Motorsåg och handhållet

Motorsågskort - tips om kurser önskas!

85 inlägg 34387 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Motorsågskort - tips om kurser önskas!

T Landström  
#301308
Ekhagas trädfällning skrev:Det känns lite förmätet att rekommendera sig själv. Så därför gör jag inte det men jag kan i alla fall berätta att jag har kurser. AB, C, RA och RB.
http://www.ekhagas.se/Ekhagas/Utbildning.html


Då skulle du ju kunna ordna en kurs för dina kompisar här på skogsforum ;)

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Motorsågskort - tips om kurser önskas!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#301318 Ja, många har väl AB men vi kan väl få ihop en 6-8 st som vill ta C. Borde bli billigt!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsågskort - tips om kurser önskas!

herjman  
#301320 Jag är anhängare till motorsågskörkortet men tyvärr måste du på många håll vara lite av ett blåbär för att få särskilt många tips som kommer vara användbara i din vad jag förstår ganska omfattande huggning.

Det jag skulle rekommendera är att verkligen leta kurser med kända duktiga instruktörer tex champs of loggning mfl om betala vad det kostar.

På många håll är det ju inte gamla yrkeshuggare som håller i kursen utan diverse annat folk

Avatar Fallback

Re: Motorsågskort - tips om kurser önskas!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#301326 Det är också vad jag tror, herjman.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsågskort - tips om kurser önskas!

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#301408
Mangan skrev:Ja, många har väl AB men vi kan väl få ihop en 6-8 st som vill ta C. Borde bli billigt!


Min ingång är att jag tar 4 pers per C-kurs. Den är på tre dagar och kostar 4500 kr per person.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskort - tips om kurser önskas!

Peteflamingstar  
#302415 Har precis idag tagit C-nivån på motorsågskörkortet. Tog knappt tre dagar och kostade 1250:-/dag plus moms hos Utbildning Skog i Färna (Skinnskattebergs kommun, Västmanland). Deras C-kurs är antingen fem eller tre dagar beroende på förkunskaper/erfarenhet.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskort - tips om kurser önskas!

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#302437 Hur många var ni på kursen?

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskort - tips om kurser önskas!

Peteflamingstar  
#302478 Tre entreprenörer (inkl mig) samt sex-sju stycken från olika utbildningar via Arbetsförmedlingen.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskort - tips om kurser önskas!

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#302482 En detaljfråga (lite off-topic ska erkännas) till Peteflamingstar: vad är det för kurslitteratur till c-kursen? Samma som på A+B? Hittar inget om det på Säker Skogs hemsida, tänkte gå c-kursen i början av nästa år, om tillfälle ges.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskort - tips om kurser önskas!

Peteflamingstar  
#302528 Sidenbladh:
Vi hade ett ca 40-sidigt kompendium med A4-papper som huvudsakligt studiematerial. Innehållet fokuserade mest på fällning av träd med olika lutning och vad som händer med brytmån/fibrer vid olika belastningar, fälltekniker med kilar/vinsch och hantering av stormskadad skog. Känns som mycket var sunt förnuft. Tittar du på Skogforsks filmer om stormskadad skog får du mycket på fötterna gällande vindfällena.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskort - tips om kurser önskas!

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#302530 Ok, låter som att det mesta finns i boken till AB-kursen i sånt fall. Skogforsks film har jag sett så ofta att jag snart kan mima till den så nu gäller det bara att hitta en kurs i närheten av mig med start efter årsskiftet :)

Tack för svaret!

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskort - tips om kurser önskas!

Peteflamingstar  
#302576 Håller du till kring Uppsala så finns åtminstone ett par varianter, dels ordnar Skogsstyrelsen kurser uppe i Frossarbo (utanför Björklinge), sen finns även en före detta lärare på Jällaskolan som kör privat. Skicka PM till mig om du är intresserad så berättar jag mer.

Avatar Fallback

Re: Motorsågskort - tips om kurser önskas!

Rivaren  
#329839 Jag söker kurser för motorsågskort A och B i Göteborg. Helst kvällstider eller helger. Sett att det finns en del runtomkring såsom Marks kommun och Kungsbacka, men det är lite svårt att få ihop med jobbet med tanke på restiden som följer. Så om det finns i Göteborg så vore jag tacksam om någon hojtar till! :)

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskort - tips om kurser önskas!

mghg  
#329988 Studieförbundet Vuxenskolan har studiecirklar som oftast brukar genomföras på kvällar och helger. Kontakta avdelningen i Göteborg http://www.sv.se/avdelningar/sv-goteborg/ och fråga om aktuella kurser.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskort - tips om kurser önskas!

NiklasÖ  
#343221 @ Rivaren: Fick du tag på någon kurs I trakten av Gbg. Är själv intresserad!?
Har varit in på vuxenutbildning I Gng men får där ingen träff, skaraborg närmast.

// Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).