Motorsåg och handhållet

Motorsågskort - tips om kurser önskas!

85 inlägg 34351 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Motorsågskort - tips om kurser önskas!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#301025 Jag skall nu äntligen få tummen ur att ta A+B-kort. Även om det äter hela säsongens förtjänst i huggning, skogsstyrelsen tar 7200+moms för en fyradagars... 😡

Det finns intensivkurser på fyra dagar, det finns över 6 veckor, och det finns repetitionskurs. Den sistnämnda är billigast och tar bara två gånger, men lär man sig något om arbetsteknik i den tro? Och jag är inte säker på att jag klarar det... :oops:

Jag är lite skeptisk, och om man ändå skall pantsätta sin förstfödda så kan man ju läraa sig nåt. De här intensivkursernas är jag å andra sidan lite orolig att det kan bli lite segt, misstänker att det är nybörjare som företag skickar dit och får betalt för att vara på plats.

Jag har tidigare gått en motorsågskurs för SVS (ej kortet), och jag har sågat i några hundra timmar. Vill lära mig mer om arbetsteknik i gallring.

Tips på bra kurs i Borås/Göteborg/Sjuhärad?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Motorsågskort - tips om kurser öns

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#301030 Med din erfarenhet är det lite synd att du bor så långt från dem här. Jag själv "drömmer" om att få en kurs hos dem. Verkar väldigt kompetenta och har gott rykte.

http://www.champsoflogging.se/swe/start

Avatar Fallback

Re: Motorsågskort - tips om kurser önskas!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#301032 De hade kurs i Stenkullen i höstas. Om det är i Lerums kommun, är det bara ett stenkast ifrån. Jag kollar.

Annars verkar den här personen ha koll:


Kurser också nära mig.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsågskort - tips om kurser önskas!

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#301036 Här finns det kurser.....

http://www.sv.se/upload/SV%20Sjuh%C3%A4 ... n_2014.pdf

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskort - tips om kurser önskas!

Defender  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#301046 Per-erik är duktig, gick själv för honom.
https://www.sv.se/sv/Amnesomraden/D/?DB ... ecure=true

Priset är ju billigare också...

Avatar Fallback

Re: Motorsågskort - tips om kurser önskas!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#301048 Hm, tänkte fråga om vi skulle ta den kursen tillsammans, visste inte att du hade redan. :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Motorsågskort - tips om kurser önskas!

åberg  
#301053 Repetitionskurs, 2 tillfällen. Utfärdas det nåt kort på en sån? Låter inte så på namnet direkt. Men det kanske inte är kortet som är det viktiga, utan det är att lära mer om arbetsteknik vid gallring? Min gissning: alltför sparsmakat.

Oavsett vilken kurs det blir, berätta för kursledaren vad du vill, går säkert att lägga mer tyngd på det som intresserar.

Avatar Fallback

Re: Motorsågskort - tips om kurser önskas!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#301054
åberg skrev:Repetitionskurs, 2 tillfällen. Utfärdas det nåt kort på en sån? Låter inte så på namnet direkt.


Repetition inför examination (separat tillfälle).

   TS
Avatar Fallback

Re: Motorsågskort - tips om kurser önskas!

Homo abies  
#301060 Champs planerar AB kurs( inkl uppkörn. 4 dgr) utanför Alingsås v7 eller v8 och C kurs 2 v senare

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskort - tips om kurser önskas!

Defender  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#301189 Tänkte ta c kursen nu i vinter

Avatar Fallback

Re: Motorsågskort - tips om kurser önskas!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#301196 Har du något datum för C-kursen?

   TS
Avatar Fallback

Re: Motorsågskort - tips om kurser önskas!

alias  
#301198 Jag betalade 4000 kr för AB via vuxenskolan nu i höstas (Växjötrakten).

Studiecirkel med 4 träffar + examination (samtliga deltagare vana vid motorsåganvändning).

Vet inte om det var standardpris eller ej.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskort - tips om kurser önskas!

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#301215 Det känns lite förmätet att rekommendera sig själv. Så därför gör jag inte det men jag kan i alla fall berätta att jag har kurser. AB, C, RA och RB.
http://www.ekhagas.se/Ekhagas/Utbildning.html

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskort - tips om kurser önskas!

mghg  
#301263 Studieförbundet Vuxenskolan (SV) ger AB-kurser där man typiskt träffas sju eller åtta gånger på kvällar och helger. I Götaland är standardpriset är 4750 kr inklusive kurslitteratur och examination. Den finns varianter där man genomför kursen mer intensivt och/eller kortare beroende på deltagarnas förkunskaper.

I Sjuhärad finns det flera bra kursledare och instruktörer.

Just nu är det högt tryck på kursverksamheten, det finns kölistor och vissa kurser blir fulltecknade utan annonsering. Är man intresserad av att gå kurs denna vinter bör man höra av sig till någon kursarrangör kvickt, t.ex. SV Sjuhärad http://www.sv.se/sv/Hemsidesmallar/Avde ... -Sjuharad/

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskort - tips om kurser önskas!

Defender  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#301265 Har inte fått datum för c kursen men jag har anmält mitt intresse.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).