Dom enda i lägg du skriver här handlar om ditt agg mot motorsågskörkortet, kan det måhända vara så att du försökt och kuggat?
Har nämligen träffat på yrkeshuggare som knappt klarat b-kortet. :roll:

Bara för att man är duktig på sortiment och aptering innebär det inte att man är en duktig manuellhuggare, det är bara halva jobbet.

Problemet är att yrkesverksamma huggare jämställas med färskingar.
Jag har i dom där jävla korten A.B.C.D.E och vad gav det mig ingenting utan kostade en massa pengar.

Avatar Fallback

Re: Motorsågskort - tips om kurser önskas!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#343881 Det är bra att det ställs samma krav på alla. Oavsett hur mycket man snackar, måste man kunna visa det man kan.

   TS
Avatar Fallback

Re: Motorsågskort - tips om kurser önskas!

åberg  
#343888
knaggen skrev:Problemet är att yrkesverksamma huggare jämställas med färskingar.

Det är okunnigt att tro. Vem tror det? Och hur drabbas du?

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskort - tips om kurser önskas!

Lajodi  
#343889 Vilken fart det blev på den här tråden! Kursen väcker visst engagemang...

Jag (hobbyhuggare) gick kursen (komprimerad 2 dagars) med några gamla rävar -alla med skogen som yrke i olika roller- och vi var väl alla ganska skeptiska när vi kom dit. Men tillsammans var det ganska kul, erfarenheter utbyttes och något nyttigt tror jag alla plockade upp...

Avatar Fallback

Re: Motorsågskort - tips om kurser önskas!

tallen100  
#343899
Mangan skrev:Det är bra att det ställs samma krav på alla. Oavsett hur mycket man snackar, måste man kunna visa det man kan.

Det ställs ju inte alls samma krav på alla, så länge du är på din egen mark behöver du inget kort, så länge du är ensam. Alltså uppmanar dom folk till ensamarbete!
Visa det man kan..... vem för? :roll: Någon utbildare som har läst sej till hur skogsarbete fungerar. :roll:

Avatar Fallback

Re: Motorsågskort - tips om kurser önskas!

Blivande snickare  
#343909 Du visar det väl åt den som inspekterar den gången. Precis lika som med Heta Arbeten kortet. Inte fan behöver ju den kontrollanten kunna svetsa heller :roll:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).